Indianica skrev 2011-03-21 13:06:16 följande:
Grundlönen som AT är sällan hög och särskilt inte i storstäderna, har för mig den låg på runt 22 000 per månad på något sjukhus i Göteborg tror jag (för ett par år sedan) men det som genererar pengar är ju jourerna, så det ska man skriva upp sig på en hel del om man är ute efter en hög lön.
Min man hade 60 000 per månad under sin AT, men då jobbade han dels i Norrbotten där grundlönen var ovanligt hög (pga läkarbrist) Den låg på drygt 30 000 kr/mån har jag för mig och så jourade han 2 dagar per vecka samt vissa storhelger ( en storhelg fick han nästan 20 000 kr), och hans lön blev sammantaget på 60 000 kr /mån, men han hade en kollega utan familj med en lön på 100 000 per månad :-O
Man kan dock inte räkna med att få massvis med jourer, det beror också på arbetsplatsen, hur ivriga de andra är på att joura, i slutet av makens AT var det många som ville joura så han fick nästan inga jourer alls.
Min man fick en rejäl lönesänkning efter sin AT, lide udda

Han har 33 000 per månad nu som ST, men då gör han inga jourer, så grundlönen är ju ungefär densamma som under AT.
Det du kan göra i slutet av utbildningen är ju att joura som underläkare och på så vis spara på studemedel.
Tack! Oj, ja, han fick verkligen en bra lön där då! ;) ja, det är nog så att på mindre ställen är det högre löner, och mer brister. Åh, vad jag längtar tills jag är där! Ska bli en intressant resa! :D