pizza ost ok?
Är lite nojig med ostar....har visserligen läst på livsmedelsverkets hemsida. Men i alla fall om man beställer pizza vad har de för ost på...om man nu inte väljer någon med mögelost..... är de helt riskfria att äta eller?
Är lite nojig med ostar....har visserligen läst på livsmedelsverkets hemsida. Men i alla fall om man beställer pizza vad har de för ost på...om man nu inte väljer någon med mögelost..... är de helt riskfria att äta eller?
Pizzan är ju inte rå ju....o därmed är osten oxå upphettad....
Taget från slv.se
Läs sista meningen...
"Ost
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
så man får alltså äta mögelost åxå om den bara är helt å hållet smält??!! Som i tex ädelostsås?? *SMASK*
Ah...det är klart....ibland blir man blind för vissa meningar.... tack tack
Älskade voffsing
Har den varit upphettad till minst 70 grader så....
I nån tråd läste jag att mögelost på tub går att äta utan upphettning. Men kolla upp det så att jag inte sitter här o ljuger.
OH MY GOD!!! jag ÄLSKAR ädelosten på tuuuuub!!! *överlycklig isåfall!!!!!* Ska kolla upp det närmare!!!!! Älskar åxå den där 'dana beu' som finns som sån färkost, kan det vara creme bounsor som gör den? Aja, ska kolla upp!!!!!
*S*
Ja, kolla upp det.
jag kollade upp det!! det är HELT OK!! *kopierar från 'mögelosttråden'*
YOHOOOOOOOOOUUU!!!!!
*taget från livsmedelsverkets hemsida över kostråd för gravida!!!!* -YES!!
""Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen.""
*springer ner till affären i rasslande fart*
Såg det i den andra tråden just...