• Bambii

agraffer som lossnade

Hej, efter ett komplikationsfritt kejsarsnitt så fick jag åka hem efter 2 dygn. Förbandet som satts på efter op skulle sitta kvar tom dag 10 då agrafferna skulle bort (om inte såret såsade så kraftigt att förbandet lossnade)
    Frågade alla BM och läkare jag träffade om förbandet nu bara skulle sitta till besöket hos distriktssköterskan, och ja det skulle det.

Natten innan jag skulle till DSM så lossnar förbvandet och en sörja läcker ut med förskräcklig lukt, höll på att spy och svimma om vartannat

Hos DSM visar det sig att 3-4 av mina 8 agraffer har lossnat. som följd av det så har såret inte läkt ihop som det ska utan glipar och blöder en del. Ingen infektion som tur är.

Dsm tvättar av och tejpar ihop så gott hon kan men hon och läkaren säger att perfekt det blir mitt ärr aldrig.
    Får ett nytt förband och återbesök om 3 dagar. På besök två har såret gått ihop och läkt innifrån men jag har nu ett 10 cm långt område på ärret som bildat ska sväll/svall-kött. Jag har inte vågat titta på ärret själv än utan ska vänta till nästa återbesök på tisdag..

Min DSM tycker det är märkligt hur få agraffer som använts, Endast 8 stycken för ett 16 cm långt ärr. Hur många fick ni?

En annan märklig sak tycker hon är att inte mitt förband byttes, nu låg ärret i "blöt" under 10 dagar vilket inte var bra för läkningen...

Känner mig felbehandlad och ledsen..

En avvikelserapport är skickad till sjukhuset jag opererades på och en utredning kommer att göras om avrför agrafferna lossnat och hur man kan undvika det i framtiden.

Vad har ni för erfarenheter, hur sköttes era snitt? Hur många agraffer fick ni och när togs de bort? Vad hade ni för förband efter operationen?

Tro om man kan få ngt på försäkringen? Eller kanske från sjukhuset? Kanske en remiss till plastikkirurg? Har ni några erfarenheter?

• Svar på tråden agraffer som lossnade
  • Cia o krabaten

Minns inte hur många agraffer jag fick, men förbandet satt bara till dagen efter då jag duschade, då tog ssk på BB bort det och inget nytt skulle på. 1v senare skulle jag till dsk för att ta bort agrafferna och det var läkt och fint redan då.
    Andra snittet syddes jag istället för agraffer för den som opererade tyckte det blev finare ärr i att andra snitt då.
    Samma förfarande, inget förband efter dag 2 och stygnen togs etfer 1v och då hade snittet gått ihop. 

• Kamomillja

Mitt förband satt oxå till dagen efter sen togs det bort jag fick duscka och suturtejp heter det så sattes på för att sedan lossnas efter ett par dagar. Ingen sa hur många agraffer som satts in, men jag trodde att det syddes ihop? Mitt är är inte så snyggt trotts över två år sedan, ena sidan är mera svulstig. Känner du dig felbehandlad och att det har blivit tokigt så ska du ju gå vidare eller kräva att få se din journal och ha en genomgång.

• Sofie 87

Men det låter ju inte alls bra! När jag snittades fick jag inga agraffer alls och förbandet togs bort 2 dagar efter snittet! Blev bara ihopsydd med tråd som huden "äter upp"

Mitt ärr läkte jätte bra och det var ca 10 cm brett!

Tycker att du ska kontakta ditt försäkringsbolag ocg prata med dem för det verkar ju inte vara något fint ärr du har och det brukar man ju få ersättning för!

• Bambii

Tänk att en och samma op görs på så många olika sätt. Ett någorlunda standardiserat förfarande kanske skulle vara att föredra..
    Tack för svaren

• rosenmamman

Tråkigt! Tycker också att du ska kontakta försäkringsbolaget. Har du en gravidförsäkring tror jag att det kan ingå. Det ingår i min iallafall.

• vimsigastemamman

Jag fick agraffer mins inte hur många men har en vag aning om att de också bara var åtta förbandet togs bort på BB där vi låg i fyra dygn (akutsnitt) sedan fick jag en gasbinda som tejpades över snittet men ingen tejp nedåt så att det luftades. Gasbindan hade jag bara för att det inte skulle nöta mot kläderna.

