• Tazzme

Tips på saker att göra i och kring Edinburgh

Jag och min man ska åka på en kortsemester (4-5 dagar) till Edinburgh i mitten på april. Förra året så var vi på en "roadtrip" i Skottland och tillbringade då två dagar i Edinburgh, så vi har ju redan sett en del där.
    Men nu vill jag ha tips på fler saker att se och göra! Framförallt om någon kan tipsa om nåt kul utflyktsmål utanför stan. Vi tänkte att vi kunde tillbringa en av de tre heldagarna vi har på oss med att åka nånstans utanför stan.
    Vet inte om vi är så himla intresserade av slott och grejor, men det får gärna vara sevärdheter som har lite historisk anknytning. Men alla tips mottages tacksamt!

Har ett minne av att jag skulle sett någon turistbroschyr, förra året, om någon slags intressant båtsluss, som inte ser ut som vanliga slussar utan var mer typ som en "karusell" med vaggor med vatten i. Så båtarna körde in i en av vaggorna, snurrades ner, som i ett pariserhjul, och fortsatte sen färden. Någon som vet vad denna sluss kan heta? Maken skulle vara intresserad av att åka och titta på den, men jag har inte hittat någon info om nåt sånt utflyktsmål alls då jag sökt runt lite på nätet.

Kan ju lista, lite kort, vad vi gjorde under vårt förra besök:
    - Besökte Edinburgh stadsmuseum
    - Gick upp och ner längs Royal Mile
    - Gjorde en avstickare till Holyrood Park och kikade på slottet som snabbast
    - Tog en spökruntur en kväll/natt
    - Besökte Mary King's Close
    - Gick på ett museum som såg ut som en handlarbostad från 1600-talet
    - Gick i affärer i New Town

Så, vad mer att hitta på??

• Svar på tråden Tips på saker att göra i och kring Edinburgh
  • fröken skywalker

Var ni aldrig på Edinburgh Castle så rekommenderar jag det även om ni inte är intresserade av slott. Där finns flera fina utställningar så man får verkligen en bild av Skottlands historia.

Annars finns ju t ex Rosslyn Chapel utanför stan, däremot Edinburgh Dungeon och Camera Obscura i stan (om ni vill göra något annat än att titta på "gamla stenar").

Trevig resa!

• Tazzme

Falkirk wheel, jo det var precis den slussen jag menade! Tack för hjälpen Glad Kollade upp Falkirk, så det verkar finnas bra med saker att se och göra där, nog för en dag. Så jag tror bestämt att vår "day out" får vara i Falkirk.

Och Edinburgh Castle ja, det får vi ju inte missa! Förra året så hoppade vi helt sonika över att besöka det, eftersom vi redan besökt två andra slott under vår resa. Så vi tyckte vi skulle kolla på annat istället under vår rel. korta tid i Edinuburgh. Men nu ska vi nog besöka slottet.
    Camera Obscura och Edinburgh Dungeon tror jag inte riktigt är i vår smak.... fast å andra sidan, om vi tröttnar på kultur och historia så verkar Edinburgh Dungeon vara ett rätt så kul alternativ.

Har sparat några broschyrer från vårt senaste besök och där står det ju mycket om E. Dungeon. Men, har du varit där själv skywalker? Vad tyckte du om det isåfall?

• Tazzme

Nu åker vi om en vecka, så jag passar på att puffa tråden lite och se om jag kan få fler tips Glad

• krokus

Strax utanför Edinburgh ligger the pentlands, en nationalpark med härlig natur. Jag har inte varit där själv men det sägs attr det är väldigt fint där. Och är det något man inte får missa i Skottland så är det lite hill walking!
    www.pentlandhills.org/

Annars kan jag tipsa om att åka till stranden, det är mysigt att bara promenera där och äta lite fishnchips.

• Hoppy

Trevligt att ni tar en dagstur till Falkirk, det är en mysig liten stad, väl värd ett besök och ni ska nog kunna hitta på tillräckligt där då ni även ska till Falkirk Wheel för att fylla en hel dag.

Annars är St Andrews också en fin stad och bilresan dit från Edinburgh trevlig över Forth Bridge och genom The Kingdom of Fife, tar ca 1,5 timme att köra dit från Edinburgh. Där ligger bl.a universitet som prince William gick på.

Låter härligt med en bilsemester i Skottland, hoppas ni får det trevligt! 

Svar på tråden Tips på saker att göra i och kring Edinburgh