• Anonym (Ess.)

Jag tror hela tiden att han ska dumpa mig

Kära FL:are, snälla kom med råd om mitt "lilla" relationsproblem!

Jag har träffat en jättefin kille sedan drygt tre månader. Med undantag för lite nervositet från bägge sidor i början av relationen så har det på det hela gått väldigt bra: Vi har roligt ihop, har bra sex, gemensamma intressen... Vi pratar dessutom då och då om vår relation, vart vi står och vad vi vill (att vi är exklusiva, att vi inte ser relationen som ett tidsfördriv osv). Han bekräftar mig, säger att jag är smart och söt och att han tycker mycket om mig. Jag gör mitt bästa för att bekräfta tillbaka, såklart.  

Men ändå, ändå får jag lite då och då, som idag, känslan av att det kommer gå åt skogen, han har tröttnat, han kommer dumpa mig. Kanske är han lite tyst när vi äter frukost och åker till jobbet. Kanske är han inte tillräckligt gullig när vi säger hej då på morgonen. Kanske dröjer han en stund med att svara på sms. Såhär låter det i min hjärna: "Åh, om jag bara hade varit roligare och ansträngt mig mer för att konversera över frukosten i morse". Eller tvärt om "åh, nej, nu var jag klängig när frågade vad han skulle göra i kväll fastän vi sågs igår". 

Jag fattar ju nånstans att mitt beteende inte är rationellt, att det är högst troligt att a) jag inbillar mig eller b)han har en dålig dag och det har inget med mig att göra. Att det enda jag kan göra är att lita på det han faktiskt säger till mig och inte leta efter tecken på motsatsen (och sedan leta tecken på motsatsen till motsatsen, det vill säga att han _visst_ gillar mig och vill vara med mig) Samtidigt vågar jag inte släppa det heller, för OM jag gör det och han dumpar mig så kommer jag gå i 1000 bitar känns det som. (Och med det menar jag bara att jag skulle bli sjukt ledsen, inte att jorden går under. Men att jag kanske kommer känna det som att jorden går under...)  Ibland får jag också för mig att jag borde dumpa honom, för om man måste hålla på såhär så är det inte rätt (och jag får i alla fall ha kontrollen och slipper i alla fall få min stolthet sårad).

Hur borde jag gå vidare med detta? Hoppas att det går över av sig själv? Prata med honom om hur jag känner?  Jag orkar verkligen inte gå runt med den här ångestklumpen i magen var och varannan dag, så snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Jag tror hela tiden att han ska dumpa mig
  • AnnelieE

Visst kan du prata med honom. Men bara om du gör det på ett sätt som inte skuldbelägger honom på något sätt. Helt enkelt bara 'jag känner så här, men jag jobbar på det' typ.

Jag kände också så i början av relationen och det är nog ganska vanligt.

Grejen är att hur länge man än är tillsammans så finns det aldrig några garantier för att det inte kommer att ta slut på ett eller annat sätt och det är denna insikt man på något sätt måste ta sig fram till. Jag tror att jag bara helt enkelt bestämde mig för att nu får det bära eller brista. Tar det slut så gör det. Bättre att man tagit varit på relationen fram till dess än att spenderat tiden med att oroa sig. 

• Anonym (Ess.)

Åh, tack för svar! Naturligtvis skulle jag inte anklaga honom, det här är ju något som händer helt och hållet i mitt huvud.

Frågan är (som jag såklart borde ställa till mig själv och inte till dig) är vad jag skulle få ut av ett sådant samtal. Får ju inte precis mig att framstå i positiv dager... 

• Anonym (Juni)

Känner igen det där lite grann. Min kille kunde också vara på ett sätt som gjorde att jag blev fundersam.
    Det är han iof fortfarande, men nu vet jag att det bara är sån han är.

Han säger till exempel inte att han älskar mig så ofta, men när han väl säger det så får jag verkligen fjärilar i magen! 

• Tahu

Jag tycker du ska jobba på din självkänsla, oavsett hur det går med killen!

