• Jelenas

Odla utan sol?

Jag har en liten balkong som jag tänkte viga åt lite odling av olika slag. Nackdelen är bara att det är ett tak över så det blir inte så väldans mycket sol där. Mest under förmiddagarna.
    Finns det någonting man kan odla?
    Tomater går ju bort så det får jag ta på den stora balkongen men någonting annat.
    Funderar på att ställa ett bort så att växterna kommer upp lite och på så sätt får mer sol men andra tips man kan göra?

• Svar på tråden Odla utan sol?
  • Pettersson

Ormbunke behöver inte sol, trivs väldigt bra i skugga å e lättskötta å växer fort å e ganska fina åxå.

• Maidens Blush

Plocksallad. Rucola. Asiatiska salladssorter.Spansk körvel (stor och perenn), persilja ja många växter som har gröna blad utan "vitaktigt ludd" då de ofta är torktåliga och gillar sol. Jag skulle även testa mangold, rödbetsblad och små morötter (Amsterdam Forcing) som kan fungera i kruka och i lägen med mindre sol.

Vill du ha växter som är icke ätbara och perenna kan du välja exempelvis funkia. De finns ju i en mängd varianter och en del är riktigt skuggtåliga. Sedan har du ettåringar (eller hur man nu vill se det) som fuchsia som passar ganska bra.

Fungerar ju med hängande lådor på räcket om du ska odla sallad/rucola som du kan bredså. Fuchsia kan du ha i ampel (hängfuchsia) sedan kan du ha funkia och andra fuchsior i kruka eller balkonglåda.

• Jelenas

Tack för tipsen, balkonglåda lär ju riktigt bra, Funderar även på att skaffa lite pall och sätta dit så man får upp växterna lite. :)

• Maidens Blush

Se till att ordna med en självbevattnande balkonglåda eller även ampel och krukor är jättebra om de är självbevattnande. Sådana finns praktiskt taget överallt som typ Blomsterlandet, Plantagen m fl. ställen. Det kan oxå vara väl värt att blanda jorden med vattenkristaller och som kan bidra med att förse med vatten. Glöm inte att gödsla. Använd gärna jord med lite lera i.

Läs gärna på:
    http://www.odla.nu/artiklar/ute/sommarblommor/amplar-i-olika-skepnader

Svar på tråden Odla utan sol?