• Gummibjörnen88

Tar det lång tid att bli med barn efter uttag av p-stav??

På tisdag är det dags för mig att ta ut min p-stav för att äntligen börja försöka bli gravid. Jag är lite orolig över att det kommer ta tid dels innan ägglossning och mens kommer igång men även för att det kommer ta lång tid innan jag faktiskt blir gravid. 

Ni som haft p-stav hur lång tid tog det för er, från det att p-staven togs ut till att allt kom igång som det skulle? Hur lång tid tog det sedan innan ni blev med barn? 

• Svar på tråden Tar det lång tid att bli med barn efter uttag av p-stav??
  • Stjärnglimmer

Jag undrar också hur lång tid det brukar ta.
    Jag tog ut min p-stav 20 januari och har fortfarande inte fått mens. Jag har haft 2st p-stavar i sammanlagt 6 år och har inte haft någon mens under tiden.
    Först  fick jag massa olika symptom som ont i äggstockarna, molvärk, ont i ländryggen, illamående, tappad aptit, humörsvängningar mm. Jag har tagit flera graviditetstest så jag vet att jag inte är gravid.
    Nu har alla symptom försvunnit men mensen kommer inte.
    Jag blir galen av att vänta!!

Ts jag hoppas verkligen att det går fort för dig. Man kan ju få ägglossning och bli gravid direkt samma vecka som man tar ut staven. Det behöver ju inte alls ta så här lång tid för dig. *Håller tummarna*

• Gummibjörnen88

Jag är inne på min fjärde stav nu som endast suttit i lite mer än ett år. Sammanlagt har jag haft p-stav i 7,5 år. 

Hoppas att du också blir snart, så jobbigt att vänta när man verkligen vill ju.  Jag har läst att det kan ta upp till 6 månader innan mens och äl kommer igång men det är säkert olika från person till person. 

• Stjärnglimmer

För mig är det inte så viktigt att bli gravid snabbt. Jag å min sambo tänker mer att blir det så blir det. Men när inte mensen kommer så blir man ju orolig att det ska vara något fel. Alla hormon preventivmedel känns som gift just nu och jag kommer inte vilja ta några hormoner igen förens jag är klar med alla barn. Finns ju så många kvinnor här på FL som får problem när dom ska sluta med sina preventivmedel.

• Gummibjörnen88

Skönt på ett sätt att ni tänker så. Själv har jag velat bli gravid i ett par år nu men då både jag och sambo studerat har det inte varit läge förrän nu då vi båda har jobb. 

Jag tror inte det är något fel för som sagt jag har läst att det kan ta ett halvår innan mensen är tillbaka. Hoppas du får den snart då. Du kanske redan är gravid? Läste att någon blivit bara ett par veckor efter att de tagit ut sin stav.  

• ThaGirl

Det tog mej 6 mån innan mensen funka som den skulle. Men jag är fortfarande inte gravid.
    Jag hade 2 olika p-stavar  under 6 år sammanlagt. 

• Stjärnglimmer

Va kul för dig att ni äntligen kan börja försöka nu då! Glad Hoppas verkligen det går fort för er! Får jag fråga hur gammal du är? Jag är 23år och min sambo 24år.
    Nej jag tror inte att jag är gravid för jag gjorde ett test för ca 1 vecka sedan. Sen vet man iof inte, mycket kan hända på en vecka hehe. Flört
    Men som sagt jag har inte brottom igentligen, jag vill bara veta att kroppen fungerar som vanligt igen.

• Stjärnglimmer

ThaGirl: Tog det 6 månader innan du fick första blödningen sen uttaget eller kom den innan men var oregelbunden?

• Ruggugglan

Jag hade min pstav insatt i lite mer än 2år när jag tog ut den. Minns inte riktigt hur det var med mensen efteråt men har för mig att det kom igång ganska snart. Jag använde mig av ägglossningsstickor två, tre månader efter och de visade att jag hade ägglossning iaf. Blev gravid efter ca 9 månader.

• ThaGirl

Jag blödde oregelbundet innan dess.  Från den sjätte månaden och fortfarande nu...så har jag mens samma tid varje månad. =)

• Devinsmammi

Jag tog ut min P-stav i februari och blev gravid i april. Så två månader tog det för mig men det är väl olika

Svar på tråden Tar det lång tid att bli med barn efter uttag av p-stav??