• Anonym (bekymrad)

Ökande blödning och smärta 2 veckor efter skrapning

Gjorde en skrapning för ett MA för drygt 2 veckor sedan. Har börjat blöda mer helt plötsligt. Klarade mig tidigare med trosskydd men nu har jag fått återgå till bindor igen. Hade bara lite mensvärk första dagarna efter skrapningen men har sedan varit helt smärtfri. Igår kväll fick jag rejäla magkramper och fick ta ipren och ligga i fosterställning med värmekudda på magen. Kände hur det rann blod ur mig. Idag känns det bättre men jag kunde krysta ut stora blodklumpar i morse på toaletter. Gissar att det är sådant som samlats under natten.

Blodet luktar inte illa och jag har inte feber så jag tror inte det är en infektion. Kan det istället vara att det står fullt med blod i livmodern som inte kan komma ut ordentligt? Behöver jag söka för det här i helgen eller kan jag vänta till måndag? Har hört att vissa behöver något läkemedel för att hjälpa livmodern att tömma ut det som står där inne.

• Svar på tråden Ökande blödning och smärta 2 veckor efter skrapning
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det är bra att du är uppmärksam och tar detta som varningstecken.
    Ibland blir det en liten rest kvar som orsakar en sån här blödning och smärta. Om smärtan har avtagit och blödningen avstannat så kan du avvakta, då har troligen allt kommit ut i samband med blödningen igår.

Skulle blödningen och smärtan öka igen så ska du däremot inte dröja med att söka vård.
    Om du får feber eller att det börjar lukta illa ska du också söka vård.

• Anonym (bekymrad)

Tack för bra svar! Det verkar som att det var sista resterna som behövde komma ut för nu blöder jag nästan inget. Jätteskönt även om det var riktigt plågsamt igår dock.

• Anonym (bekymrad)

Jag skulle inte ha sagt att det var över för nu har jag fått en attack till med magkramper och blödningar. Krystade ut stora blodklumpar den här morgonen också. Kroppen verkar jobba med att bli av med något för det blir verkligen som en liten miniförlossning och det sticker i livmodertappen och jag känner att den öppnar sig.

Hur vet man om kroppen klarar av det eller om man behöver hjälp? Hur många sådana här omgångar ska jag räkna med att det behövs innan allt är ute? Vad kan man göra från sjukvårdens sida om jag söker för det här? Är det en ny skrapning eller kan cytotec hjälpa? Känns så frustrerande att blödningen ökat igen. Är så less och vill ju helst känna att det går åt rätt håll. Har du några tips? Avvakta eller ringa till gyn imorgon?

• Jenny Barnmorska

Hej!

Nu tycker jag inte att du ska ge kroppen fler chanser att klara av det själv. Ring imorgon oavsett hur du mår och tala om hur det har varit. Kanske tycker de att du ska avvakta ytterligare men ev vill de ta in dig för att göra ett ultraljud och se hur det ser ut med slemhinnan i livmodern. Behandlingen brukar bero på hur tjock slemhinnan är så jag kan inte svara på om de ger Cytotec eller väljer att skrapa dig igen.

• Anonym (bekymrad)

Hej igen!

Det visade sig vara helt rätt att söka hjälp då jag hade massor med rester kvar efter den första skrapningen. Fick dessutom feber och hade början till infektion. Fick prova en omgång cytotec först men det slutade med en ny skrapning och antibiotikabehandling i 10 dagar. Efter sista skrapningen bad jag att de skulle kontrollera med ultraljud under operationen att allt var ute och tydligen hade det sett bra ut.

Nu har jag äntligen slutat blöda efter sista skrapningen och graviditetstestet har till slut blivit negativt. Men nu funderar jag på vad jag kan förvänta mig i fortsättningen? När kommer ägglossningen igång? Är det vanligt att det blir problem efteråt med hormonrubbningar och utebliven ägglossning? Finns det hjälp att få i så fall? Glömde dessutom fråga om jag borde vänta en mens innan jag försöker bli gravid. Efter första skrapningen sa läkaren att det var ok att försöka igen direkt men nu har jag ju skrapats ytterligare en gång och dessutom haft en infektion. Tror du att man skulle rekommendera mig att vänta en mens innan vi försöker igen? Känner mig så frustrerad när jag inte känner att kroppen kommer igång som jag önskar mig. Det är 3,5 veckor sedan senaste skrapningen och 1,5 vecka sedan jag slutade blöda och jag tycker att jag borde känna av ägglossningen snart. Eller är det för tidigt?

• Jenny Barnmorska

Hej igen!

Bra att du sökte hjälp igen. Och tack för att du återkom med hur det gick för dig. Ofta undrar jag när jag sitter här eller i telefonen på jobbet om hur det går för dem som jag råder i olika frågor så det är alltid kul att få feedback oavsett om jag givit ett bra eller dåligt råd.

Det mest vanliga är ju att mensen återkommer inom 6 veckor. Och mer än 10 veckor efter sista skrapningen behöver du inte vänta innan du söker hjälp för att få igång mensen. Ägglossningen kan krångla lite i början för en del och för andra kommer den igång direkt. Det är inte säkert att du känner av ägglossningen under de första gångerna. Ägglossningstester kan vara missvisande tills kroppen ställt in sig ordentligt.
    När du ätit klart antibiotikan så är inflammationen utläkt och ska inte påverka om du blir gravid igen snart efter så att vänta en mens tror jag inte du behöver.

Ha de så gott!

Mvh Jenny

• Anonym (bekymrad)

Åh tack så mycket för snabba och bra svar! Tänkte att det kunde vara kul med lite feedback. Det är ju inte jättevanligt med kvarvarande rester efter en skrapning som jag förstått det men uppenbarligen händer det. Det var som dag och natt efter sista skrapningen. Vilken skillnad i både blödningsmängd och smärta när det blev ordentligt gjort . Jag är så lättad att det är över.

Tack igen för all hjälp. Du har varit ett jättebra stöd och jag har verkligen känt att du är kompetent och uppdaterad. Ha en trevlig påsk!!

Svar på tråden Ökande blödning och smärta 2 veckor efter skrapning