• SannaLeena

Ont i vaderna och drag i benen?

I morgon går jag in i vecka 16 med andra barnet.
    Nu har jag i några dagar haft som träningsvärk/efter krmap smärta i vaderna. Jag har frr haft sendrag eller kramp i vaderna, men inte nu de senaste veckorna.
    Det började i ena vaden, men nu är det båda och det strålar/drar ner mot hälarna och upp mot höfterna och rumpan.

Har läst både det ena och andra på nätet. Är det någon som haft liknande och hur slipper man det?

• Svar på tråden Ont i vaderna och drag i benen?
  • Soofiie

Hej!

Jag fick kramp i båda mina vader under nätterna när jag väntade min son och läste då någonstans att det skulle hjälpa att äta banan innan sänggåendet. Jag gjorde detta och problemen blev betydligt bättre. Vill minnas att det hade med kalium att göra, men är några år sedan så kan inte skriva under på att det var så. Nu väntar jag mitt andra barn och har börjat känna av kramp i vad och hålfot under natten. Tänkta ta och bunkra upp med bananer...
    Värt ett försök i alla fall.
    Lycka till!

• Isalel

Värme och vatten har jag hört :) Att om man är för kall är det lättare att få sendrag och kramper och sammasak om man har lite vätskebrist!
    Men jag provade med bägge utan resultat, så fort jag blivit gravid har jag fått nattliga kramper i vaderna hur jag än gjort :P som tur är går det över när graviditeten är över för min del!

• Ninakarolina

Jag tror jag har  Restless legs syndrome 

oj vad stort de blev haha. Brukar ha som rastlösa ben när jag ska sova, och ont i vaderna, måste ibalnd be sambon massera mina vader. Tydligen ska man minska med kaffedrickandet har jag läst om... Men de har blitt värre nu under graviditeten. har städigt små ont i vaderna.
  • MJ70

Stödstrumpor!!!!! Hade samma sak i förra graviditeten. Det funkar faktiskt, blev otroligt mycket bättre.

• vi och pyret

Stödstrumpor! Pga av ökad vatten/blodmängd i kroppen så får man ansamlingar i ffa vaderna. Prova att ha benen i högläge också på dagarna, tex när du tittar på TV.

• auroura

Men stödstrumpor ska man inte ha på sig när man sover va??
    Jag har samma problem, på dagarna använder jag stödstrumpor å då känns det inget men destu väre blir det på kvällarna/nätterna :(

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • Oo P A oO

Jag har också sendrag/kramp i vaderna på nätterna.. Det gör så ont o håller i så länge att jag oftast tillslut börjar gråta. Hemskheter! Sambon googlade en massa igår kväll när jag stog o grät efter att ha sovit en stund i soffan, hade då stödstrumpor på mig. (som jag går med hela dagarna)
    Han hittade ett dögammalt tips om att man kunde prova att ha en matkniv i sängen, jag la en under madrassen, men det hjälpte inte ett dugg. Han sa att det skulle bryta magnet fält. hehe. Gulligt att han iallafall försöker hjälpa.

När jag var gravid förra gången för ca 5 år sedan, så läste jag någonstans att kaviar kunde hjälpa eller banan.
    Nu när jag läste om tipset om banan, så blev jag påmind.
    TACK! För mig blir det en BANAN innan läggdags :) (håller tummarna att det hjälper)
    Lycka till tjejer!

• Annelie 76

Det finns särskilda strumpor mot restless legs, kolla på Apoteket eller babyaffären.

Annars kan man testa magnesium, det funkar ofta mot RLS och även lite mot sendrag och kramper. Kan även ha positiv effekt på foglossning men det har jag inte testat själv. Köp på hälsokosten och ta 250-500mg varje kväll. För stor dos gör dig lös i magen men har inga andra negativa effekter (positiv effekt om man är hård)...

Natriumreducerat mineralsalt (kolla salthyllan i affären) innehåller kalium så det kan vara en bra idé att byta till sånt om man vill testa om kalium funkar. Smakar som vanligt salt.

• Sophia

Min naprapat sa att kramp beror på att man har brist på kalcium, magnesium och något mer :P
    Det är ju tyvärr vanligt när man är gravid och folk säger att det beror på vätskebrist?
    Kanske kan dricka vätskeersättning? 

• Oo P A oO

MAGNESIUM is the shit :D
    Tog två brustabletter (friggs) innan läggdags igår. Rekomenderad dos för gravida är 2-3.
    INGA sendrag inatt! LOVELY!

Svar på tråden Ont i vaderna och drag i benen?