• Klinga81

Gnällig, hög sänka, orolig...

Hej,

Min dotter på 14 mån har varit gnällig i ca två veckor. Hon har inte ätit som vanligt och vill nästan bara bli buren. Dessutom har hon sovit mer än vanligt, både dag och natt. Vi tänkte att det kanske var tänder på G så vi lät det vara. Sen poff i onsdags kväll fick hon hög feber som höll i sig tors, fre och lör. På lördagen var febern bättre men vi fick rådet att åka in till närakuten för att se om antibiotika krävdes. Väl där var hon så gnällig att det knappt gick att undersöka henne. Men läkaren kunde åtminstone konstatera att hals och lungor var bra. Öronen kunde han inte riktigt se. "Det är nog ett virus" sa han men tog iallafall en sänka som visade 126...

Alltså någon typ av infektion hos henne, dock inte för något "vanligt" såsom halsont eller så eftersom inget sådant kunde konstateras. Hon fick amimox utskriven som hon tagit sedan lör. Febern verkar nu i det närmaste borta men hon är återigen så sjukt gnällig! Och hon äter fortfarande jättedåligt (har blivit mycket smalare) och sover jättemycket.

Vad kan det vara för fel och vad ska vi göra åt det? Jag är orolig att hon hade hög sänka för något allvarligt och kroniskt, hur vanligt är det? Är det för tidigt att säga att antibiotikan inte verkat som den ska? Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Gnällig, hög sänka, orolig...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstår att du är orolig. Det ska mammor och pappor vara! Min erfarenhet är dock, att det finns fler troliga förklaringar till att hon inte är helt återställd än, vilket jag däremot är övertygad om att hon blir.

I hennes ålder är det inte ovanligt att barn får både en virusinfektion och en öroninflammation (bakterier), vilket förklarar varför hon fick antibiotika i så fall. En annan förklaring kan vara att hon har en influensa, vilket normalt tar längre tid att återhämta sig ifrån än en vanlig förkylning. Även urinvägsinfektioner, som initialt ger ganska subtila symtom, kan ta relativt lång tid att återhämta sig ifrån.

Min erfarenhet av barn som blir rejält sjuka, vare sig det är virus eller bakterier, snabbt tappar i vikt då de blir mer trötta, hängiga och detta skapar naturligtvis massor med oro hos föräldrarna. Detta förlopp gör helt enkelt att det tar längre tid för barnet att komma i form igen. Min uppfattning är att det kan ta upp till flera veckor.

Att hon går ned i vikt och är trött är helt enkelt normalt och förväntat, när hon mår som hon mår. Erbjud vad hon gillar och fokusera mer på vätskan.

Hur som helst tycker jag att du ringer VC eller BUMM för att få en till koll på henne. Naturligtvis vore det bra både för henne och er om ni vet vad det var/är som orsakar hennes sänkta allmäntillstånd.

MVH Christine

Svar på tråden Gnällig, hög sänka, orolig...