• snowberry

Normalt att bebis kippar efter luft?

Har en liten dotter pa 2 veckor, och ibland satter hon i halsen under amning och slutar andas under nagra sekunder och kippar sedan efter luft. Det konstiga ar att hon ibland gor samma sak men i somnen eller nar som helst utan kand anledning.

Vet inte om detta ar vanligt? Tycker det ar jatte hemskt varje gang nar hon inte far luft.

Nagon som vet om det ar normalt?

• Svar på tråden Normalt att bebis kippar efter luft?
  • hedviga

Min kille låter också så när han äter och får i sig för mycket och då o då när han sover. Låter obehagligt, men går ju över snabbt. Gjorde även det på bvc en gång och sköterskan tyckte inte det var konstigt.

• merenwen

Min son gjorde också så en period, men bara i sömnen. Han lät ungefär som det kan låta när ett barn har gråtit mycket och andas hulkande efteråt, alltså väldigt korta, snabba inandningar.
    Jag frågade också på BVC, men hon kunde inte säga så mycket om det. Bara att det var värt att kollas upp om han samtidigt blev vit i ansiktet, men det blev han ju inte.
    Nu gör han inte så längre (är 4,5 månader nu).

• Empiiis

MIn dotter gör så också (3veckor) Oftast under matning och efter precis innan hon kräks. Det var mer förr nu har det lugnat ner sig. Min bvc sa att det var helt normalt.

• Hannii

Min pojke gör också så. Vi har varit i kontakt med barnläkare, och det var tydligen helt normalt och ingen fara så länge han inte blir blå..   

• snowberry

va skont att det verkar va normalt och att det forsvinner med tiden. Man blir ju lite orolig nar dom verkar ha svart att andas. tack for svaren tjejer.

• idape

Så gör min lille pojk oxå. Blev det bättre sen tjejer?
    Eller fler eller nån annan som har likadant?
    Han tappar andan i bland när han ammar och i sömnen hände igår oxå, men vaknade då och kippade efter andan. Otäckt!

• Jodyanna

Min 10 månaders gör fortfarande så och får andas ventolin när de blir för mycket då går de över

• idape
    Jodyanna skrev 2014-01-16 15:03:51 följande:
    Min 10 månaders gör fortfarande så och får andas ventolin när de blir för mycket då går de över
    Tack för ditt svar. Vad är ventolin? Har du varit hos läkare då med detta? Var det nån fara?
  • IzasResa

Min BVC-sköterska sa att så små barn kan göra andningsuppehåll på ca20 sekunder utan att det är någon fara.

Min son pep och hade sig under andningen och andades väldigt ojämnt ibland när han var nyfödd. Åkte till akuten men när de undersökte honom så sa dom att det är helt normalt. De hade kallat in oss så fort för att det är svårt att veta vad man exakt menar när det gäller andningen. Men pipet och alla små uppehåll var helt normalt.

Men det kan ju vara skönt att åka in och få det konstaterat om man är väldigt orolig. Bättre en gång för mycket än en gång för lite! Det handlar ju trots allt om ens lilla skatt!

• Mamma i norr

Våran son har också kippat efter andan när han sov vid bröstet flera gånger det är väldigt otäckt men nu är han 6 mån och det är nog en månad sen sist. Har sökt info på nätet men inte hittat något. Bvc sa att det inte var någon fara bara om han blev blå. Men det var bara några sekunder så andades han normalt sen.

• idape

Skönt att höra att det är fler som har likadant. Tack för era svar, det lugnar.

Svar på tråden Normalt att bebis kippar efter luft?