• LillaMandarin

Kan jag gå MSB skydd mot olyckor även om inte syftet är att arbeta som brandman?

Jag hade tänkt att gå en Risk Managment 2 årig utbildning eftersom jag i framtiden gärna arbetar med förebyggande frågor kring säkerhet, riskanalyser , säkerhetsamordnare mm.

Nu kom jag in på myndigheten för samhällsskydd och beredskap. de har en 2-årig utbildning som heter skydd mot olyckor som leder till Brandmannayrket. Men jag kan även läsa att det finns så många andra arbeter att arbeta med efteråt, ex säkerhetssamordnare, säkerhetsstrateg och kunna arbeta med riskanalyser.

Eftersom MSB utbildningen även sker på distans så hade det varit det allra bästa då jag har familj och barn. Men fråga är:

Är MSB utbildningen lika "bra" för min del som inte vill arbeta som ren brandman utan vill arbeta med att identifiera riskområden, göra riskanalyser på lika företag etc? 

• Svar på tråden Kan jag gå MSB skydd mot olyckor även om inte syftet är att arbeta som brandman?
  • FruLindell

Jag jobbar för räddningstjänsten, men med kommunikationsfrågor.

Utan att veta helt säkert så chansar jag dock på att du bör läsa riskingenjör eller liknande för att arbeta med förebyggande säkerhetsfrågor i framtiden. SMO-utbildning är mer praktisk (efter vad jag hört) och även om du säkert lär dig en hel del strategiskt brandskydd också så skulle jag välja att lägga de två åren på en akademisk utbildning istället. De som arbetar med förebyggandefrågor inom räddningstjänsten har ofta någon typ av ingenjörsutbildning och de som gått "bara" SMO-utbildningen arbetar operativt. Så ser det iaf ut hos oss.

Hör med en yrkesvägledare eller liknande!

• LillaMandarin

Okej.
    Då är det nog att föredra Risk Managment utbildningen trotsallt. Eller alt Brandingenjör då, för en ren riskingenjörs utbildning kan jag inte hitta någonstans. Eller vet du mer om detta?

Dock får jag vänta ett år eftersom vi inte har möjlighet att flytta till hösten. Därför jag blev så glad när jag läste om  MSB utbildning och att man även kunde bli säkerhetssamordnare och att utbildningen skedde på distans.

Men det är jättebra att få synpunkter av er som är inne i branchen.Tack! 

• LillaMandarin

Kan man på något sätt vidareutveckla sig efter att ha gått MSB utbildningen till brandman? KAn tänka mig att efter några år så brukar man vilja kompetensutveckla sig lite...

• az81

jag går på Risk Managment utbildningen i mölnlycke och i min klass finns det personer som har läst SMO utbildningen. De har valt att komplitera deras SMO utbildning med att gå RM.

Så om det är riskanalyser och sådant som du vill jobba med i framtiden så rekomenderar jag varmt att gå RM. För på den utbildningen får man en bred utbildning inom i princip allt som har med säkerhet att göra.

• firewoman

På universitet i Lund kan du läsa mer om riskutbildningen och även brandingenjörslinjen. Fast brandingenjör finns även i Luleå. Riskingenjör blir du efter brandingenjörsexamen + ett rent risk år. Läs med på Lunds hemsida.

Visst kan du jobba med en mängd olika saker efter SMO-utbildningen. Många SMO-are blir inte brandmän i operativ tjänst utan jobbar med säkerhetsfrågor, utbildningar, mm. Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för att stå utan jobb. Det är tvärtom ganska svårt att klara kraven för att bli brandman efter SMO. (Tro mig, jag anställer rätt många brandmän och andra kategorier av brandbefäl till min räddningstjänst varje år).

SMO-utbildningen tycker jag personligen har för lite praktik för att utbilda brandmän. Vi har i flera år efterlyst en delning av SMO-utbildningen där man kanske läser ett år gemensamt, men sedan väljer om man vill bli brandman och jobba operativt eller vill jobba med andra säkerhetsfrågor. Idag är det mest fokus på det andra.

Efter SMO finns det mängder med andra kurser man kan plocka på sig inom säkerhetssektorn. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att stagnera inte...

• LillaMandarin

Åh tack så mycket för det svaret firewomen!
    Det fick mig att känna att även SMO utbildningen är "okej" för mitt framtida val. Jag har ju förstått att det är lättare att komma in på SMO utbildningen än vad det är att få tjänst som brandman. Självklart hade det varit spännande och givande yrke men i dagsläget så är det mer säkerhetsfrågor jag vill arbeta med.  Vem vet, kanske börjar man med SMO och några år senare ev kan läsa vidare på någon Risk managment utbildning etc.

Du som är inne i branchen, har du något bra råd att ge mig, för tanken är att jag skall söka SMO till våren. Jag är tjej, 27 år och har ingen som helst bakgrund inom säkerhetsbranchen innan. Idag sitter jag som admistrativ personal och ekonomi inom offentliga sektorn samtidigt om jag bedriver ett enskilt företag vid sidan om som erbjuder träning och friskvård.
    Hur tränad bör jag vara för att klara av att bli antagen till utbildningen?

• firewoman

Du behöver bara klara ett enklare test på rullband motsvarande ett arbete på 200 watt. Det är inte jättetufft, utan med en normalgod kondition klarar du det galant. För att så småningom anställas som heltidsbrandman är kravet 250 watt, vilket är avsevärt mycket tuffare, men å andra sidan har man haft 2 år i skolan med goda möjligheter att träna upp sig.
    För att få en uppfattning om vad som krävs kan du gå till brandstationen och be att få göra ett rullbandstest för SMO-utbildningen. Det testet du skickar in till skolan för att bli antagen får inte vara äldre än 6 månader, men gör gärna ett test redan nu för att se var du står konditionsmässigt. Skulle du mot förmodan inte klara det har du gott om tid på dig att träna.
    Jag gör testet två gånger om året för att få behålla min utryckningstjänst och jag är definitivt ingen träningsnarkoman. Jag kör ett medel gympa-pass och ett pass med cirkelträning i veckan. Sommarhalvåret ökar jag på med ett löppass på ca en timme, men är inte lika flitig på gympapassen. Det räcker för mig att underhålla konditionen och styrkan.

• LillaMandarin

Okej ja de var ju skönt att höra. Eftersom jag är anställd som instruktör och driver en firma inom träning och hälsa så blir det ju några pass i veckan. Så det verkar ju som att det kan räcka så för att komma in på SMO. Jag hittade lite mer info om rullbandstestet precis som du skrev så Jag skall testa bandet på gymet imorgon kväll så får man lite hum om hur man ligger till. Åh jag blir jätte taggad nu inför denna utb, dock skall jag ju inte söka förrän till våren men då har jag iaf tid att träna upp min kondition. Kollar jag statistiken föregående år så verkar mina betyg ligga bra till också. Håller tummarna.

• firewoman

För att göra bandet rättvist behöver du hänga på dig en ryggsäck som väger ca 20 kg. Det är ungefär vad andningsapparaten och larmstället gör vid testet på brandstationen. Lycka till!

Svar på tråden Kan jag gå MSB skydd mot olyckor även om inte syftet är att arbeta som brandman?