• Fireworks

sen språkutveckling+ beteende problem hos en normal pojke

Hej! Jag hoppas att ni med erfarenhet eller är kunniga kring ämnen ang. funktionshinder kan hjälpa mig. Jag ska försöka sammanfatta det jag lagt märke hos migg barn hittills.

Jag har en pojke som är 3 år 4 mån som är väldig sen med språket. Jag visste att nåt inte stämde med honom när han inte pratade mycket utan istället skaffade sig sitt eget språk från och med han var 1 och ett halvt år. strax innan han fyllde tre fick vi remiss till logoped som konstaterade att han hade grav språkstörning. Han verkar ha nedsatt språkförståelse med då han varken svarar rätt utan det kan vara nej som betyder ett "ja" eller tvärtom.

Han pratar nu i två ords satser och förstår väldigt enkla instruktioner t ex hämta papper, lämna tillbaka koppen, stäng dörren osv. Han klarar inte instruktioner som innehåller fler saker att göra t ex Gå till köket och hämta mamma en servett :(.

han har bra motorik....men verkar nyfiken till att lära sig nya.

Han har svårt att koncentrera sig vid aktiviteter särskilt när jag är med. Jag vet inte varför men han bara verkar alltför aktiv och börjar springer runt när jag är med honom. Annars funkar koncentrationen sådär bra när jag inte är med. I början förstod jag inte detta och trodde att han ville vara stygg och nu försöker jag att avleda honom att göra annat istället...är detta tecken på ADHD???

Med mig trotsar han mest,kanske för att han känner sig tryggast med mig. Det leder till att han nyper mig eller drar i mitt hår när han känner sig missförstådd. Han gör inte likadant med andra barn utan gör det bara när jag är med i sammanhanget.

Det som gör mig ännu orolig är att han inte vill lära sig nya ord och nya saker och gråter/grymtar när han vill avvika från en aktivitet. Frågar man vad det kan vara för fel då blir allt bara fel och leder till utbrott....som han har haft det senaste året.

Jag har pratat med BVC, han går nu hos logoped och utreds hos psykolog men jag är främst orolig över hans språkutveckling. Förskolan har inte fixad resurtid för sonen min och jag undrar vad jag ska göra näst eller om jag oroar mig helt i onödan....särskillt när man läser om adhd,autism, och liknande. hoppas ni har kunnat förstå mig och kan ge mig råd. All hjälp är välkommen :)

• Svar på tråden sen språkutveckling+ beteende problem hos en normal pojke
  • Fireworks

gud va stressad jag var när jag skrev inlägget. jag hann knappt läsa igenom det och finner nu en massa stavfel...hoppas att det går bra att läsa.

jag menade att min son är nyfiken att lära sig saker men allt ska sker på hans villkör och det gör att han har svårt att samspela med andra barn. han är bra på att härma men när han väl är inne i leken så vill han göra saker på sitt sätt.

hans grav språkstörning har gjort att han uttalar saker "fel". han säger "fådd" istället för "får" (djur),kyetta istället för "klättra"

finns det något sätt att lära barnet förstå så att hans nedsatta språkförståelsen blir bättre.  denna oförmåga gör att en stor del av dagen går förbi utan att han förstått vad han ska göra eller har gjort under dagen. han kan inte berätta i ord vad han har gjort tidigare, trots att det kan ha varit en jätte rolig grej.

har någon tips?

• Skumboll

Jag har en pojk på 3 år och 7 månader som har autism. Nu vill jag inte "skrämmas" men jag ser vissa likheter, dels i språket och dels i beteendet. 

Nummer ett måste vara att han utreds och den bollen verkar ju redan vara i rullning som jag förstår det?!
    Mitt andra tips är att sänka kraven på din pojk, man får komma till deras nivå och göra saker på deras sätt. 

Det finns många sätt att jobba med språket, har inte logopeden föreslagit något? Man kan tex jobba med stödtecken och/eller bilder i olika former.  

