• Emma Elisabeth

Vad menas med slutbetyg?

Jag undrar vad det menas med slutbetyg. Får man inte slutbetyg om man inte fullföljer ett program på gymnasiet, alltså hoppar av och sen så börjar man på komvux och pluggar andra ämnen och får dom poängen som behövs för att komma in på högskolan, plus behörigheten? Kan man inte göra så? Får man inte slutbetyg då?

Och vad menas med "samlat betygsdokument gäller inte längre som behörighet"?

Jag vet att man ska fråga studie-yrkesvägledare och jag har mejlat en, men lär inte få svar förns i morgon och jag är orolig och nervös och vill så gärna veta nu.

• Svar på tråden Vad menas med slutbetyg?
  • tideloo

Ett samlat betygsdokument är ett ofullständigt betyg från gymnasiet! Slutbetyg är när du har minst 2350 p! Om du inte har ett slutbetyg från gymnasiet kan du plugga på komvux å få det där

• Defiance

Jag själv hoppade av gymnasiet men därefter läste till ett slutbetyg på Komvux. Man kan om man inte vill läsa alla poäng på Komvux ha med sina redan avklarade kurser från gymnasiet på ens Komvux slutbetyg, de överför då
    dessa kurser. Det ska planeras tillsammans med studievägledaren som då sätter ihop slutbetyget.

Viktigt att ha i åtanke är att inte vänta för länge med ett slutbetyg från Komvux för att samlade betygsdokumentet (både från gymnasiet och komvux) är giltiga  i 8 år och sedan kan man inte tillgodogöra sig kurserna och betygen, utan måste läsa om allt!

• Emma Elisabeth
    tideloo skrev 2011-03-20 13:45:33 följande:
    Ett samlat betygsdokument är ett ofullständigt betyg från gymnasiet! Slutbetyg är när du har minst 2350 p! Om du inte har ett slutbetyg från gymnasiet kan du plugga på komvux å få det där
    Ja, det vet jag att man kan, men fråga var om man kan plugga upp andra kurser på komvux så man får poängen. Alltså man missar några kurser ifrån gymnasiet och några kurser får man godkänt i, måste man plugga dom kurserna på komvux för att få ett slutbetyg? alltså dom kurserna som man har missat eller fått IG i. Eller kan man läsa andra kurser och ändå få ett slutbetyg?
  • Emma Elisabeth
    Defiance skrev 2011-03-20 14:30:58 följande:
    Jag själv hoppade av gymnasiet men därefter läste till ett slutbetyg på Komvux. Man kan om man inte vill läsa alla poäng på Komvux ha med sina redan avklarade kurser från gymnasiet på ens Komvux slutbetyg, de överför då
    dessa kurser. Det ska planeras tillsammans med studievägledaren som då sätter ihop slutbetyget.

Viktigt att ha i åtanke är att inte vänta för länge med ett slutbetyg från Komvux för att samlade betygsdokumentet (både från gymnasiet och komvux) är giltiga  i 8 år och sedan kan man inte tillgodogöra sig kurserna och betygen, utan måste läsa om allt!
    Okej, tack då vet jag.
  • Emma Elisabeth
    Defiance skrev 2011-03-20 14:30:58 följande:

Måste slutbetygen vara kurser som man missat och fått IG ifrån gymnasiet? Eller kan man läsa andra kurser och ändå få ett slutbetyg?
  • tideloo

Jag tror det är så att det är kurser du har ig i eller inte läst som du får läsa! Jag vet att i Göteborg får man inte läsa ämnen man har g i! Men i Sthlm läste jag upp betyg samt la till nya kurser

• Defiance
    Emma Elisabeth skrev 2011-03-20 16:16:28 följande:
    Måste slutbetygen vara kurser som man missat och fått IG ifrån gymnasiet? Eller kan man läsa andra kurser och ändå få ett slutbetyg?
    IG kurser kommer inte med på slutbetyget så de läses om utan problem och andra kurser som du saknar men vill ha och behöver. Sedan som ovan nämner är det olika mellan kommuner om man nu har t.ex. G och vill läsa upp till högre betyg (vissa erbjuder möjligheten, andra inte), men om du läser upp G kurser till högre betyg då hamnar du automatiskt i grupp BII (nya reglerna) när du ska söka till högskolan.
  • Emma Elisabeth

Jag mejlade dom förut och jag skrev "Hej! Jag undrar vad det menas med slutbetyg. Får man inte slutbetyg om man inte fullföljer ett program på gymnasiet, alltså hoppar av och sen så börjar man på komvux och pluggar andra ämnen och får dom poängen som behövs för att komma in på högskolan, plus behörigheten? Kan man inte göra så? Får man inte slutbetyg då? Mvh Emma"

och jag fick svar tillbaka "Hej Emma. Jo du kan få ett slutbetyg men det är viktigt att du meddelar studievägledaren på det komvux som du ska läsa på att du vill ha ett slutbetyg så att du får med alla kurser som krävs för ett slutbetyg. Samlat betygsdokument kommer inte längre vara behörighetsgivande."

