• Anonym

Min man hatar

Jag upplever att min man älskar mig och jag älskar honnom men det finns något som jag inte gillar hos honnom och detta någor är att han hatar muslimer, han pratar om det, tittar på TV program som underbygger hans åsikter och då jag säger ifrån, oftast försöker jag övertyga honnom men nu i helgen blev vi riktigt osams, han sa till mig att jag försvarar muslimer och är själv muslim. Jag har fått nog faktiskt. Jag tror att han är en hatisk person och muslimer är just en bekväm tavla som man kan hata utan att riskera något, det finns flera andra som gör det också så han är så att säga inte ensam.
    Vi har bra för övrigt men att ha med hatisk person att göra är inget jag vill leva med, tycker ni att det är tillräckligt skäl för att lämna mannen? Vi är i 50-års ålder och kanske får jag leva ensam om jag lämnar min man, jag älskar honnom och tror inte att jag skulle orka engagera mig känslomässigt i någon annan.

• Svar på tråden Min man hatar
  • Anonym (Bo)

Det enda sättet är att få slut på hatet mot något, är att lära något om ämnet. Att hata muslimer beror oftast på att man inte vet något om mulismer.

Lär dig en massa om muslimer och sätt honom på plats när han hatar. Då kanske han slutar och vill veta något om vad han hatar.

Vill han inte lära sig något, men bara låter alla livets frustrationer hamna i hans hat, som nu handlar om muslimer, så lär det bli svårt.

Tala med honom. Säg att hans muslimhat påverkar allt annat. Säg att han gärna får hata muslimer om han vill, men att det inte ska påverka ditt liv. 

• Anonym (ryt)

Säg åt honom att hålla sina åsikter för sig själv, annars lämnar du honom. Vuxna karln, han ska väl ha lärt sig när det är läge att inte vädra sina åsikter och vilka åsikter man bör bita ihop om.

Jag är i din ålder och vi lite äldre kvinnor klarar oss utmärkt utan karlar, vi behöver dem inte. Vi kan leva med en man om vill vill det, men klarar oss finfint på egen hand. Dessutom är de ofta ganska slitna och oftast lite väl begagnade i vår ålder...

• Anonym

Hatar han muslimer, eller hatar han islam? Det är ganska stor skillnad på de två. Försök prata med honom om att det är helt okej att ogilla, ja till och med hata, en religion. Men att människorna som tror på den alla är olika och att han inte kan hata dem som personer eftersom han inte känner dem.
    Eller så säger du åt honom att han får ha de känslor han har, men att han inte behöver prata med dem om dig.

• Anonym

Det vad precis som jag försökt göra att övertyga honnom men nu i helgen så var det ett program på TV som handlade om islam, det var en riktigt hatisk sådan, han försöker samla argument hela tiden som skulle stödja hans känslor. Jag har sagt ifrån och att han får hantera sina känslor på egen hand men sedan tänkte jag att han är bara hatiskt och islam och muslimer är bara en förevändning det kunde lika gärna vara något helt annat om inte just islam var på tapeten just nu.
    Jag vet inte om jag vill leva mitt liv med honnom, jag måste känna respekt för en man jag lever ihop med, en som hatar tycker inte jag är något trevligt eller vettigt sällskap inte för mig i alla fall.

Svar på tråden Min man hatar