♥ Simon ♥
  • pcalma

Jag håller med Skumboll helt o hållet!
    Teckenspråk som tillägg till språket är väldigt bra, liksom bilder!
    Prova så kan jag lova att du märker intresse från sonen!
    Rutiner o struktur!

Bra att du är en uppmärksam mamma som är stark o tar hjälp!! Ju tidigare man vet inom vilka områden hans svårigheter bottnar i, ju bättre förutsättningar!

• Fireworks

tack skumboll :)...jag menade inte att autism i sig är fel som diagnos utan redan nu känner jag en stor sorg av att mitt barn,som ska ha haft symptom på autism/autismliknande tillstånd,håller på att utvecklas på sitt eget speciella sätt utan stöd. Skulle han har fått stöd mycket tidigare skulle man undvikit att han skapar problembeteenden.

Nu när han är tre och blivit viljestark och det mesta som sker runt honom ska ske enligt hans villkor så menar psykologen att han kommer att behöva IBT för att lära honom nya sätt att samspela med folk och minska på problembeteenden. Betyder det att barnet får även hjälp med IBT på förskolan med en erfaren pedagog plus annat med tal och kommunikation och tror du att det skulle fungera i en "vanlig" fsk?

Han ska till en läkarundersökning på bup nästa månad och jag ska nu börja gå på TAKK-kurs nästa vecka. Min son träffar logopeden 1ggr/månad och har hittils träffat henne 2 gånger och hon har pratat om bilder som stöd och skulle skicka hem ett häfte med såna.

För tillfället är jag föräldrarledig med andra barnet och vet inte om han kommer att få resurstid på fsk eftersom kommunen erbjuder barnomsorg på 15tim/v. Kan man be logopeden att prata med rektorn ang. extra resurser pga hans sena språkuveckling?

• Skumboll
    Fireworks skrev 2011-03-21 19:05:50 följande:
    tack skumboll :)...jag menade inte att autism i sig är fel som diagnos utan redan nu känner jag en stor sorg av att mitt barn,som ska ha haft symptom på autism/autismliknande tillstånd,håller på att utvecklas på sitt eget speciella sätt utan stöd. Skulle han har fått stöd mycket tidigare skulle man undvikit att han skapar problembeteenden.

Nu när han är tre och blivit viljestark och det mesta som sker runt honom ska ske enligt hans villkor så menar psykologen att han kommer att behöva IBT för att lära honom nya sätt att samspela med folk och minska på problembeteenden. Betyder det att barnet får även hjälp med IBT på förskolan med en erfaren pedagog plus annat med tal och kommunikation och tror du att det skulle fungera i en "vanlig" fsk?

Han ska till en läkarundersökning på bup nästa månad och jag ska nu börja gå på TAKK-kurs nästa vecka. Min son träffar logopeden 1ggr/månad och har hittils träffat henne 2 gånger och hon har pratat om bilder som stöd och skulle skicka hem ett häfte med såna.

För tillfället är jag föräldrarledig med andra barnet och vet inte om han kommer att få resurstid på fsk eftersom kommunen erbjuder barnomsorg på 15tim/v. Kan man be logopeden att prata med rektorn ang. extra resurser pga hans sena språkuveckling?
    Sörja måste man få göra, det är helt naturligt! 

Att få rätt hjälp och stöd är viktigt, men det betyder inte att man slipper undan alla problembeteenden. Det kan komma allteftersom och vissa perioder är bättre och andra kan vara sämre. 

Om ni blir erbjudna IBT är det toppen, vi har valt att inte träna IBT men vet att många är väldigt nöjda. Det krävs dock en stor insats, både från föräldrar och från förskolans sida (jag tror man brukar säga 30 timmar träning på förskolan och 10 timmar träning hemma). Det krävs ju också att din son får en resurs som är villig att sköta träningen. 

Vi har börjat med PECS, det passar min son bra (tecken är för svårt för honom), kanske kan vara något att kika på också. 

Vad gäller resurs så ska ni ju inte söka enbart för språkutvecklingen, ni ska ju självklart peka på de beteendeproblem han har också. 
    Oftast får rektorn ansöka om extra pengar från kommunen, sk. resurspeng. Ett tips är också att ni tar direktkontakt med resursenheten på kommunen. 
    ♥ Simon ♥
  • Fireworks

tack för dina ord pcalma. De värmer enormt mycket.  Jag ska börja med bilder och rutinerna omgående.

