Tips på saker att göra i och kring Edinburgh
Jag och min man ska åka på en kortsemester (4-5 dagar) till Edinburgh i mitten på april. Förra året så var vi på en "roadtrip" i Skottland och tillbringade då två dagar i Edinburgh, så vi har ju redan sett en del där.
Men nu vill jag ha tips på fler saker att se och göra! Framförallt om någon kan tipsa om nåt kul utflyktsmål utanför stan. Vi tänkte att vi kunde tillbringa en av de tre heldagarna vi har på oss med att åka nånstans utanför stan.
Vet inte om vi är så himla intresserade av slott och grejor, men det får gärna vara sevärdheter som har lite historisk anknytning. Men alla tips mottages tacksamt!
Har ett minne av att jag skulle sett någon turistbroschyr, förra året, om någon slags intressant båtsluss, som inte ser ut som vanliga slussar utan var mer typ som en "karusell" med vaggor med vatten i. Så båtarna körde in i en av vaggorna, snurrades ner, som i ett pariserhjul, och fortsatte sen färden. Någon som vet vad denna sluss kan heta? Maken skulle vara intresserad av att åka och titta på den, men jag har inte hittat någon info om nåt sånt utflyktsmål alls då jag sökt runt lite på nätet.
Kan ju lista, lite kort, vad vi gjorde under vårt förra besök:
- Besökte Edinburgh stadsmuseum
- Gick upp och ner längs Royal Mile
- Gjorde en avstickare till Holyrood Park och kikade på slottet som snabbast
- Tog en spökruntur en kväll/natt
- Besökte Mary King's Close
- Gick på ett museum som såg ut som en handlarbostad från 1600-talet
- Gick i affärer i New Town
Så, vad mer att hitta på??