• Proffset

Hur petig är postens portotabell???

Jag har gjort inbjudningskort till dotterns barnkalas och lägger dem på vågen...23 gram! Obestämd Enligt postens portotabell får ett brev väga högst 20 gram för att det ska räcka med ett frimärke. Om man sätter två frimärken får brevet väga upp till 100 gram. Är det någon som vet hur noga det är?? 3 gram liksom...skulle aldrig satt på det där sista klistermärket Flört.

• Svar på tråden Hur petig är postens portotabell???
  • Beetle

Troligtvis går det bra med ett frimärke. Skriv avsändare så vet du att de kommer fram även med för lite porto, men då åker du på straffavgift om de är petiga... Men de brukar inte bry sig om så lite.

• Tindrisliten

Skriv avsändare bara annars får kompisarna en faktura att betala innan de får brevet...vore ju lite pinsamt;) Det hände mig för ett tag sedan när en kompis skickade ett brev..fick en faktura på 6kr + exp.avg!

• Proffset

Just det, bra tips!!! Jag var ju nämligen lite orolig för att mottagaren får betala för min snålhet!!!!! Men givetvis ska jag skriva på avsändare så löser det sig! Jag tar ju hellre smällen själv om det nu skulle bli kontroll!

Tindrisliten; så lagom pinsamt för kompisen!! Om du nu ens kunde med att berätta att du fått en faktura.

Tack för hjälpen!

• Tindrisliten
    Proffset skrev 2011-03-19 09:24:49 följande:
    Just det, bra tips!!! Jag var ju nämligen lite orolig för att mottagaren får betala för min snålhet!!!!! Men givetvis ska jag skriva på avsändare så löser det sig! Jag tar ju hellre smällen själv om det nu skulle bli kontroll!

Tindrisliten; så lagom pinsamt för kompisen!! Om du nu ens kunde med att berätta att du fått en faktura.

Tack för hjälpen!
    hehe jag sa ingenting...men till hstorien ska tilläggas att jag själv skämdes lite innan då det var ett dokument jag bett henne skicka..så jag betalade mer än gärna:) Hoppas ni får ett fint kalas!!
  • jassikan

3 gram på den vikten är rent procentuellt mycket, men de lär inte kunna känna/se att det väger för mycket.
    Men hamnar dina brev i kontroll så finns det risk för att du åker på portotillägg + avgift. Expeditionsavgiften är på 25:-. Har du otur så sker kontroll på en viss hämtning, från en låda eller likn., och då kan alla dina brev hamna i kontroll. Förutom kostnaden så fördröjs brevet med en utdelningsdag, men du kanske är ute i god tid
    Hade nog inte tagit risken, kan bli betydligt dyrare än 12:-/st.

http://www.posten.se/c/eftertaxering

De kontrollerar mycket mer nu än för 10 år sedan. Posten blev mer petiga för kanske 5-7 år sedan, innan dess var det väldigt mycket som gick igenom.

Svar på tråden Hur petig är postens portotabell???