• Fireworks
    Skumboll skrev 2011-03-21 19:15:16 följande:
    Sörja måste man få göra, det är helt naturligt! 

Att få rätt hjälp och stöd är viktigt, men det betyder inte att man slipper undan alla problembeteenden. Det kan komma allteftersom och vissa perioder är bättre och andra kan vara sämre. 

Om ni blir erbjudna IBT är det toppen, vi har valt att inte träna IBT men vet att många är väldigt nöjda. Det krävs dock en stor insats, både från föräldrar och från förskolans sida (jag tror man brukar säga 30 timmar träning på förskolan och 10 timmar träning hemma). Det krävs ju också att din son får en resurs som är villig att sköta träningen. 

Vi har börjat med PECS, det passar min son bra (tecken är för svårt för honom), kanske kan vara något att kika på också. 

Vad gäller resurs så ska ni ju inte söka enbart för språkutvecklingen, ni ska ju självklart peka på de beteendeproblem han har också. 
    Oftast får rektorn ansöka om extra pengar från kommunen, sk. resurspeng. Ett tips är också att ni tar direktkontakt med resursenheten på kommunen. 
    Jag insåg att IBT,KBT träning kräver ganska mycket tid både hemma och på fsk....sen finns det ju också olika typer av "IBT" men det väntar jag med besked från psykolog först innan jag frågar vilket som är bra när studen är inne. .

resursenheten ska jag ta kontakt med...det låter bra med timmarna som barnet bör få för träningen och jag ska fråga om det kan anlitas nån enbart för sonen och om sonen kommer att få de timmarna...vad mycket frågor jag får i huvudet nu :) Tack skumboll <3

ska goggle vad det gäller PECS...
    :)
    tack än en gång!
  • cruz

TS: Man kan få dispens för barn med särskilda behov så att de får utökade dagistider när man själv är föräldraledig med syskonet. Vår son gick 35 timmar i veckan med heltidsresurs och IBT när jag var föräldarledig med minstingen.

Det finns en massa "metoder" för att lära barn att prata och kommunicera. IBT är ofta effektivt eftersom man använder sig av externa förstärkare, men jag tycker det funkar utmärkt att kombinera IBT med tex. kommunicerande samspel eller floortime (googla eller kolla in länkarna på min pres). PECS, bilder och teckenstöd är också bra hjälpmedel.

Lycka till med din lilla pojke .

• Fireworks

Hej Zelia...jag återvänder till denna tråd för att skriva lite av mig av min sons situation. Tack er alla för all information :). Som förälder är man inte beredd att ta emot tunga besked om sitt barn....man hoppas alltid att barnen blir bättre än en själv,dock inte till mig vid denna fall.
    Har varit hos pysokolog med sonen och hon misstänker att han verkar ha autism pga de "symptom" som hon ser av honom. Jag får slutdiagnos i slutet på nästa vecka.
     Sen beskedet har jag kollat upp massor med info och insåg att det krävs av mig att lägga ännu tydligare struktur kring min son och miljöer han befinner sig i,att förstå det annars "självklara, dölda" pedagogiken för att göra min son både trygg och känna sig självständig....det krävs mer dock....kost och andra behandlingsmetoder för att nå optimala reultat.... Solig.

Jag känner mig helt slut samt är ivrig att börja hjälpa min son....men var börjar man....all dess info är into heller öppen för allmänheten och inte konstigt att man lätt kan missa viktiga insatser till att förbättra livskvalité på dem med funktionhinder Skrikandes.

@Zelia...är du erfaren när det gäller autism? Går det att mejla dig eller någon annan med erfarenhet....jag känner mig helt vilsen,klok och förvirrad på samma gång. Vart börjar man? jag har massor med frågor :(:)

Tack på förhand Skäms

Svar på tråden sen språkutveckling+ beteende problem hos en normal pojke