Vad visar ett HCG prov? Missfall?
Någon som tagit ett hcg prov och kan berätta för mig vad det visar? Om man haft ett missfall kan det visas sig då? Hur länge tar provet innan man får provsvar?
Någon som tagit ett hcg prov och kan berätta för mig vad det visar? Om man haft ett missfall kan det visas sig då? Hur länge tar provet innan man får provsvar?
Det visar om du är eller har varit gravid. Hcg stiger vid en graviditet. Om man får missfall är HCG förhöjt ett tag efter missfallet men sjunker då istället för att stiga, som det gör vid normal graviditet.
Tar några timmar att analysera.
Vad ska värdena ligga på om jag varit gravid?
Hur vet dom om man fått missfall syns det också på värdet?
Värdet stiger väldigt snabbt om man är gravid. Men värdet varierar beroende på hur långt gången man är i graviditeten. Första dagen är värdet kanske bara 5 men stiger sedan till många tusen. Man vet att det är missfall om värdet är lägre än väntat. Tex om 100 i v 6.
Men om man inte ens vet om man är/varit gravid hur ska man kunna läsa det av värdet på blodprovet?
Man brukar kombinera med ett ultraljud, eller så tar man ett nytt prov någon dag senare för att se om det stiger eller sjunker.
Jag kommer inte få något ultraljud. Ska bara ta ett prov så jag vet inte vad hon ska läsa ut av det. Det är nämligen lite oklart om jag fått ett mkt tidigt misfall eller om jag ens haft äl. (blodprovet visade inte på äl)
Om HCG halten visar på en graviditet kommer du troligen att få ta om blodprovet om några dagar/inom en vecka. Detta för att se om det ökar (dvs graviditeten fortsätter att utvecklas) eller sjunker (dvs du har haft ett tidigt missfall).
Om det inte visar på graviditet innebär det att jag inte haft missfall då, eller går inte det att veta?
Hcg ligger på under 4 om man inte är gravid eller nyligen varit det. Har du haft missfall borde du ju haft blödning? Och var det ett mycket tidigt missfall borde det synas om du tar provet någon dag efter.
Haft en blödning en sparsammare n min vanliga mens och dessutom kom den ca 6 dagar före bim. Mörka klumpar och rätt lite rött blod. Mitt blodprov visade dock på ingen äl. Ska nu få göra ett hcg prov för att kolla vad som hänt...