• mandelblomma

får ni jobba om någon i familjen har magsjuka

vad jobbar ni med?
    och om ni inte får det vilken form av ersättning har ni?

• Svar på tråden får ni jobba om någon i familjen har magsjuka
  • TheMother

Ja, självklart.
    Jobbar inom barnomsorgen (och här får ävenbarnen vara på förskolan även om en familjemedlem är hemma med magsjuka).
    Även maken får jobba om någon hemma har magsjuka, även om kollegorna gärna ser att han jobbar hemifrån istället (han har sådant jobb att han kan göra det).

• IsDimma

Ja, det får vi. Jobbar på förskola. Däremot får inte friska syskon komma till förskolan.
    Det var uppe på tapeten i veckan då en på jobbet skulle vabbat för sitt barnbarn men då fick inte mamman komma och jobba - hon jobbar tydligen på ett café.

• mandelblomma

vi jobbar inom vården både maken och jag och vi får jobba.
    Om de stora barnen är magsjuka går de små till dagis, då vi inte vabbar för tonåringar men å andra sidan sköter de hygienen som att jämnställa med oss vuxna om vi skulle vara magsjuka.

• Min högsta önskan

Jobbar inom äldreomsorgen.
    Har någon i familjen magsjuka får jag inte komma till jobbet.
    Får vabba eller ta semester, beroende på vem som är sjuk, och om det är vardag eller helg.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • mandelblomma
    Min högsta önskan skrev 2011-03-20 20:59:21 följande:
    Jobbar inom äldreomsorgen.
    Har någon i familjen magsjuka får jag inte komma till jobbet.
    Får vabba eller ta semester, beroende på vem som är sjuk, och om det är vardag eller helg.
    står arbetsagivaren för den förlust du får?
    Helt rätt är det nämligen inte att inte få jobba, på sjukhusen har man inte de reglerna.
    Jobbade senast i förra veckan med en kirurg med magsjuka barn hemma...
    Hur gör ni när ni har utbrott av magsjuka på jobbet, är bara hos den patienten eller får ni sköta andra?
  • Min högsta önskan
    mandelblomma skrev 2011-03-20 21:55:36 följande:
    står arbetsagivaren för den förlust du får?
    Helt rätt är det nämligen inte att inte få jobba, på sjukhusen har man inte de reglerna.
    Jobbade senast i förra veckan med en kirurg med magsjuka barn hemma...
    Hur gör ni när ni har utbrott av magsjuka på jobbet, är bara hos den patienten eller får ni sköta andra?
    Arbetsgivaren står för karensdagen om jag blivit drabbad i jobbet. Annars får vi ingen ersättning därifrån.
    Om det är ett utbrott på jobbet (som vi än så länge sluppit!) så får den som går till en magsjuk inte gå till någon frisk. Vi sätter in särskild personal som sköter magsjukeruljansen dygnet runt. De personer får sen, när utbrottet är slut, vara hemma i 48 timmar för att vara säker på att inte föra smittan vidare. DE dagarne står jobbet för!

Vi hade ett fall av calicieviruset för två veckor sen, då en brukare kom hem från sjukhuset med visuset. Vi lyckades häva ett utbrott genom att "slå en ring" runt vårdtagare direkt, och slapp på så sätt ett större utbrott. Blev bara denna brukare, och en av personlen i den grupp som gick till brukaren.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
Svar på tråden får ni jobba om någon i familjen har magsjuka