• Mej 70

Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?

Som frågan lyder...En av mina bästa vänner kommer ligga på Neo, föder
    i v. 35+1...FÅR man överhuvudtaget besöka henne då?

Hälsn
    Mej

• Svar på tråden Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?
  • ELLEoClara

Troligen inte på avdelningen och inte träffa barnet.
    Men en fika i cafeterian kanske ni ju kan ta ?

Även på vanliga BB tar man oftast inte mot besök mer en i undantagsfall för att minska smittorisken till de små. 

• Isalel

På vår neonatalavdelning får inte någon annan än mamman och pappan komma med (inte syskon heller) så tvivlar på att andra skulle få det?
    När vi hälsade på min moster när hon fick barn fick hon visa upp henne genom ett fönster och sen komma ut själv och prata.

• Kazeer

På de två neonatalavdelningar jag har varit på med mina barn har bara föräldrarna och syskon fått vara där. (Och i kräksjuketider har även syskonen "portats".)

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2011-03-19 07:54:53 följande:
    På de två neonatalavdelningar jag har varit på med mina barn har bara föräldrarna och syskon fått vara där. (Och i kräksjuketider har även syskonen "portats".)
    Nämen, nu minns jag fel Mormor fick faktiskt komma och hälsa på på neonatal, när andra barnet var nyfött. Men det var inte inne i vårdrummet utan i vårt samvårdsrum.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gutegirl

Min kompis födde i Uppsala i vecka 29, jag och min man fick hälsa på henne och dottern inne på avdelningen i deras rum, samt hålla i bebis. Däremot fick inga barn komma in alls.
    Vi fick hänga av alla ytterkläder och skor utanför avdelningen, sedan fick man ta av ringar och sprita händerna innan man blev insläppt.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Miss Daisy

När vi bodde på neonatal så fick bara föräldrar och friska syskon komma in. Det var en tjej som försökte smuggla in en kompis men då sa jag faktiskt till, det finns ju barn som är födda i vecka 24 där och som ligger och kämpar för sin överlevnad. Varför ska man riskera deras liv bara för att man ska få sig en koll på en nyfödd? Nä, stanna hemma istället och vänta tills de har fått komma hem.

• Niiskuneiti
    Miss Daisy skrev 2011-03-19 08:03:33 följande:
    När vi bodde på neonatal så fick bara föräldrar och friska syskon komma in. Det var en tjej som försökte smuggla in en kompis men då sa jag faktiskt till, det finns ju barn som är födda i vecka 24 där och som ligger och kämpar för sin överlevnad. Varför ska man riskera deras liv bara för att man ska få sig en koll på en nyfödd? Nä, stanna hemma istället och vänta tills de har fått komma hem.
    När vi låg på neo var det totalt besöksförbud, alltså bara mamma o pappa som fick vara där. Andra fick kolla genom fönstret.

Tycker också det är onödigt att dra dit folk, håller med föregående talare.
  • EEJ

Lå på neo i Umeå och där fick det komma besökare, så länge de var friska och spritade händerna. Däremot sa det max två besökare åt gången. Men när min sambos förädlrar och syster kom så fick de komma in ändå allihopa. På vår sal var min dotter "minst" och mest nyfödd. Född v 31+6 1550 gr

• Proletariatet

Jag kan ju känna att om barnet föds i v.35+1 så kommer de ju antagligen vara så kort tid på neo (ibland hamnar man till och med på BB då) så jag förstår inte riktigt varför man måste besöka dem? Kan man inte vänta med det tills att de är hemma?

• HannaE
    Miss Daisy skrev 2011-03-19 08:03:33 följande:
    Ja, man skall vara mycket försiktig med besökandet på vårdavdelningar med infektionskänsliga patienter. Där är man ju tom restriktiv med hur mkt personal man släpper in, tex begränsar man hur många sköterskeelever/läkarstudenter som får vara där, mycket mer än på 'vanliga' avdelningar. Detta trots att personalen strikt bär rena sjukhuskläder, spritar händer etc.
    Hur noggrant det är kan skilja sig från patient till patient och man skall rådgöra med den ansvariga sköterskan inför besök, och naturligtvis göra som sköterskan säger.
    Man lever så länge man lär.
Svar på tråden Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?