Ja, för vilken gång i ordningen drar vi detta nu TS? Inte för att vara elak, förstår att du behöver hjälp. Men börja tolka de svar du fått ang dina frågor. Samla dem i ett worddokument och plugga på svaren där så ska du se att du på denna fråga kan tolka ut svaret
Sedan är studera.nu en väldigt bra sida att själv surfa runt på!
Slutbetyg=
Det här ger grundläggande behörighet:
Ett slutbetyg från ett fullständigt program i gymnasieskolan eller ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning med lägst betyg G i minst 2250 gymnasiepoäng och lägst betyg Godkänt i kärnämneskurserna i Svenska/ Svenska som andra språk kurs A och B, Engelska kurs A och Matematik kurs A.
_
Du kan läsa vilka kurser du vill på komvux, antingen läsa upp IG kurser eller kurser du fått streck i (om de ges via komvux). Du kan även läsa nya kurser. Men som SYV skrev till dig, är det viktigt att du meddelar komvux att det är just ett slutbetyg du är ute efter. Då hjälper de dig och ser till så att du får med dig de kurser du behöver. För glöm inte de områdesbehörigheterna som är specifika för det program du vill läsa på högskolan sedan. Det är med andra ord viktigt att du talar med komvux där du ska läsa, så att de är medvetna om just ditt fall.
Samlat betygsdokument kommer inte finnas kvar efter ht2011 (om det inte redan tagits bort?!) så det behöver du inte ens bry dig om att förstå vad det är. Det enda som du kommer in på högskolan med är grundläggande behörighet= slutbetyg, och de rätta områdesbehörigheterna.
LÄS:
https://www.studera.nu/download/18.7af281bd12da885dbbb800029624/tilltradesregler-gymnasiet.pdf
https://www.studera.nu/download/18.7af281bd12da885dbbb800029703/tilltradesregler-komvux.pdf
Emma Elisabeth skrev 2011-03-20 11:14:00 följande:
Jag undrar vad det menas med slutbetyg. Får man inte slutbetyg om man inte fullföljer ett program på gymnasiet, alltså hoppar av och sen så börjar man på komvux och pluggar andra ämnen och får dom poängen som behövs för att komma in på högskolan, plus behörigheten? Kan man inte göra så? Får man inte slutbetyg då?
Och vad menas med "samlat betygsdokument gäller inte längre som behörighet"?
Jag vet att man ska fråga studie-yrkesvägledare och jag har mejlat en, men lär inte få svar förns i morgon och jag är orolig och nervös och vill så gärna veta nu.
På
gymnasiet måste du fullfälja ett program, men det finns egentligen inga regler för det tror jag. Om det är möjligt kan man individualisera undervisningen så långt det behövs för att hjälpa eleven. På komvux krävs ett slutbetyg för att få grundläggande behörighet. Vad ett slutbetyg är hoppas jag är tydligt vid detta lagret.
Så, nej, jag kan ff inte se att det skulle vara några problem med att läsa upp och läsa nya kurser på komvux.
Råder dig igen till att tala med någon. Hur otrevliga de än är. Skaffar du sig skinn på näsan (erfarenhet genom dessa diskussioner kanske

) så är de oftast trevligare. Stå på dig och låt inte SYV trampa på dig, eller som sagt. Tala med någon lärare, de har oftast en del koll iaf. Kontakta annars SYV på det komvux du tänkt studera, så att de kan sätta sig in i
ditt specifika fall. Det är viktigare än du tror att tala öga mot öga och tala om just
dig och
dina ambitioner!
Lycka till, igen