• pyrret 02

svårt och bajsa

Hej. Min son är nu 4 år och har svårt och bajsa. Han använnder blöja forfarande.
    När han ska bajsa så får han panick och ångest. Han vägrar  och bajsa helt enkelt.
    Och så blir hela familjen drabad av det. Vi har pratat med bvc men de gör inget åt det. Den hjälp jag  fick var  att prata med en spykolog. Vad ska jag göra?? Vi ska ha ett barn till om 8 veckor. HJÄLP

• Svar på tråden svårt och bajsa
  • BVC Sköterskan

Hej!

Din son är inte ensam om att vilja bajsa i blöjan och min erfarenhet är att psykologerna är det som i slutändan ger bäst råd, när familjen försökt på alla möjliga tänkbara sätt.
    Så, det är väldigt tråkigt att höra att du inte upplever att det gav någon hjälp.

Hur som helst, är min uppfattning att man inte bör göra för stor sak av det.
    Han kommer inte att bajsa i blöjan för alltid. Det är dock viktigt att inte skapa ångest eller skuldbelägga barnet, då det ofta (om inte alltid) ger barnet problem med förstoppning och fördröjer förloppet.
    Vid misstanke om förstoppning eller att det gör ont när han bajsar bör ni naturligtvis kontakta bumm eller BVC för råd.

Orsakerna till att barn har svårigheter att bajsa på pottan eller toaletten kan vara olika. Men min uppfattning är att barnet ofta tänker att bajset är en del av kroppen, vilket gör det svårt att spola ned eller släppa ifrån sig.
    Naturligtvis är det en mognadsfråga och barnet kommer, som sagt, komma underfund med att det "bara" är bajs. Det är inte heller ovanligt att det handlar om en integritetsutveckling, som tar sig i uttryck att han vill bestämma själv, var och när han bajsar. Precis som att det också kan röra sig om en mognadsfas där, så småningom, känslan av att han vill klara sig själv tar över.

I vilket fall som helst, skulle jag med tanke på att han snart får syskon ta en paus och låta honom bajsa i blöjan. Sådan förändringar (som att få syskon) kan annars leda till tillbakagång i just potträning.

Upplever du däremot, som sagt, att han har ont och/eller lider av förstoppning tycker jag att du kontaktar bumm eller bvc.

MVH Christine

Svar på tråden svårt och bajsa