• marrre

Väldigt mycket halsbränna, vad ska jag äta?

Jag väntar mitt andra barn nu. Är beräknad i juni. Nu lider jag av en fruktaaansvärd halsbränna. Jag får så mycket sura uppstötningar att jag kräks. Jag reagerar på stark mat visst och det kan man väl undvika. Jag kan inte äta frukt (det är för surt), inte dricka juice ,saft kaffe the, inte tomat. Det är en massa andra saker jag inte heller kan äta till exempel chokladkaka, godis. Allt känns för starkt för magen.....
    Vad ska jag göra?  Jag äter givietvis läkemedel som rekomenderas, nämligen gaviscon. Jag äter mycket mild mat, mycket mjölk etc.  Ska det verkligen vara så här? Finns det någon som har några tips?

• Svar på tråden Väldigt mycket halsbränna, vad ska jag äta?
  • lokisse

tugga pa mandlar brukar kunna hjälpa mot det sura och ja det är inget ovanligt alls.

Nej det tror jag inte!
  • Sthlm74

Jag har svår halsbränna och då räcker det inte med Gaviscon (flytande) utan måste även ta Novalucol + äter Omeprazol 20 mg, 1 tablett per dag för att orka stå ut.
    Kanske något av detta skulle funka för dig också?  

• bebinsmamma

losec mups blev jag rekommenderad när jag ringde barnmorskan och grät. kände skillnad på ett par timmar, värt att testa!

• marrre

Är Omeprazol något som är receptbelagt?

• Sthlm74

Finns både receptfria och receptbelagda mediciner innehållande Omeprazol (=den verksamma substansen). Jag äter en receptbelagd variant som heter Omeprazol Pensa.
    Prova Losec Mups (samma sak) i en vecka och se om det hjälper - då kan du ringa MVC och be läkaren på MVC skriva ut ett recept åt dig istället för att köpa receptfritt.

• camcam

jag åt rå potatis när jag väntade min dotter. det funkade iaf för mig...

• Mamma och Fru

ngt jag lärt mig här på FL är att ligga på vänstra sidan när man ska sova, ska tydlige lindra lite, och för mig är det iaf bästa läget då halsbrännan kommer... Annars har jag tyvärr inga bra råd...

• Candino

Ett tips är att be om ett omeprazol istället för losec. Då losec kostar 540kr för 56 tabletter och omeprazol ligger på ca 100-200kr för lika många... Jag gick på niten med losec.. Surt sa räven!!

• TheFamily

Jag hade så med mitt första barn (och enda) fruktansvärt plågsamt. När dottern sedan var ett började få gallstensanfall....slutade med att jag opererade bort gallblåsan...hoppas nu att nästa gång att jag slipper både halsbränna och problem....

Svar på tråden Väldigt mycket halsbränna, vad ska jag äta?