• Anonym

Känns som något sitter nere i strupen i bröstet och göt ont!

Nu har jag fått detta flera ggr under flera månader då och då... Det försvinner efter ett tag men det är så sjukt obehagligt! Det känns precis som när man sväljer något och det liksom fastnar lite på vägen ner kan man väl säga... Men det kommer helt plötsligt utan att jag ätit något men det är något i strupen, hjälper dock inte att jag äter eller dricker, det försvinner inte. Om jag däremot hostar rejält försvinner det och känns som det sitter uppe i halsen men går inte att få ut det hur som helst så sväljer man igen och då sätter det sig där. Det gör sååå ont ibland, som nu t ex! Vet inte hur man ska få bort det, kan sitta i nån timme... :( Ingen aning om vad det är heller!

Känner att om man t ex rapar under tiden så lättar det och flyttar sig lite men sen sjunker ner igen och gör ont, på samma ställe... Riktigt obehagligt är det!

Jättesvårt att beskriva och har INGEN aning om vad det kan vara men kanske nån annan som vart med om samma??

• Svar på tråden Känns som något sitter nere i strupen i bröstet och göt ont!
  • Anonym (dr house)

Hur mår du i övrigt?Tänkte det KAN vara ångest.Jag har ofta en "klump" i halsen och i början kunde jag inte svälja pga detta (trodde jag).

Annars kan det vara så att det blir "obalans" i sväljreflextionen så det känns som en klump i halsen.

Du kan ju be om en gastroskopi hos läkaren...

Lycka till!

• Anonym (Lilla jag)

Kolla.. Har du vita "prickar" på halsmandlarna?

• Anonym
    Anonym (dr house) skrev 2011-03-21 16:32:56 följande:
    Hur mår du i övrigt?Tänkte det KAN vara ångest.Jag har ofta en "klump" i halsen och i början kunde jag inte svälja pga detta (trodde jag).

Annars kan det vara så att det blir "obalans" i sväljreflextionen så det känns som en klump i halsen.

Du kan ju be om en gastroskopi hos läkaren...

Lycka till!
    Jo fast tror inte det är ångest för det har jag haft länge men detta är som att något sitter i vägen och när jag hostar kommer det upp men går inte ända upp så jag kan få ut det eller så så måste ju svälja tillslut och då sätter det sig där igen... Men det kommer då och då under säkert ett halvår eller nåt nuu om inte ett år... Så det är skumt...
    Anonym (Lilla jag) skrev 2011-03-21 18:43:25 följande:

Kolla.. Har du vita "prickar" på halsmandlarna?

Nä, inte vad jag kan se... Hållt på ett år också utan att jag har ont i halsen eller nåt sånt... Det sitter lång ner i strupen i bröstet..
  • Anonym (sök läkare)

Vill ej skrämmas men lungcancer kan ge sådana symptom, obs kan ju vara vad som helst annat men kolla upp genast.

• Anonym (Lilla jag)

Okej. Då är det nog kanske inte samma jag haft.

Jag hade som "stenar" som satt fast på halsmandlarna. Skavde o kändes som man hade nåt i halsen hela tiden, riktigt obehagligt.

Hoppas du kan få hjälp av någon annan. Annars får du ju söka för det om det inte blir bättre. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (sök läkare) skrev 2011-03-21 19:17:24 följande:
    Vill ej skrämmas men lungcancer kan ge sådana symptom, obs kan ju vara vad som helst annat men kolla upp genast.
    Okej?? :S Men tycker att om man hade cancer sen ett år tillbaka borde man inte ha några sämre värden eller nånting då? Tar ju t ex värden ofta nu på olika sätt när jag är gravid och inget är avvikande på något sätt..
  • Anonym

En sak märkte jag idag dock när de va riktigt jobbigt, så drack jag varmt thé, då försvann det! FÖr den här gången...

• Anonym

Detta är ju symptomen vid lungcancer oftast. Och det enda som stämmer är "bröstsmärtor" om man ser att den klumpen ju ger smärta i strupen/bröstet men det går ju att "hosta upp" det som sitter där, det är det konstiga. Och då gör det inte ont längre när det sitter uppei halsen ist. Andnöd, ja jag har haft panikångest men inte andnöd så och andfådd nu när jag är gravid och för att ja grä överviktig så det är väl inte så konstigt i sig... Är inte andfådd annars om jag inte ansträngt mig då. Har aldrig hosta, ingen väsande andning (om jag inte är förkyld eller så), inga buksmärtor, ingen minskad matlust och trötthet förutom nu när jag är gravid och definitivt ingen viktnedgång, heshet eller svårt att svälja... Så jag vet inte... Blir ju sjukligt nervös men tror inte det heller när inget stämmer typ och alla värden är så himla bra annars... På ett år borde några värden bli dåliga isf... Men nu fick man ju andnöd av panikångest!

Dyspné (andnöd) Hemoptys (hosta blod) Kronisk hosta eller förändring av hosta Pipande och väsande andning Bröst- eller buksmärtor Viktnedgång, trötthet, nedstämdhet och tappad matlust Heshet Sväljsvårigheter
  • Anonym

Jag har heller aldrig haft någon inflammation i luftrören eller poblem med nåt sånt... Borde märkas på fler sätt! Just nu när jag är gravid är de klart jag får svårt att andas när jag lutar mig bakåt och blir andfådd snabbt och sånt men annars detta hade jag ju även innan och då va de bara det...

Hade jobbigt med andningen innan som panikångest men det försvann i stort sett när jag fick jobb och fått ordning lite på livet nu, så det va definitivt psykiskt.

Jag har fått det nu ikväll igen, precis som att man har svalt och det fastnat lite på vägen ner i bröstet liksom som när man sväljer något för stort eller så... Men sen hostar jag (för flit) upp det då fastnar det i svalget och smärtan i bröstet är borta och jag känner att det sitter något som en sten typ, i svalget, men kan inte få fram den så måste svälja ner igen och då sätter den sig där... Går inte att svälja ner den me funkade som sagt med thé.... Låter inte som cancer tycker jag :S Kommer kanske en gång i månaden eller nåt... 2 ggr.... Inte så ofta alltså

• Cactus

Väldigt sent svar, men om du läser detta så... jag hade exakt dom symtomen när jag åt kyckling. Det var en allergisk reaktion som yttrade sig precis så. Kan det var så gör dig kanske? Har du ätit samma mat när det händer?

• Skälderviken

Hej!

Det låter som om du har ett bråck på magmunnen.
    Prova att ta Omeprazoltabletter på kvällen.
    Efter maten kan du ta Gaviscon, finns i flytande och i tablettform.

Lycka till!

• Therese Reg

Hej
    Jag fick exakt samma inatt. Känsn som att varje gång man svälger (även om det inte ens är något saliv i det man svälger) så känner man klumpen lixom "bearbeta" svalget för at sedan klumpa fast sig igen där den var i början. Sitter långt upp i bröstet/halsen som en klump. Provade gå upp inatt för att äta en knäckemacka för att få bort klumpen men den stannade kvar. Gick ok att sova när jag låg halvt på sidan. Låg jag på mage så var trycket för högt och det gjorde ont hela tiden. Vad är detta för konstigt? Jag har varit riktigt sjuk på senaste och äter både pencellin, kortinson och antihistamin (pga öroninflammation och allergi mot kåvepinien) 
    Känns som att an behöver rapa elelr ngt, ungefär som man sval en för stor tugga på en gång och maten måste gå ner i magen. 
    Börjar bli rädd. 

Svar på tråden Känns som något sitter nere i strupen i bröstet och göt ont!