• myran82

Skaloverall eller tvådelat till en 1 åring? Eller annat?

Har börjat kika lite på ytterkläder nu till senvåren/sommaren/tidig höst.

Många pratar om skalkläder, det verkar bra om de leker i sanden eller gungar en regning dag.

Sonen fyller strax ett, går inte än och kommer nog inte börja göra det än på bra längre så han sitter mest i vagnen. Kommer självklart leka i sanden & gunga ute i sommar.

Är skalkläder något för våra behov eller vad för ytterkläder är bra?

Overall eller tvådelat?

• Svar på tråden Skaloverall eller tvådelat till en 1 åring? Eller annat?
  • t0va

Jag funderade på samma sak åt våran 7månaders. Men vi valde galonbyxor och sen skaljacka, blev en vindfleece också eftersom vi hittade det på rea. Valde bort overall av orsaken att det blir svårare att få ut värmen ifall det är vått men varmt ute. Så kan han sitta i sandlådan med galonbyxor och tunnare över så värmen tar sig ut. 

Vi hade ett barn på förskolan som körde med overall, hon gick inte heller och det var jättebra att ha för att krypa omkring i sanden men hon blev alltid så varm så vi fick öppna dragkedjan och då kom det sand in den vägen.  

• Tant Green

Skalkläder är ju bra, men jag tror inte på overall (annat än mitt i vintern). Det är så oflexibelt när temperaturen varierar över dagen, bättre att kunna växla mellan olika byxor/jacka/tröja beroende på vädret.

• KMJ

I höstas köpte jag en skaloverall till min då 1 åring, på kapphal märket kax. Jätte bra köp, mycket bekvämt för henne att krypa runt i sandlådan. Det bästa är att den inte glipar och åker upp i midjan som två delt lätt gör och denna overall är gjord så att den andas så den blir inte för varm. Är det lite kallt kör jag fleece byxor och fleece tröja under. Bästa köpte jag gjort ska börja använda den nu igen när det börjar bli lite plussgrader.

• t0va
    KMJ skrev 2011-03-21 12:46:13 följande:
    I höstas köpte jag en skaloverall till min då 1 åring, på kapphal märket kax. Jätte bra köp, mycket bekvämt för henne att krypa runt i sandlådan. Det bästa är att den inte glipar och åker upp i midjan som två delt lätt gör och denna overall är gjord så att den andas så den blir inte för varm. Är det lite kallt kör jag fleece byxor och fleece tröja under. Bästa köpte jag gjort ska börja använda den nu igen när det börjar bli lite plussgrader.
    Är ditt barn varmt av sig? Min son är jättevarm av sig, han kan inte ha mer än tshirt/body på sig inomhus för annars blir han så varm och kinkig. Jag stod och valde länge men hittade ett par billiga byxor och jacka på rea så jag slog till men just orsaken att en overall inte glipar gör att jag funderar på vad som kan funka bäst. 

• Återkommande gäst

Vår yngsta har haft Polarns skaloverall och den har varit hur bra som helst! Storlek 86 passade från 1 till 2 år. Hon går helst bara i blöja inomhus och är alltid varm av sig, men overallen andas och man behöver ju bara ha tunna tights och långärmad t-shirt under när det är vår-varmt. Dessutom finns det gott om plats för fleecekläder och/eller ull-underställ när det är kallare.

Tvådelat set till en så liten är värdelöst (om man inte har byxor som går högt upp med hängslen ovanpå jackan) det blir en glipa som allt vatten, lera och grus tar sig in genom och då spelar det ingen roll hur vattentäta kläderna är.

• Beetle
    t0va skrev 2011-03-21 12:53:34 följande:
    Är ditt barn varmt av sig? Min son är jättevarm av sig, han kan inte ha mer än tshirt/body på sig inomhus för annars blir han så varm och kinkig. Jag stod och valde länge men hittade ett par billiga byxor och jacka på rea så jag slog till men just orsaken att en overall inte glipar gör att jag funderar på vad som kan funka bäst. 

Jag tycker också att skaloverall är oslagbart när de är små. Ingen glipa och tar man en som andas så släpper den ju ut värmen. Men, den funkar ju inte mitt i sommaren (jo, om det regnar) så man får komplettera med skalbyxa & fleece för torrare/varmare dagar.
  • KMJ
    t0va skrev 2011-03-21 12:53:34 följande:

Hon är en sådan tjej som hemma helst springer runt i linne och inget mer. Denna skaloverall jag köpt upplever jag som väldigt luftig och som andas, hon har inte blivit svettig och varm i den. Är det varmt har vi bara overallen, lite kallare bara fleece tröja under eller bara fleece byxor för att det ska vara lite varmare för rumpan när hon sitter i sandlådan.

Jag tror att overallen är bra framförallt för de mindre som inte börjat gå så mycket en. Men min tjej började gå tidigt men är mycket vild och klättrig av sig då tror jag att overallen gör henne mer smidig och lättare att röra på sig.
  • myran82

Till sonen får jag köpa stolek 80. Han har 74 på alla kläder nu och det som är 80 på är förstort.

Han är inte vidare varm av sig, har långärmat & långbyxor inomhus och är aldrig för  varm.

• t0va
    KMJ skrev 2011-03-21 12:59:45 följande:
    Hon är en sådan tjej som hemma helst springer runt i linne och inget mer. Denna skaloverall jag köpt upplever jag som väldigt luftig och som andas, hon har inte blivit svettig och varm i den. Är det varmt har vi bara overallen, lite kallare bara fleece tröja under eller bara fleece byxor för att det ska vara lite varmare för rumpan när hon sitter i sandlådan.

Jag tror att overallen är bra framförallt för de mindre som inte börjat gå så mycket en. Men min tjej började gå tidigt men är mycket vild och klättrig av sig då tror jag att overallen gör henne mer smidig och lättare att röra på sig.
    Låter kanon, eftersom vi hittade på rea så har vi så vi kan köpa overall också, jag har inte helt släppt den tanken. Provade i affären och 80 var aningen stort så det borde bli lagom och hålla till hösten. 

• myran82

Jag behöver nog inte fundera så mycket på ytterkläder =) Svärföräldrarna kommer troligvis köpa det till sonen i födelsedagspresent.

Pratade med svärmor förut & hon hade kollar runt lite men inte hittat något tvådelat i så smått som 80, minsta hon hade hittat var i 86 och det kommer inte funka. Jag vet att Polarn & pyret har, men det är för mycket pengar. Lindex hade tydligen en overall, men på hemsidan står det regnoverall och det brukar väl vara ganska svettigt?

Svar på tråden Skaloverall eller tvådelat till en 1 åring? Eller annat?