Kan man äta cheesecake när man är gravid?
Vi ska ha namngivelse och en som kommer på den är gravid och jag har tänkt göra frozecheesecake som innehåller då råttägg. Är det farligt för gravida att äta?
Hoppas på svar!
Vi ska ha namngivelse och en som kommer på den är gravid och jag har tänkt göra frozecheesecake som innehåller då råttägg. Är det farligt för gravida att äta?
Hoppas på svar!
Nä det tror jag inte... har jag ätit iaf och jag och liten mår bra
Okej! vet du om de står nånstans om man inte får äta rått ägg? är ju så nojjigt med allt möjlgit haha.
Först tänkte jag... Råttägg?! Haha ;)
Tror inte det är ngn fara, jag har käkat det som gravid allafall..
Man kan äta rått ägg i Sverige eftersom svenska ägg och höns kontrolleras så väl. Har jag läst i alla fall. Det är bara en väldigt, väldigt (försvinnande liten) minimal risk för att svenska ägg är smittade med något.
Sedan så lär väl virus (eller vad du nu oroar dig för) dö i frysen ändå, eller?
Råttägg?? Låter läskigt...
(förlåt.. Kunde inte låta bli.. )
HAr ätit fusen cheescake flera gånger under mina gravidieter.. Båda mina barn mår bra! Antar att din vänninna äter glass? Det innehåller ju också råa ägg.
Vad jag har hittat så innehåller inte livsmedelsverkets kostråd för gravida någon särskild info om råa ägg
kostråden finns här: http://www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Kostrad-for-gravida/
Detta går också att hitta: http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/eggsexpert/
Men som det även står i den artikeln så är det väldigt ovanligt med salmonella smittade ägg i sverige. Hade det varit vanligare så hade det antaligen funnits med i livsmedelsverkets kostråd
Ja råa ägg går bra att äta! Finns inget farligt alls där för barnet!
Även om det skulle finnas salmonella i äggen (vilket det inte finns) så är inte salmonella fosterskadande på något sätt. Så nojja över råa ägg behöver du inte göra specifik tunder graviditeten, det är lika "farligt" oavsett gravid eller ej.
Jag har hört att sålänge de är från Svrige så är det ingen fara!
Såklart kan man äta rått ägg!!!!!
Ammars skulle det tydligt stå i kostråden att man inte fick!!!!
Haha ja råttägg ska jagbinte ha i kakan haha tack för alla svaren!:) då blire cheesecake åh gud så gott :D