• Anonym (antivaccin)

Vi som valt att inte vaccinera våra barn

Finns det fler som valt att inte vaccinera sina barn? Då menar jag inte mot svininfluensa utan att avstå helt från det vaccinationsprogram som bvc erbjuder. Varför har ni valt att inte vaccinera? Hade gärna utbytt erfarenheter, tips på litteratur osv.

Alla som tycker att det är helt vansinnigt att inte vaccinera- håll det för er själva! Vi har hört alla era argument förrut. Detta är en tråd för oss som gjort ett medvetet val att avstå vaccinationer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 18:07
    Kul att det är liv i tråden igen och att det finns fler som valt att inte vaccinera. Tyvärr är ju detta en omöjlig fråga för oss att diskutera här på familjeliv eftersom det finns så många som har svårt att respektera vårt val och förstå vår ståndpunkt och hela tiden ska komma med de vanliga argumenten för vaccinationer. Skulle önska att vi bara bortser från deras inlägg och diskuterar på!
    Själv har jag så här i förkylningstider lite funderingar kring det här med öroninflammationer. Mina barn har aldrig haft det och jag funderar på hur det är för andra ovaccinerade barn. Har era ovaccinerade barn haft öroninflammation?

• Svar på tråden Vi som valt att inte vaccinera våra barn
  • Blå damcykel

Aldrig hört om nån som inte vill vaccinera förut. Får man fråga varför man inte vill?
    Jag dömmer absolut ingen. Är bara nyfiken över argumenten.

• fostermamma

Varför anonym ?
    Vågat du inte stå för ditt val ?

• Anonym (antivaccin)

Varför man väljer att inte vaccinera är säkert olika för olika personer. En "orsak" är vilken syn man har på varför sjukdomar uppkommer och hur man bäst bygger upp immunförsvaret.

Andra argument är att alla kroppar fungerar olika och att man därför bör ta hänsyn till individuella olikheter och inte "medicinera" alla likadant.

Ytterligare argument är att vaccin innehåller en rad skadliga ämnen, t ex kvicksilver och alminium.

I vissa länder i Asien vaccinerar man inte barn innan två års ålder. Efter det minskar riskerna att vaccinet skadar det centrala nervsystemet och orsakar skador såsom adhd och epilepsi.

Kan rekommendera boken "Friskare barn" av Peter Wilhemsson.

• VeronicaNyberg

Nu har jag mitt barn i magen fortfarande. Men jag kommer inte att vaccinera mina barn. Lite om anledningarna kan ni hitta i min blogg några inlägg bak. Sitter med iphonen nu så kan inte lägga ut några länkar. Men en orsak är ju tex att sjukdomar som autism uppkommit i samband med vaccinering. Ofta i fall där barnet är tidigt avnavlat. Står mer om det i bloggen också.

• mamma till tre busungar
    VeronicaNyberg skrev 2011-03-20 22:09:12 följande:
    Nu har jag mitt barn i magen fortfarande. Men jag kommer inte att vaccinera mina barn. Lite om anledningarna kan ni hitta i min blogg några inlägg bak. Sitter med iphonen nu så kan inte lägga ut några länkar. Men en orsak är ju tex att sjukdomar som autism uppkommit i samband med vaccinering. Ofta i fall där barnet är tidigt avnavlat. Står mer om det i bloggen också.
    Detta med autism stämmer inte. Tidig avnavling kan man diskutera. 
  • Linda1976
    VeronicaNyberg skrev 2011-03-20 22:09:12 följande:
    Men det där med autism stämmer ju INTE. Det är ju utrett sen länge!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • carbe

Han som skrev artikeln att man kan få autism har ju erkänt att det var påhittat... Men det behöver man ju inte vara Einstein för att fatta själv...

• VeronicaNyberg

Man får ju tro på det som står i Aftonbladet om man nu känner sig nöjd med det. Det finns alltför många fall där sjukdomar uppkommit i samband med vaccination för att det skulle vara tillfälligheter. Vaccin är ju en mångmiljonbranch, så även om det dokumenterades samband så skulle det tystas ner ganska fort, det hoppas jag att alla förstår. Sen kan man ju dra exemplet att tex största delen av dem som fick svininfluensan var de som faktiskt tagit vaccinet. Försämrat immunförsvar alltså.

• Anonym

Om ni uppdaterar er information med ny forskning - som t.ex att vaccination skulle ge autism är en skröna - att hela studien var fake - så får ni gärna låta bli att vaccinera era barn.

Eller om ni har haft mässlingen, när ni var 16 år - som jag hade. Då vet ni vad ni utsätter era barn för ....
    När jag hade mässling...jag är född 1965 och då fanns inte vaccination mot mässling....jag dog nästan ...låg på sjukhus i 14 dagar - det tog ett halv år innan jag kunde gå i skolan igen...fick astma eftråt

Svar på tråden Vi som valt att inte vaccinera våra barn