När jag skulle ta bort agrafferna så påpekade jag att det fortfarande gjorde ont på ett ställe i snittet men det såg ut att ha läkt fint.
    Dagen efter halkade jag till och då gick snittet upp (endast yttre huden) precis där jag haft ont detta tejpade de ihop och sen tog det två månader innan det läkt ordentligt vilket de pysslade om när jag ändå var ned och vägde dottern.

Hade jag inte halkat så hade det knappt varit synbart nu fem år senare utan bara en tunn vit rand nu är det lite bredare där det gick upp men inget som jag stör mig på.

• 3 barns mamma84

Jag fick 2008 agraffer som jag hade utan att dom lossnade dom fick jag ta bort efter 5 dagar igen
    Jag fick 2010 agraffer som lossnade efter 2 dagar så och då säger bara FYFAN vad ont det gjorde när dom lossnade vilken smärta.
    Sambon fick ta bort 2 st som satt fast i skinet + trosan och läkaren fick ta bort alla andra efter 15 dagar.
    Jag led ...

2008 barnet hade jag 10-13 st agraffer blev sydd 25 styggn
    2010 barnet hade jag 10-13 st agraffer blev sydd 20 styggn

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Bambii

Kan ju berätta att jag fortfarnade en månad efetr snittet går till distriktssköterskan 2 ggr/v för att pyssla om ärret som senast idag iaf verkar ha läkt ihop. Jag har alltså haft tättslutande förbvand i en månad nu. Kan man verkligen ha det, ska inte sår luftas emellanåt?  
    Ärret är rött och ganska fult tycker jag, fint i kanterna om nu det skulle vara ngn tröst. 
    Det ska tydligen bli bättre med tiden. Hon penslar på lapis varje gång som ska få svällköttet (? vafalls?) att dra ihop sig. Ja huvaligen. Har inte vågat titta på hela ärret än utan smygkikar på det jag kan se över mjukamagen när jag ligger på britsen
    hur länge efter var prickarna efter agrafferna synbara åt er?

2 barns mamma84: Det är nog bättre att känna att agrafferna lossnar för då kan man iaf göra ngt åt det själv gick jag ovetandes med lösa agraffer och öppet sår i 11 dagar. Sen när det uppdagades så hade såret inte så stor chans att bli snyggt ihopläkt.

Kallar numera mitt är för krigsskadan, för det är nog ett sånt här ärr man får om man skadat sig i djungeln utan ordentlig sjukvård att tillgå

• 3 barns mamma84
    Bambii skrev 2011-03-31 21:00:13 följande:
    Kan ju berätta att jag fortfarnade en månad efetr snittet går till distriktssköterskan 2 ggr/v för att pyssla om ärret som senast idag iaf verkar ha läkt ihop. Jag har alltså haft tättslutande förbvand i en månad nu. Kan man verkligen ha det, ska inte sår luftas emellanåt?  
    Ärret är rött och ganska fult tycker jag, fint i kanterna om nu det skulle vara ngn tröst. 
    Det ska tydligen bli bättre med tiden. Hon penslar på lapis varje gång som ska få svällköttet (? vafalls?) att dra ihop sig. Ja huvaligen. Har inte vågat titta på hela ärret än utan smygkikar på det jag kan se över mjukamagen när jag ligger på britsen
    hur länge efter var prickarna efter agrafferna synbara åt er?

2 barns mamma84: Det är nog bättre att känna att agrafferna lossnar för då kan man iaf göra ngt åt det själv gick jag ovetandes med lösa agraffer och öppet sår i 11 dagar. Sen när det uppdagades så hade såret inte så stor chans att bli snyggt ihopläkt.

Kallar numera mitt är för krigsskadan, för det är nog ett sånt här ärr man får om man skadat sig i djungeln utan ordentlig sjukvård att tillgå
    Fy vad jobbigt.
    Om det skulle bli snitt nästa gång vad skulle du då ta för något ?
    Ja jag hade tur idag ser mitt ärr fint ut + att det är 2 snitt men jag e glad iaf
    Tråkigt bara att du hade så jobbigt
    Har du fått ersättning pengar eller så av just detta ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden agraffer som lossnade