• AnnelieE
    Anonym (Ess.) skrev 2011-03-19 16:37:19 följande:
    Åh, tack för svar! Naturligtvis skulle jag inte anklaga honom, det här är ju något som händer helt och hållet i mitt huvud.

Frågan är (som jag såklart borde ställa till mig själv och inte till dig) är vad jag skulle få ut av ett sådant samtal. Får ju inte precis mig att framstå i positiv dager... 
    Jag tror många gånger att man inte menar att anklaga, men att det ändå kan kännas så för honom. Att man lägger ytterligare krav på bekräftelse, fast det inte är syftet med samtalet.

Vad du kan få ut av det kan vara att lätta på trycket lite. Om han vet hur du känner det, blir det lite lättare att bära. Även om det inte kommer något konkret praktiskt ur det. Så har det iaf varit för mig.

Som sagt, jag tror detta är rätt vanligt i början av förhållanden. När man varit tillsammans lite längre och lärt känna varandra bättre har man lättare för att läsa av varandra. Man blir ju också tryggare ju mer man lär känna varann.
  • Anonym (cougar)

fast man är ju så där i början av en relation om man är kär i killen, man är rädd för att det ska spricka och för allt du vet så kanske han tänker precis likadant!

Ta ett djupt andetag när dessa tankar kommer, blunda och säg högt till dig själv: "Jag är värd det här".

Tryggheten kommer efter ett tag. Våga ha roligt. Våga njuta.

• Anonym (mmm)

Hur skaffar man bättre självkänsla, för det är ju det TS och jag som känner likdant behöver. För annars lägger man sig ju till med en massa konstigheter och försöker anpassa sitt beteende. Till exempel "åh om jag bara är glad och trevlig idag så kommer han att tycka om mig och inte gå". Det tar grymt mycket energi. 
    Hur gör man? 

• Tahu
    Anonym (mmm) skrev 2011-03-19 20:10:19 följande:
    Hur skaffar man bättre självkänsla, för det är ju det TS och jag som känner likdant behöver. För annars lägger man sig ju till med en massa konstigheter och försöker anpassa sitt beteende. Till exempel "åh om jag bara är glad och trevlig idag så kommer han att tycka om mig och inte gå". Det tar grymt mycket energi. 
    Hur gör man? 
    Finns väl böcker och annat som kan hjälpa, någon heter typ Mia Törnblom som har cd och böcker. Jag vet ärligt inte vad de går ut på, men kan tänka att det är övningar för att stärka sin självkänsla. Lycka till båda två, kram!
  • Never been to Bilbao

Känner så väl igen mig. Tyvärr var det bl a min egen osäkerhet som gjorde att jag inte stod ut med mitt fd förhållande - så jag gjorde slut (och det önskar jag nu att jag inte gjort)!

Killen kommer aldrig i längden klara av att hela tiden berkäfta dig. Ibalnd har man tråkiga dagar då man bara är trött och inte orkar vara sitt gulligaste jag. Detta måste du tillåta dig själv, och även honom! Om han itne kan vara det utan att du känner dig dålig och obekräftad kommer han inte känna att han får utrymme att bara vara sig jsälv, uatn att han måste vara där för din skull, och det kan lätt ta död på er relation.

Det är så mycket lättare att älska någon som tycke rom sig själv och som utstrålar detta! men det är lättare sagt än gjort. Jag går i terapi för att komma över mina egna osäkerheter och rädslor för att bli granskad och ratad. Finns också en hel del bra KBT-böcker om hur man kan hantera sådant.

• Anonym (Ess.)

Tack för alla råd hörni! Ja, antagligen har det med självkänsla att göra, men inte bara. Jag har inte alls det här beteendet i relationer till vänner eller på mitt arbete. 

Uppdatering: jag berättade för honom att jag tenderar på att leta fel på mig själv om något inte känns bra. Han tog det väldigt bra och lovade att vara tydlig om något inte känns rätt mellan oss, så att jag inte ska behöva undra.  (Kommer jag säkert göra ändå, men i alla fall ta det lite lugnare...

Svar på tråden Jag tror hela tiden att han ska dumpa mig