• Platinum

Sköldkörtelfel och gravid.

Hej!

Jag är i vecka 12 och  har tagit sköldkörteltester för ett par veckor sedan.

Jag har fått höra att något värde "var förhöjt, men inom referensramen" och vi ska hålla koll på det samt "vi har hittat antikroppar mot sköldkörtelhormon".

Mer info än så har jag inte fått, och jag ska inte träffa läkaren igen förrän slutet av nästa vecka. Givetvis har jag googlat och nu blivit väldigt orolig över detta.

Vad kan det vara?? Det verkar finnas massor av olika former av sköldkörtel-sjukdomar som är mer eller mindre allvarliga när man är gravid. Vidare har jag läst mig till att det verkar vara kroniskt. Jag kan inte förstå hur de inte kan informera mig bättre.

Vad jag har förstått kan man ha ökad ämnesomsättning eller minskad, varav den senare är farlig... Jag har inga andra symptom förutom bedövande trötthet och lågt HB.

Hoppas på att någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen?? Har jag den farliga sorten? Någon som vet vad som kan hända med barnet i såfall.

• Svar på tråden Sköldkörtelfel och gravid.
  • vanna

hej du! säkert inget att oroa sig för om de inte åtgärdar utan mer följer upp .. du har säkert lite för högt TSH tyroidea-stimulerande-hormon. när detta är förhöjt har man en lindrig hypotyreos. Lindrig i ditt fall då detta ligger inom referensramarna. Ofta blir detta lite förhöjt under graviditet och man bör därför ha koll på att det inte stiger. Det betyder inte att du behöver ha det sedan när du inte är gravid ..

själv har jag lätt förhöjda värden och har svårt att bli gravid .. när man väl blir gravid finns en liten risk för missfall om värdet är för högt samt att fostret får skador som i senare ålder leder till koncentrationssvårigheter och dyligt. Detta finns mkt lite forskning om så ta det inte så allvarligt. Min läkare säger att det är först när man har mycket förhöjda värden som man ska se det som en risk för barnet.

jag känner flera som har haft förhöjda sköldkörtelhormoner under graviditeten och som inte har haft problem. De har förstås övervakats med blodprover och någon har fått Levaxin för att ta ner värderna lite.

Lycka till och njut av din graviditet!

• Platinum

Tack så jättemycket för svaret!

Man vill ju ge det lilla livet så goda förutsättningar som möjligt... Jag har sökt läkaren för att få lite klarhet.

• Platinum

Det visade sig att mitt fritt t4 låg på 8 i spannet 8-14 och att även mitt TSH  var normalt: 0,7 i spannet 0,4 - 3,5.k

Vid ultraljudet fick jag veta att jag är gravid med tvillingar (!!), så då tyckte läkaren att jag skulle ta än låg dos levaxin ändå så att jag inte handlar under referensramen.

Min läkare påstod att det inte skulle innebära någon fara för barnet vid de nivåerna som jag låg på, men jag har också läst om ADHD och dylikt om man låg "normalt" men inom det 10 % lägsta spannet.

Det som var förhöjt var alltså TPO-antikroppar (136), men det var ingen direkt risk med dem i sig.

Finns det någon som har haft samma "fel" som jag?

Svar på tråden Sköldkörtelfel och gravid.