• bubbles80

är det jag som är korkad`?

Vi har en vild debatt här hemma angående gardiner!
    Vi har sol som lyser in i vårat sovrum hela dagarna
    Det fanns inga persienner när vi flytta in, därför sa jag nu att vi hade behövt ha en rullgardin eller persienner nu när vår och sommar är på väg.

Då menar min karl på att det kan man använda gardinerna till, att om jag varit smart hade jag inte köpt vita gardiner till sovrummet.

Jag menar då på att man ska väl ändå inte använda gardinera som mörkläggning, ska man hålla på o juxa med att sätta de rätt varje dag då?

Då heter det enligt min karl att då är det jag som är dum som tror att gardiner enbart är till för att se snyggt ut.

Så! ska man använda sina gardiner som mörkläggning? eller är det jag som är korkad o menar på att jag inte vill sätta dom rätt varje dag istället för att sätta upp en rullgardin eller persienn?

• Svar på tråden är det jag som är korkad`?
  • lilla mej

hahha typiskt karlar.... ja sag att julgardinerna kanske funkar battre mot solen... 

• Kimban

Det finns ju mörkläggningsgardiner. Man kan ju ha sådna hängande. så man bara drar för när solen lyser/man ska sova. Men om man har omtag och grejer så förstår ja ju att det blir jobbigare.

• icelolly

Alltså, det kan man väl göra som man vill, men man får ju ha ruskigt täta gardiner om de skall fungera som mörkläggning, räcker ju inte med en mörk färg. Jag drar ibland för mina vita vardagsrumsgardiner men det är bara när solen står rakt på för att slippa den gassande solen, har inte lust att sätta upp rullgardin i vardagsrummet, men i somrum hade jag gjort en annan lösning, att hålla på och pilla och dra i gardinerna gör ju att de kan bli både skrynkliga och smutsiga fortare, i alla fall på ljus färg.

• Baron08

Det blir ju inte riktigt lika mörkt  om man ska dra för gardinerna som när man drar ner en rullgardin.
    Garddinerna kan man dra för för att inte få direkt solsken in i ett rum men vill man ha mörkt så att ens barn kan sova i rummet även på dan måste man ha rullgardin.

Vi har rullgardin i vårt sovrum som jag drar mer när sonen ska sova på dan (han somnar inte om det är ljust i rummet) . Ståt på dig om rullgardiner/persienner, det finns ju billiga på tex IKEA.

• Pirum

Det bästa är väl persienner ändå. De kan man ju vinkla så att de släpper in lite ljus men inte all gassande sol så det blir stekhett. Jag tänker att man kanske vill ha krukväxter och inte totalt mörklagt om dagarna.

• Anwen

Ja, persienner är ju egentligen det bästa i många fall. För oss fungerar inte det tyvärr :S. I våran hyreslägenhet finns persienner i alla rum förutom sovrummet! Förvånad och då bor vi på bottenplan :S. Vi har krånglat med detta länge, då vi anser det för dyrt att få persienner inmonterade i fönstren när vi inte ens äger stället och inte vet hur länge vi kommer bo kvar. Och då fönstren öppnas inåt kan vi inte sätta upp nån persienn eller rullgardin själva heller tyvärr. Vi har provat olika varianter, men nu blir det nog mörkläggande gardiner från IKEA framåt våren/sommaren.

Svar på tråden är det jag som är korkad`?