• Jennie Brunflo

Gräslöksblommor

Jaha....fin kategori...men det fanns ingen trädgårdskategori....

Det är irriterande med gräslöksblommor...och nu undrar jag:

Ska de bort???
    Sambon säger att man bara klipper bort själv blomman längst upp. Är det så???
    På rabarber ska man ju ta bort ända vid marken.

Någon som vet??

*nybliven förvirrad husägare*

• Svar på tråden Gräslöksblommor
  • Fru H

Ingen aning om det spelar någon roll om man tar bort blomman bara eller stjälken den sitter på också, men bort ska de, så de inte tar all näring och kraft från resten av plantan!

• Jennie Brunflo

OK...jag klippte bort alla små bollar där uppe på sambons "order"....men blir lite osäker...för stjälken är alldeles gul nu. Kanske skulle ha tagit bort stjälken också???

Men men....då har vi ingen gräslök...för det sitter blommor på en stjälk..och så utgår det liksom gräslökar från varje stjälk.

jaja svammel svammel....vi testar så där!

TACK för svaret!

• SysterYsster

Man kan knipsa av dem precis vid toppen. Om maninte gör det blir stammen så torr tjock och "träig". Om du har många kan du ju ta av hela (fast man måste inte...) och torka. det är ju fina blommor!
    Lycka till från hustomten

• Isolde

Grejen är den att man ska klippa gräslöken kontinuerligt för att stimulera tillväxten. Och när lökstrået väl gått i blom är det redan "förstört", som lök betraktat.

Bättre alltså, skulle jag säga, att klippa ner hela tuvan och låta det dyka upp nya strån. Tar en vecka eller så, så till midsommarsillen blir det nog köpe-gräslök ...

• HaltaLotta

Det är som Isolde skriver, har löken redan gått i blom är den waisted Ska man äta den ska man använda nya, tunna gräslökar som inte börjat blomma.........

Svar på tråden Gräslöksblommor