• spirituality

Så här står det på wikipedia: "Slutbetyg är ett betygsdokument som innefattar alla kurser genomgångna i gymnasieskolan eller Komvux vid examen. Slutbetyget kan endast fås genom vanlig treårig gymnasieutbildning och innefattar vanligtvis 2 500 gymnasiepoäng eller avslutad komvuxutbildning på 2 350 p."

Hoppar du av gymnasiet innan du är färdig får du inget slutbetyg.
    Du kan läsa upp till ett slutbetyg på komvux efteråt. Du kan läsa upp de kurser du har IG i. 
    Se till att du har alla kärnämnen i slutbetyget bara om du läser upp det på komvux, annars kan du inte söka till högskolan alls 

• Miss Cee

Vissa ämnen är att krav för att du ska kunna få ett slutbetyg. Om du tex fick IG eller streck i svenska, matte A och liknande (kallades förr för kärnämnen vet inte om de har samma namn idag) så måste du läsa om de kurserna för att få ett slutbetyg.

Om du däremot tex hade körsång som tillval eller andra sådana ämnen så kan du välja andra ämnen för att få ihop till ett slutbetyg.

Dvs det finns vissa ämnen som alltid måste finnas med i ett slutbetyg, och det finns en del som du kan välja att inte läsa om och istället byta ut till några andra.

• SweetNilam

Ja, för vilken gång i ordningen drar vi detta nu TS? Inte för att vara elak, förstår att du behöver hjälp. Men börja tolka de svar du fått ang dina frågor. Samla dem i ett worddokument och plugga på svaren där så ska du se att du på denna fråga kan tolka ut svaret Sedan är studera.nu en väldigt bra sida att själv surfa runt på! 

Slutbetyg=
    Det här ger grundläggande behörighet:
    Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.

_
    Du kan läsa vilka kurser du vill på komvux, antingen läsa upp IG kurser eller kurser du fått streck i (om de ges via komvux). Du kan även läsa nya kurser. Men som SYV skrev till dig, är det viktigt att du meddelar komvux att det är just ett slutbetyg  du är ute efter. Då hjälper de dig och ser till så att du får med dig de kurser du behöver. För glöm inte de områdesbehörigheterna som är specifika för det program du vill läsa på högskolan sedan. Det är med andra ord viktigt att du talar med komvux där du ska läsa, så att de är medvetna om just ditt fall. 

Samlat betygsdokument kommer inte finnas kvar efter ht2011 (om det inte redan tagits bort?!) så det behöver du inte ens bry dig om att förstå vad det är. Det enda som du kommer in på högskolan med är grundläggande behörighet= slutbetyg, och de rätta områdesbehörigheterna. 

LÄS:
    https://www.studera.nu/download/18.7af281bd12da885dbbb800029624/tilltradesregler-gymnasiet.pdf

https://www.studera.nu/download/18.7af281bd12da885dbbb800029703/tilltradesregler-komvux.pdf 

Emma Elisabeth skrev 2011-03-20 11:14:00 följande:

Jag undrar vad det menas med slutbetyg. Får man inte slutbetyg om man inte fullföljer ett program på gymnasiet, alltså hoppar av och sen så börjar man på komvux och pluggar andra ämnen och får dom poängen som behövs för att komma in på högskolan, plus behörigheten? Kan man inte göra så? Får man inte slutbetyg då?

Och vad menas med "samlat betygsdokument gäller inte längre som behörighet"?

Jag vet att man ska fråga studie-yrkesvägledare och jag har mejlat en, men lär inte få svar förns i morgon och jag är orolig och nervös och vill så gärna veta nu.

På gymnasiet måste du fullfälja ett program, men det finns egentligen inga regler för det tror jag. Om det är möjligt kan man individualisera undervisningen så långt det behövs för att hjälpa eleven. På komvux krävs ett slutbetyg för att få grundläggande behörighet. Vad ett slutbetyg är hoppas jag är tydligt vid detta lagret. 

Så, nej, jag kan ff inte se att det skulle vara några problem med att läsa upp och läsa nya kurser på komvux.

Råder dig igen till att tala med någon. Hur otrevliga de än är. Skaffar du sig skinn på näsan (erfarenhet genom dessa diskussioner kanske ) så är de oftast trevligare. Stå på dig och låt inte SYV trampa på dig, eller som sagt. Tala med någon lärare, de har oftast en del koll iaf. Kontakta annars SYV på det komvux du tänkt studera, så att de kan sätta sig in i ditt specifika fall. Det är viktigare än du tror att tala öga mot öga och tala om just dig och dina ambitioner!

Lycka till, igen  
Svar på tråden Vad menas med slutbetyg?