• Anonym (problem)

Finnar på insidan av låren/ljumsken

Jag får ofta små/stora finnar på insidan av låren eller i ljumsken. Jag fattar inte varför jag får dem? De går ofta inte att klämma. De är typ "inbyggda".. känns som en knöl bara under huden o de gör skitont. Vissa försöker jag klämma, men de händer inget mer än att det blir ett blåmärke på ställe..

Känns sjukt ofräscht och jag vet inte hur jag ska få bukt med skiten :(

Jag har rätt breda lår och det kan lätt bli varmt, men jag duschar varje dag och är ren.. men ändå poppar de upp :(

Fler med samma problem?

• Svar på tråden Finnar på insidan av låren/ljumsken
  • Anonym

Inåtväxta hårstrån?
    Rakar du dig där?

• Anonym

Du kan ha en hudinfektion (troligtvis staflokocker), vilket kan behandlas med antibiotika. Visa upp det på vårdcentralen.

• Anonym (plitan)

jag har okså såna!..men dom går bort!..o sen efter några månader kommer dom igen!...som crazy mom säger...kanske e de värmeplitor elle liknande? har okså breda lår!Flört

• Anonym

Tror också att det är pga värmen mellan låren. Förrut hade jag breda lår och då fick jag alltid såna problem.

• Anonym (Gyn)

Jag har också sådana högt upp på insidan av låren, ljumskarna och ibland där det finns könshår. När de läker ut kan det bli lila märken kvar efter dom. Och efter nån månad poppar det upp igen. Vet inte om det är samma för dig ts?
    Jag har iaf visat dom för både vanliga läkare och nån gyn som sagt allt möjligt (finnar, inåtväxande hårstån os.v.) eller att dom inte vetat. Men en dag träffade jag en gyn som direkt kunde svara. Har glömt vad det hette (latinska namnet) men det är svettkörtlar. Har man stora besvär kan man bli opererad så att de tar bort körtlarna.
    Någon gång har jag fått samma sak i armhålan.

Ska försöka komma på vad det hette.

• mamma till tre busungar

Jag har haft liknande och mitt försvann efter en antibiotika kur!

• Anonym (12)

jag har liknande.. men mina kan man kämma om man trycker hårt så kommer de var(som från finnar) fast rätt mkt.. sedan kommer de blod blandat med var... vet inte vad det är... de kommer och går för mig..

• Anonym (Em)

Det är skadade hårsäckar av rakning. Ganska vanligt men som dock blir fult. Har haft så länge. Kläm inte på dom! Ta alsolsprit på en liten bomullstuss och lägg emot så försvinner de av sig själva efter ett tag.

• Anonym (prickig tjej)

Jag har det på magen och bröstet Vet inte hur jag ska få bort det. När jag var hos läkaren sa hon att jag skulle sola solarium och sola ute. Det ser ju bättre ut på sommaren. Men jag gillar inte att sola solarium. Skäms inför min pojkvän och vill heltst inte visa mig utan tröja. 

Nån som har något bra tips på nån salva? 

• Anonym (problem)

Mina "finnar" sitter rätt djupt. Funkar det med alsolsprit ändå?

Anonym (Em) skrev 2011-03-21 11:15:40 följande:
    Det är skadade hårsäckar av rakning. Ganska vanligt men som dock blir fult. Har haft så länge. Kläm inte på dom! Ta alsolsprit på en liten bomullstuss och lägg emot så försvinner de av sig själva efter ett tag.
  • Anonym (problem)
    MrsHW skrev 2011-03-21 14:21:08 följande:
    Prova att byta att tvättmedel? Jag fick också sånna på ställe där huden är tunn. Men som sagt, nytt tvättmedel så blev de bra =)
    Kan det vara så enkelt ?? :) Vi köpte ett annat tvättmedel igår.. får vi se om det blir nå bättre.. :)
  • parvel85

Om det är efter rakningen så se till att byta rakbladet ofta och smörj in dig efteråt med antibakteriell salva (finns på apoteket) eller badda med alsolsprit

• Anonym (finne)

Jag lånar tråden lite och hoppas det är OK.

Upptäckte för ca 3 veckor sedan en rätt stor (på ett ungefär 2 cm x 1 cm x 1  cm) knöl rätt högt upp på insidan av låret, man måste böja sig framåt för att se den och den syns inte bakifrån. Den försökte jag ju klämma men det gick inte, det enda det resulterade i var smärta i några dagar efteråt. Efter det har jag ignorerat den och tänkt att den försvinner väl. Men den är kvar och den är lika stor som innan. Jag har inga besvär av den mer än att det kliar lite där ibland. Jag rakar mig ibland men hade inte gjort det på länge då jag upptäckte den här knölen. Jag rakade mig några dagar efter det men jag var inte ens i närheten av området där knölen sitter med rakhyveln.

