• Laelia

Gravid v 32 och tryck mot kroppspulsådern

Jag är i min andra graviditet och lider av samma problem som förra gången. Tryck mot kroppspulsådern i alla lägen, vilket gör mig yr, svimfärdig och illamående. Värst när jag sitter och jobbar och naturligtvis när jag ligger i sängen (i alla positioner).
    Har förstått att det inte finns mycket att göra åt det.

Min fråga är - Är det farligt för barnet?
    I graviditetskalendern vecka för vecka här på familjeliv står det att "trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa"
    Det känns ju inte bra när man känner detta trycket och besvären hela tiden, om barnet mår dåligt utav det?

• Svar på tråden Gravid v 32 och tryck mot kroppspulsådern
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Så länge kontrollerna hos barnmorskan är bra och du känner av att bebisen rör sig som den ska mår den lille förmodligen bra där inne och påverkas inte utav hur du mår. Försök att ta en promenad och rör på dig lite under dagen det gör att både din och barnets cirkulation blir bättre. Ta för vana när du sitter och jobbar att ställa dig upp och sträcka på dig ofta så att du inte sitter för länge i samma position på så sätt blir inte trycket på samma plats under en längre tid och det kan hjälpa något. Om du inte kan ställa dig upp så sträck upp armarna och knyt händerna, gör knipövningar eller trampa symaskin.

Svar på tråden Gravid v 32 och tryck mot kroppspulsådern