• Ruggugglan

Kräm till frukost?

Är kräm okej till frukost? Tex med en smörgås och ett glas mjölk?

• Svar på tråden Kräm till frukost?
  • crazy mom

Det beror på hur du tänker?

-om man ska bli mätt?, få i sig ordentligt med näring, undvika för mycket socker osv?

Enligt mig är köpekräm ren skit (som man kan äta då och då) men i egenproduktion en helt okej produkt.

• Lena

Det är efterrätt för mig. Man kan dock ha det istället för sylt på gröt.

• Fyrbarnsmorsa

Det äter vi ofta på sommaren, ibland till  frukost men även som lunch och mellis.

• Cia o krabaten

Mest socker faktiskt...

Men jag äter faktiskt pannkakor som maträtt både till lunch och middag ibland och det är ju inte heller det bästa  

• Kimona

Det åt jag varje morgon till frukost när jag var liten tills jag var åtta år eller nåt. Persikokräm eller jordgubbskräm med mjölk :P

• Ruggugglan

Min son på 14 månader har börjat rata yoghurt, gröt och allt annat vi brukar servera på morgonen. Han hade säkert klarat sig bra på en smörgås men han äter inte så bra av det. Så sambon har serverat kräm ett par dagar och sonen äter jätteduktigt och tom smörgåsen åker ner i ett naffs.

Men jag är inte sådär himla förtjust i att barnen ska äta sockerbomber på morgonen. Så hur det med sockret egentligen? Finns det bättre sorter? Bättre att göra egen kräm?

• principessan
    litenlitenliten skrev 2011-03-20 21:39:02 följande:
    Min son på 14 månader har börjat rata yoghurt, gröt och allt annat vi brukar servera på morgonen. Han hade säkert klarat sig bra på en smörgås men han äter inte så bra av det. Så sambon har serverat kräm ett par dagar och sonen äter jätteduktigt och tom smörgåsen åker ner i ett naffs.

Men jag är inte sådär himla förtjust i att barnen ska äta sockerbomber på morgonen. Så hur det med sockret egentligen? Finns det bättre sorter? Bättre att göra egen kräm?
    Gör egen kräm ist isf!! Det är godare och inte så mycket socker!
  • Tazzme
    litenlitenliten skrev 2011-03-20 21:39:02 följande:
    Jag tror nog att det finns alldeles för mycket socker i köpiskräm. Men om du kokar själv så är ju huvudingredienserna frukt/bär, vatten och potatismjöl. Du bestämmer ju själv då hur sött det vill vara = bättre att koka själv. Gör en stor sats så håller det några dagar i kylskåpet och du behöver inte koka varje dag.
  • Bibbidi

Det finns ju krämer med mindre socker i / mer frukt istället.
    Läs på innehållsförteckningen. Glad

Annars kan du ju göra som första försöker skrev att göra egen kräm med bär.
    Eller så kan du göra som min farmor och göra egen kräm av saft. Googla saftkräm eller ngt liknande.

• crazy mom
    Bibbidi skrev 2011-03-20 21:54:14 följande:
    Det finns ju krämer med mindre socker i / mer frukt istället.
    Läs på innehållsförteckningen. Glad

Annars kan du ju göra som första försöker skrev att göra egen kräm med bär.
    Eller så kan du göra som min farmor och göra egen kräm av saft. Googla saftkräm eller ngt liknande.
    Hur nyttigt är det då? Ett glas saft med potatismjöl typ....
  • Tazzme
    crazy mom skrev 2011-03-20 22:15:26 följande:
    Hur nyttigt är det då? Ett glas saft med potatismjöl typ....
    Säkert nyttigare än ingen mat alls Flört Och det verkar ju var de två alternativen som står till buds för TS just nu.
    Men, kokar man kräm av riktiga bär/frukt, och inte av saft, så skulle jag gissa att det faktiskt är rätt så nyttigt.
  • crazy mom
    Tazzme skrev 2011-03-20 22:18:55 följande:
    Säkert nyttigare än ingen mat alls Flört Och det verkar ju var de två alternativen som står till buds för TS just nu.
    Men, kokar man kräm av riktiga bär/frukt, och inte av saft, så skulle jag gissa att det faktiskt är rätt så nyttigt.
    Jag har ju redan skrivit att riktig kräm med frukt är ok, men att göra saftsoppa på saft och ge till sina barn känns väl lite väl B...
  • Tazzme
    crazy mom skrev 2011-03-20 22:30:05 följande:
    Jag har ju redan skrivit att riktig kräm med frukt är ok,
    Ok
    crazy mom skrev 2011-03-20 22:30:05 följande:
    men att göra saftsoppa på saft och ge till sina barn känns väl lite väl B...
    Nåja.... kan väl stämma. Men om man har att välja på hemmagjord saftsoppa utan en massa extra socker, köpiskräm med massvis med extra socker eller att ungen inte äter nåt alls, så hade jag gjort saftsoppa Glad
    Om man vill "kompensera" för potatismjöls-saften så kan man ju skippa saft/juiceglaset eller o'boyen till frukost istället, om man ger sånt till sitt barn.
  • Momalicious

Om man gör egen kräm är det väl nästan okej. Jag tycker dock det är efterätt eller nåt man kan få när man är sjuk. När jag gick på fritids fick vi alltid det till mellanmål men som sagt, jag tycker mer det är godis.

Svar på tråden Kräm till frukost?