ingendukänner skrev 2011-03-20 11:44:08 följande:
Hoppas på hjälp från er kloka!
Vi har en son som nu är 4mån och vi tänkte döpa honom i kyrka lite traditionellt sådär fast vi inte är kristna.
Men det börjar ju brinna i knutarna.
här kommer en rad frågor, HJÄLP!
-kostar det något att döpa i kyrka?
Nej det kostar inget, iaf inte om man är med i Svenska kyrkan
-måste man göra något speciellt för att få döpa?
Nej. Hade du någon speciell tanke?
-hur går det till, kommer det hem någon präst eller liknande? vart ringer man?vem tar man kontakt med? hur göra man?
Du ringer till den kyrkan du har tänkt att ha dopet i o prata. Vet du om nån speciell präst ber du om att få henne/honom. Sen när det börjar närma sig så hör dom av sig o ni bestämmer om dom ska komma hem o ha dopsamtalet eller om ni ska komma till kyrkan. På samtalet tar ni upp önskemål som ni vill ska vara med, t.ex. om nån ska sjunga solo, vilka psalmer ni vill ha, om nån speciell ska hälla upp sopvattnet osv'
-kostar det att hyra lokal vid kyrkan?
När vi hade fikat i församlingshemmet efter så kostade det inget. Om vi ville ha deras dukar så hade vi fått betala för tvätten av dom sen så vi valde att ha egna.
-hur många gäster bör det max vara?
Så många man vill ha. Vi hade nånstans mellan 30-40 pers.
-vi tänkte bara bjuda på fika, hur fixa billigt?
Baka själv.Eller prata med konditori om dom kan fixa nåt om ni ska ha nåt lite mer. Vi hade smörgåstårta som vi köpte o sen bakade vi 2-3 olika sorters kakor o bjöd på.
-vilka ska man bjuda? vänner? avlägsna släktingar?
Vi bjöd den närmsta släkten o några vänner som man pratar lite oftare med. Närmsta släkten va mina föräldrar, mina syskon o deras familjer, min sambos mamma, mormor, moster o 2 av hans kusiner o sen hans syskon. Det beror ju lite på hur många man vill bjuda. Vi valde att inte bjuda så många så en del valde vi att inte bjuda trots att vi har kontakt med dom.
-hur långt i förväg ska man sätta datumet så folk hinner med?
Minst 1 månad tycker jag.
-vilken str brukar dop klänningar ha, jag tänker mig att döpa sonen i maj är det för tätt inpå? och får han ens plats i klänningen?
Ska ni hyra eller köpa?? Vet inte vilken strlk dom brukar har så det är bättre att ringa runt o fråga.
vi försöker få det så¨billigt som möjligt då det är lite skralt i kassan just nu.
tack på förhand.
Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor...