• Anonym (hjälp)

    Svamp i underlivet .....pevaryl hjälper mig inte

    Vad ska jag göra? De började i onsdags.....började med pevaryl i fredags.

    De värsta är klådan svidandet nålsticks känslan och åter kliandet som gör mig tokig.....
    går utan trosor luftra så mycket jag kan.....
    i morgon ska jag jobba men inte om de känns så här....då kan jag inte lufta henne.......

    Några tips mottages gärna på vad jag kan göra för att mildra de hemska tillståndet? 

  • Svar på tråden Svamp i underlivet .....pevaryl hjälper mig inte
  • Amazina

    Du har ju bara behandlat i två dagar och det kan ta längre tid än så... Du behöver kanske även någon starkare animykotika, tex Diflucankapslar... De är dock på recept.

  • Anonym (hjälp)
    Amazina skrev 2011-03-20 09:38:19 följande:
    Du har ju bara behandlat i två dagar och det kan ta längre tid än så... Du behöver kanske även någon starkare animykotika, tex Diflucankapslar... De är dock på recept.
    Ja det kanske jag skulle ha fått istället för förslag på pevaryl....
    det känns som att jag inte tål pevarylen kan de vara så?
    ...det blir liksom värre när det sista är på väg ut om du förstår.

    Jag blir liksom tokig av detta.....Rynkar på näsan
     
  • Anonym (Been there!)

    Jag fick tips av gynekolog att använda mykocort, en salva mot fotsvamp som innehåller cortison. Finns receptfritt på apoteket!

  • Liten Mjau

    Har du både kräm och vagitorer? Jag måste oftast behandla med 3 vagitorer och kräm i flera dagar. Om du har en kraftig infektion så krävs det flera dagars behandling.
    Annars får du nog gå till gynokologen. Tror inte du kan vara allergisk mot pevaryl. Men man vet aldrig.
    Krya på dig!

  • Anonym (hjälp)
    Liten Mjau skrev 2011-03-20 09:51:15 följande:
    Har du både kräm och vagitorer? Jag måste oftast behandla med 3 vagitorer och kräm i flera dagar. Om du har en kraftig infektion så krävs det flera dagars behandling.
    Annars får du nog gå till gynokologen. Tror inte du kan vara allergisk mot pevaryl. Men man vet aldrig.
    Krya på dig!
    Ja, det har jag både vag och kräm....... 

    Känns som att ha nässelutslag...känner mig febrig......konstig känsla.....

     
  • Milletti

    Gå till gyn och få flucazol utskrivet! Har du fått såna besvär så kanske inte receptfria hjälper och varför då plågas i onödan..

  • Anonym

    Jag får någon slags reaktion av pevaryl som gör att det känns tusen gånger värre när jag behandlat med den. Jag var hos gynekolog efter att det hände och hon sa att det är vanligt eftersom pevaryl är så starkt. Det tar dock oftast  död på svampen. Jag behövde ändå även behandlas med diflucan för att det skulle bli helt bra.

    Mitt tips:

    Idag: Gå till apoteket, köp dactacort (en svampsalva som även är klådstillande), samt lactal. Gå hem, bahandla med dactacort på de värsta områdena. LUFTA så mycket du kan. 

    Imorgon Kl 8:00: Ring vårdcentralen eller gyn och berätta att du får värre besvär av pevaryl, säg att du behöver träffa en läkare och behöver få diflukan eller fluconazol. 

    Förebyggande: Lufta, alltid bomullstrosor, miska på godiset, använd lactal var tredje dag i en månad efter att du blivit kvitt svampen, samt då och då efter det.

    Får du svamp igen, använd canesten istället som är mildare och färre reagerar på.

    Lycka till 

  • Dr Mupp
    Liten Mjau skrev 2011-03-20 09:51:15 följande:
    Har du både kräm och vagitorer? Jag måste oftast behandla med 3 vagitorer och kräm i flera dagar. Om du har en kraftig infektion så krävs det flera dagars behandling.
    Annars får du nog gå till gynokologen. Tror inte du kan vara allergisk mot pevaryl. Men man vet aldrig.
    Krya på dig!
    Jag är allergisk eller iaf överkänslig mot Pevaryl. Canesten fungerar dock bra förmig.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Momalicious

    Min BM sa att canesten är mycket bättre än pevaryl för den verkar mot fler sorters svamp, så testa den! Annars kan du ju få svampmycel utskrivet av läkare som enligt mig är det bästa!

  • Anonym (hjälp)

    Tack alla för era härliga förslag!!

    Ska genast göra slag i saken och fixa det tips som jag fått av er!

    Om ni visste vad glad jag är att de finns hopp för mig med att få bukt på denna svamphistoria som gör mig heltokig.!!!

    Kram på er all! 

  • Anonym (hjälp)

    Åt Furadantin 50 mg antibiotika
    med början i tisdagskväll pga urinvägsinfektion. 

    Undrar om den kan ha med svampinfektionen att göra? 

  • Anonym (ssk)

    Japp, penicillinet kan va boven i dramat...

    Alla de förslag som dykt  upp är jättebra, men tänk på att dricka surt också!!
    Pressa citron o drick t ex!

  • Anonym

    Hej! Menar absolut inte att oroa dig, men när jag fick en svampinfektion som inte gick bort med behandling berodde det på diabetes. Kanske bra att kolla sig?

  • Anonym (svampis)
    Anonym (hjälp) skrev 2011-03-20 11:44:40 följande:

    Åt Furadantin 50 mg antibiotika
    med början i tisdagskväll pga urinvägsinfektion. 

    Undrar om den kan ha med svampinfektionen att göra? 


    Inte alls osannolikt. I slidan finns normalt bakterier som bildar mjölksyra. Mjölksyran gör att svampen inte trivs (det blir för surt helt enkelt). Antibiotika kan döda mjölksyrebakterierna och då får svampen plötsligt fritt spelrum.

    En behandlig med Lactal och/eller Vivag kan hjälpa till att återställa bakteriebalansen. Att äta mindre socker än vanligt kan också hjälpa.
  • Anonym (penicillin)

    Åh fy jag åt också antibiotika för typ två veckor sedan, fick svampinfektionen från helvetet. Pevaryl fungerade inte, köpte då canesten samt aco intimolja att tvätta med. Nu äntligen börjar det ge med sig!

  • Anonym

    Hade mycket problem med svamp tidigare. Testade först med Pevaryl som bara gjorde saken värre. Canesten hjälpte tillfälligt men svampen återkom. Käkade fluconazoltabletter som också hjälpte tillfälligt. Sen kom jag på att man ska undvika socker och snabba kolhydrater. Några veckor av stenhårt undvikande av snabba kolhydrater, käkade bara grovbröd och grönsaker sen var problemen borta. Nuförtiden håller jag mig till fullkornspasta och potatis och är försiktig med ljust bröd, ris och sötsaker, har inte haft mer svamp på flera år... Klarar mig även genom penicillinbehandlingar. Kanske värt att tänka på om du har återkommande problem.

Svar på tråden Svamp i underlivet .....pevaryl hjälper mig inte