• Anonym

Kan springnask försvinna av sig själv?

Barnen och jag har haft springmask under två omgångar. Första omgången tog jag min dos (och barnen båda gångerna), men andra gången det kom tillbaks så räckte det bara till barnen just den tidpunkten. Så det var 2-3 kvällar som det kliade av dom (och jag såg en med, så jag vet att vad det var). Hur som helst, sen försvann det. Inget kliande, inga maskar alls på mig. Det har gått ett par veckor nu, 3-4 v ungefär. Kan maskarna bara självdö? Inga nya ägg har kläckts heller.

(Jag vet att jag hade springmask som barn och sa inget om det. Till slut försvann dom av sig själva ändå efter kanske 1-2 mån! Blev ju ej behandlad för det eftersom jag inget sa.)

Så nu är jag nyfiken på hur detta ligger till.

• Svar på tråden Kan springnask försvinna av sig själv?
  • Lillafinajag

Masken lägger ägg i rumpan, genom att det kliar får man sedan i sig äggen igen (oralt) och fler maskar kan bildas. Duktig handhygien gör därför att de ej finns kvar. Husmorstips är även att äta morötter (tror råa), något ämne i det som gör att maskarna ej överlever... Hur mkt morot man bör äta vet jag ej... :)

• Anonym

Ja nu är dom ju borta, så då kan det alltså vara så att jag fått bort mina utan medicin? SKÖNT!

• hervor

Ja, maskarna kan försvinna av sig själva. Men ofta kommer de då tillbaka efter ett tag, eftersom det kan finnas ägg som har överlevt i t ex damm eller lakan.

Sen är springmask tyvärr väldigt smittsamt, särskilt bland småbarn. God handhygien osv, gör som sagt ofta att maskarna försvinner av sig själva eftersom inga nya ägg förs ner i tarmen via munnen. Men det är lätt att få tillbaka igen. Det finns dagis, skolor och familjer som får "maskattacker" flera gånger om året.

Tur att denna parasit är ofarlig  

• hervor

Att äta kokta rödbetor kan också hjälpa. Redbetor innehåller samma röda ämne som finns i medicinen Vanquin.
    Det dödar både maskar och larver (men äggen påverkas inte). 

• Anonym
    hervor skrev 2011-03-20 09:38:50 följande:
    Att äta kokta rödbetor kan också hjälpa. Redbetor innehåller samma röda ämne som finns i medicinen Vanquin.
    Det dödar både maskar och larver (men äggen påverkas inte). 
    Läste precis i en annan tråd att det inte stämmer.. :/
Svar på tråden Kan springnask försvinna av sig själv?