• 0rion

från mörkbrunt till mellanblond?

jag är just nu mörkbrun som i grund och botten är en schampootoning som inte vill släppa. Innan dess var jag ljusbrun (färgat) och innan dess blekte jag håret och var nästan vithårig..
    min naturliga hårfärg är mellanblond och jag vill gå tillbaka till mellanblondt.

jag vill försöka få det så likt min naturliga hårfärg som vanligt. Jag har inte råd att gå till frisör egentligen så jag vil försöka hemma, men jag vet inte om jag vågar!

är det någon här som har tips på hur jag ska göra och som har tips på bra märken/hårfärger?

• Svar på tråden från mörkbrunt till mellanblond?
  • 0rion
    Miia88 skrev 2011-03-19 22:50:33 följande:
    slinga! 
    har du själv gjort det? blev det bra? vad använde du för färg?
  • Miia88

jepp, många gånger :P.. blir bättre än att bleka hela håret.

jag brukar använda Schwarzkopf blonde M1 =)

• 0rion
    Miia88 skrev 2011-03-20 00:38:30 följande:
    jepp, många gånger :P.. blir bättre än att bleka hela håret.

jag brukar använda Schwarzkopf blonde M1 =)
    har det inte blivit orange/gult/rött då?
  • sarsparis

Slinga, be att någon gör det på dig, det finns tex hettor att köpa. har aldrig gjort det själv men vet flera som gjort det med bra resultat. Själv har jag nu slingat mitt hår hos frisör just för att bli lite ljusare och få fram min natruliga hårfärg i botten. Det verkar funka.

• Stars

Du kommer att få slinga/bleka flera gånger. EN blekning från mörkbrunt blir ofta orange eller gult så det tar flera blekningar innan det ser bra ut. Undvik märken som Viva och Schwartzkopf (de är jättebra på mycket annat men deras blekningar blir MYCKET gulare än till exempel Jane Hellen och Depend). När du blekt tills det är tillräckligt ljust kommer du att behöva lägga i en mellanblond toning för att det skall bli mellanblont. Det går inte att bleka från brunt till mellanblont utan att få antingen gula, orangea eller ljusblonda nyanser. Om du vill ha en kall blond kan du använda silverschampo mellan blekningarna.

Jag personligen hade valt att bleka hela håret en gång och sedan slinga det två gånger och därefter lägga i toningen.

Jag är inte helt övertygad om att det kommer att bli mycket billigare att göra det hemma. Om det finns en frisörutbildning i närheten av vad du bor kan du låta eleverna fixa ditt hår. Det brukar vara väldigt billigt och det blir ordentligt gjort. Att fixa håret hemma kostar ju en hel del. Om du har långt hår behöver du ju minst två förpackningar varje gång vilket blir typ åtta förpackningar (tre blekningar/slingningar och en toning). Så mycket mer kan det ju inte kosta att gå till frisörelever. :)

Glöm inte att göra mängder med inpackningar och att vänta minst en vecka, gärna ännu mer, mellan varje blekning (slingning är också blekning) då håret kommer bli ganska slitet. En blekning tar bättre om du väntat tillräckligt länge så håret hinner återhämta sig lite.

• Tjejen00

HM:s slingor!!!!! Jag har provat alla färger man kan ha i princip, är blond från början... Har provat massa blekningar och skit som håret bara blir förstört och gul/oranget av. Förra våren va jag mörkbrun och köpte HM:s slingor, slingade med hätta och det blev kanonfint resultat, efter det har jag slingat håret var 4e månad och nu är jag blond :) Har aldrig behövt använda silverschampo eller liknande...

• 0rion

Stars: smart det där med elevklippning!! det ska kolas upp

• Blivande SuperMorsa
    Tjejen00 skrev 2011-03-20 12:09:10 följande:
    HM:s slingor!!!!! Jag har provat alla färger man kan ha i princip, är blond från början... Har provat massa blekningar och skit som håret bara blir förstört och gul/oranget av. Förra våren va jag mörkbrun och köpte HM:s slingor, slingade med hätta och det blev kanonfint resultat, efter det har jag slingat håret var 4e månad och nu är jag blond :) Har aldrig behövt använda silverschampo eller liknande...
    Jag tycker oxå att HMs slingning är kanon! Och mina bekanta som använt den är oxå nöjda! Tyvärr blekte jag hela håret idag med HMs märke och nu sitter jag här...med orange hår! =/ Typiskt! Jag skulle tagigt slingning ist!
Svar på tråden från mörkbrunt till mellanblond?