Mjölk/bröstkörtlar som läcker - i armhålan!!!
Skriver anonymt, för att jag faktiskt tycker att det hela känns lite pinsamt och freaky. När jag födde mitt första barn upptäckte jag när mjölken rann till att jag i båda armhålorna fick som två stora svullna klumpar. Nr jag avr på återbesök på BB (tidig hemgång --> återbesök två dagar efter förlossningen) så var dessa klumpar stora som golfbollar. De ömmade dessutom väldigt mycket, och när mjölken rann till så kom det även mjölk i armhålan. Jag vet - det låter snuskigt. Sjuksköterskorna var förundrarde och samlades i en ring runt mig, de ropade till och med dit fler och jag kände mig som ett djur på zoo. De förklarade att alla har bröstkörtlar i armhålorna, men att de aldrig sett något liknande. Speciellt inte att dessa körtlar producerar mjölk.
Varje gång jag ammade fick jag sitta med handdukar i armhålorna eftersom det rann mjölk. Jag kände mig hur äcklig som helst och kunde förstås aldrig visa mig offentligt om jag befarade att mjölken skulle rinna till.
En läkare virade bandage, som tryckförband runt axel/armhåla och sade att jämnt tryck kunde få det att gå ner, med det hjlpte inte. Någon mer hjälp fick jag inte.
Detta är en av anledingarna till att vi väntat i massor av år med att försöka med syskon, men nu är jag gravid igen och känner redan i vecka 12 att det ömmar i armhålan, precis som det ömmar i brösten och jag blir givetvis orolig.
Är det någon mer som råkat ut för detta eller är jag, som det känns, helt ensam?
Någon som vet vad man kan göra åt det?