• Anonym (Oviss)

Flytta hem eller stanna kvar?

Flyttade till en stad 60 mil från min hemort pga kärlek o praktiska saker som att jag hade lättare att byta jobb, sen rullade det på, nu har vi byggt ett helt fantstiskt hus här, o har två små barn varav största snart börjar skolan. Men i alla år har jag velat i frågan om att bryta upp o flytta hem igen, hela familjen då förstås. Minman säger att jag får bestämma- men jag har inte kunnat bestämma något. Vi har det bra på alla sätt  o har vår vardag här, MEN jag saknar min familj nära o gamla vänner nära. Vårt umgänge här känns på nåt sätt otillräckligt, jag känner mig ensam, med alla de riktigt nära långt bort.
    Det är ett så stort steg att ta att flytta, jobb, boende o byte av trygg miljö för barnen. Lämna huset vi lagt så mycket tid vid. Hur vet man att det blir bättre,  tänk om jag sitter där o saknar detta?
    Eller är de fakto att jag inte kan prata om en flytt utan att börja lipa bevis nog att det är dags?
    Finns här någon i samma tankar, eller någon som gjort ett val o kan berätta?

• Svar på tråden Flytta hem eller stanna kvar?
  • mg79

Jag sitter väl inte riktigt i samma sits som dig, men en liknande. Jag har flyttat över 80 mil från min familj, och etablerat en varadag som jag trivs bra med. Nybyggt hus, tillsvidare tjänst på ett jobb jag gillar, några vänner vi umgås med och så sambons familj som finns här. Men jag lever ständigt med någon sorts längtan att bo närmare min familj, speciellt vintertid då närheten till fjällen och skidåkningen lockar. 

Min sambo säger som din man, att vill jag så kan vi flytta, men vill jag verkligen lämna en varadag jag trivs ganska bra med mot något jag inte har en aning om, inget jobb, hus -  kan man hitta ett lika bra område med lika goa grannar etc etc??? 

• Pickeli

Jag har flyttat 100 mil från min hemort och familjen. Har aldrig ångrat det för en sekund. Självklart finns det sar man saknar ihjäl sig efter sin familj och vännera men jag får panik av tanken att flytta hem igen..

Vad tror du att du skulle få bättre/sämre i hemorten? Gör en för och emot lista!

Och även fast det är överjävla krångligt så går det att flytta tillbaka om ni tar chansen och flyttar "hem" igen.

Hade jag velat som du hade jag förstått att det inte stod rätt till..

Det viktigaste är att rannsaka dig själv så att det verkligen är DÄR skon klämmer. Så det inte är av andra orsaker du inte trivs där.. Jobbet, förhållandet etc..

Lycka till!

• Anonym (Oviss)

Jo, det ligger nåt i det, just nu trivs jag inte med min jobbsituation o funderar mkt över förändring, på ett sätt ett tillfälle att flytta, på ett annat sätt kanske jag inte tänkt lika mkt på flytt om jag stortrivts yrkesmässigt?
    Flytta tillbaka gör vi inte om vi flyttat, det är ju huset här, vardagen kopplat till mkt här i området jag gillar, skulle ju kännas väldigt knepigt att gå förbi o titta på huset man lagt sin själ vid o så bo nån annan stans.

Svar på tråden Flytta hem eller stanna kvar?