• Emma Elisab­eth
    Äldre 19 Mar 11:34
    22164 visningar
    2 svar
    2
    22164

    Vad betyder rationalisering och reaktionsbildning?

    Jag har googlat om dessa ord, men ger beskrivningar som jag har svårt att förstå. Så, jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig vad dessa ord betyder, på ett enkelt sätt.

    Rationalisering
    Reaktionsbildning

  • Svar på tråden Vad betyder rationalisering och reaktionsbildning?
  • EnFisP­åTväre­n
    Äldre 20 Mar 01:16
    #1
    Rationalisering är efterkonstruktion när man förbättrar sanningen för sig själv för att omedvetet undvika smärta och negativ självbild. T ex om någon inte blir antagen till en utbildning men i stället för att bli ledsen säger att "äh, jag ville ändå inte gå den" eller en man som misshandlar sin hustru säger "äh det var inte ens en örfil" eller "det var hon som betedde sig illa, jag var tvungen att säga ifrån".

    Reaktionsbildning är när man har svårighet att handskas med känslor, tankarm minnen som är negativa/jobbiga för en. En mamma som t ex känner avsky för sitt barn blir ännu mer kärleksfull, en man som känner sig dragen till män och skräms av detta blir homofob som pratar illa om homosexuella. Det handlar alltså om att du uppvisar känslor/beteenden som är motsatsen mot vad du egentligen känner.

    Vet inte om jag lyckas få ihop enkla förklaringar men jag hoppas det.
  • Emma Elisab­eth
    Äldre 20 Mar 04:29
    #2

    Tack så mycket! Det var enkla beskrivningar!

Svar på tråden Vad betyder rationalisering och reaktionsbildning?