Ska väl tillägga att jag varit förkyld i två veckor och att det är en förkylning som blossat upp igen varje dag de senaste fyra dagarna. Hade bara feber första dygnet, har inte ont i halsen, är dock fruktansvärt rosslig och hostar upp mängder med slem samt snyter mig i snitt varje kvart.

Någon som har någon tanke om vad mitt kan vara?

• Anonym (problem)
    Anonym (finne) skrev 2011-03-21 14:32:55 följande:
    Jag lånar tråden lite och hoppas det är OK.

Upptäckte för ca 3 veckor sedan en rätt stor (på ett ungefär 2 cm x 1 cm x 1  cm) knöl rätt högt upp på insidan av låret, man måste böja sig framåt för att se den och den syns inte bakifrån. Den försökte jag ju klämma men det gick inte, det enda det resulterade i var smärta i några dagar efteråt. Efter det har jag ignorerat den och tänkt att den försvinner väl. Men den är kvar och den är lika stor som innan. Jag har inga besvär av den mer än att det kliar lite där ibland. Jag rakar mig ibland men hade inte gjort det på länge då jag upptäckte den här knölen. Jag rakade mig några dagar efter det men jag var inte ens i närheten av området där knölen sitter med rakhyveln.

Ska väl tillägga att jag varit förkyld i två veckor och att det är en förkylning som blossat upp igen varje dag de senaste fyra dagarna. Hade bara feber första dygnet, har inte ont i halsen, är dock fruktansvärt rosslig och hostar upp mängder med slem samt snyter mig i snitt varje kvart.

Någon som har någon tanke om vad mitt kan vara?
    Jag hade en sådan för ett tag sedan.. alltså större än de jag får nu. Jag gick till distriktssköterska med det och hon sa jag skulle klistra på en kompress dränkt i alsolsprit och byta varje dag.. gjorde så och efter några dagar så sprack den av sig själv och det läckte massa gegga :( men den försvann efteråt men lämnade efter sig ett fult ärr... nu får jag mest mindre sådana.. de kommer säkert av rakning o värme.. jag får köpa en sådan intim aftershave gel eller nått o se om det blir bättre...
    sigge wilma skrev 2011-03-21 14:24:09 följande:
    Om det är efter rakningen så se till att byta rakbladet ofta och smörj in dig efteråt med antibakteriell salva (finns på apoteket) eller badda med alsolsprit
    Gör det inte ont att badda med alsol direkt efter rakning??
  • Anonym (finne)
    Anonym (problem) skrev 2011-03-21 16:29:29 följande:
    Jag hade en sådan för ett tag sedan.. alltså större än de jag får nu. Jag gick till distriktssköterska med det och hon sa jag skulle klistra på en kompress dränkt i alsolsprit och byta varje dag.. gjorde så och efter några dagar så sprack den av sig själv och det läckte massa gegga :( men den försvann efteråt men lämnade efter sig ett fult ärr... nu får jag mest mindre sådana.. de kommer säkert av rakning o värme.. jag får köpa en sådan intim aftershave gel eller nått o se om det blir bättre...
    OK, då ska jag testa det också. Jag ringde 1177 om mitt innan idag och den jag pratade med tyckte det lät som en varböld (abscess) som jag skulle gå och kolla hos en läkare. Hon sa att tyvärr måste man ofta skära upp dem och tömma dem på var och ibland måste man ha drän några dagar också och oftast får man göra detta på operation, i enstaka fall kan man lyckas skära upp dem med lokalbedövning. Låter ju inte direkt som en fest så jag testar alsolspritkompresserna och ser om jag kan komma undan läkaren.
  • han som fick ont

Hej! Jag har fått en ny böld/finne/infekterad hårsäck i ljumsken, men denna är mycket mindre än den förra. Ungefär 1,5 cm i diameter och gör j#*ligt ont, upptäckte den idag när jag skulle sätta mig ner på toa. Jag har varken stora lår elr rakar mig i ljumsken så det kan ju inte vara felet denna gång. Min förra tänkte jag att den försvinner nog men ikke, den blev så stor att den väckte mig utav smärta. Jag fick åka till akuten så att dem kunde skära upp den och tömma den, så lokalbedövning i ljumsken är ju inte det mysigaste jag varit med om. Så vill ju prova något för att slippa det denna gången, så funkar det verkligen med "spritfylldtuss" elr måste man gå på antibiotika? Magen krashar ju alltid när jag äter de..... Så andra bra kurer mot detta vill jag gärna veta!

• Haft lika

Googla hidradenitis suppurativa!

Finns hjälp mot det, bl a med Dalacin lösning o sen skinoren salva...  

Svar på tråden Finnar på insidan av låren/ljumsken