sen språkutveckling+ beteende problem hos en normal pojke
Hej! Jag hoppas att ni med erfarenhet eller är kunniga kring ämnen ang. funktionshinder kan hjälpa mig. Jag ska försöka sammanfatta det jag lagt märke hos migg barn hittills.
Jag har en pojke som är 3 år 4 mån som är väldig sen med språket. Jag visste att nåt inte stämde med honom när han inte pratade mycket utan istället skaffade sig sitt eget språk från och med han var 1 och ett halvt år. strax innan han fyllde tre fick vi remiss till logoped som konstaterade att han hade grav språkstörning. Han verkar ha nedsatt språkförståelse med då han varken svarar rätt utan det kan vara nej som betyder ett "ja" eller tvärtom.
Han pratar nu i två ords satser och förstår väldigt enkla instruktioner t ex hämta papper, lämna tillbaka koppen, stäng dörren osv. Han klarar inte instruktioner som innehåller fler saker att göra t ex Gå till köket och hämta mamma en servett :(.
han har bra motorik....men verkar nyfiken till att lära sig nya.
Han har svårt att koncentrera sig vid aktiviteter särskilt när jag är med. Jag vet inte varför men han bara verkar alltför aktiv och börjar springer runt när jag är med honom. Annars funkar koncentrationen sådär bra när jag inte är med. I början förstod jag inte detta och trodde att han ville vara stygg och nu försöker jag att avleda honom att göra annat istället...är detta tecken på ADHD???
Med mig trotsar han mest,kanske för att han känner sig tryggast med mig. Det leder till att han nyper mig eller drar i mitt hår när han känner sig missförstådd. Han gör inte likadant med andra barn utan gör det bara när jag är med i sammanhanget.
Det som gör mig ännu orolig är att han inte vill lära sig nya ord och nya saker och gråter/grymtar när han vill avvika från en aktivitet. Frågar man vad det kan vara för fel då blir allt bara fel och leder till utbrott....som han har haft det senaste året.
Jag har pratat med BVC, han går nu hos logoped och utreds hos psykolog men jag är främst orolig över hans språkutveckling. Förskolan har inte fixad resurtid för sonen min och jag undrar vad jag ska göra näst eller om jag oroar mig helt i onödan....särskillt när man läser om adhd,autism, och liknande. hoppas ni har kunnat förstå mig och kan ge mig råd. All hjälp är välkommen :)