• Nems

Vad tänker du på när jag säger "charter"?

Ja, precis som rubriken säger så undrar jag vilka associationer du har till fenomenet charter. Ordet är fritt!

• Svar på tråden Vad tänker du på när jag säger "charter"?
  • MattiasFru

varför undrar du måste jag fråga då? men det jag tänker när jag tänker charter är att man betalar ett helt paket, åker till ett annat land för att bo på ett svenne hotell och ligga vid hotell poolen och aldrig se någonting av landet överhuvudtaget

• Tant Green

Avkopplande semester, bamseklubb och att inte se något av landet (förutom möjligtvis på någon busstur med svensk guide).

• mia maria

Haha jag tänker på ungefär det som de ovan har skrivit, även fast jag själv reser charter o inte alls upplever mina resor på det viset!

Men tänker jag till lite så är ju charter faktiskt när man bokar hotell o flyg i ett o samma paket s.a.s!

• Nems

Tack! Jag undrar eftersom jag gör ett skolarbete (på universitet) och ska brainstorma kring charter, Behövde lite inspiration :)

• störigsomsatansiddu

Jag tänker sällskapsresan. Ra-ta-ra-ta-ra!

en riktig katta...
  • Tecken

Charter:
    - Grisfest & Sangria på Mallorca
    - Rundfösning i grupp
    - Dyrt
    - Pensionärer

Typ Jag är ingen chartermänniska...

• Tecken

Oh, kom på en sak till: Välkomstdrink. Det är charter.

• Themis

Fulla killar som applåderar när planet landar.

Hotell där alla talar svenska och de säljer norska romaner i kiosken.

Barnfamiljer med morsan i släptåg för att hålla reda på kottarna medan mamma och pappa slackar lite.

Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
  • The Man

All inclusive, lätt berusad hela dagarna, varm o skön pool, billig shopping, massor av sol o värme, ångest när planet landar i ett kallt och gråtrist Sverige eller annat nordiskt land igen....

• MrsB2011

En paketresa helt enkelt , men absolut inte som folk skriver ovan - har ni varit på charter? :)

Det går att hitta på hur mycket som helst, man är ju inte bunden till hotellet heller!
    Jag åker med charter för att vi har en dotter som är liten och det känns bra att få boende och flyg och allt,
    men bara för det är vi inte tråkiga och ligger vid poolen hela dagen, vi hittar på mycket, åker iväg på grejer (som INTE är någon svenskguidad bussresa)

Så det behöver inte alls vara som ni skriver! :)

• MrsB2011

Måste även säga att när vi var mindre och upp i tonåren åkte vi ofta utomlands,
    alltid med charter,
    men pappa hittade på jättemycket grejer med oss, tog en hyrbil och åkterunt med oss i alla småbyar och bergsbyar och tittade runt på varenda litet ställe,
    vi skulle absolut inte gå runt där det fanns turister för det ansåghan vara tråkigt!
    Alla utflykter gjorde vi själva med hyrbil och tittade på gamla antika platser och historiska grejer.. haha..
    Men det var riktigt roligt!
    Därför ser inte jag en charterresa som en svennesemester med pensionärer..! :P

• Tant Green

Kom på en sak till, jag förknippar charter med dåliga flygtider. Avgång 6.15 och hemkomst 03.30 typ....

• fröken skywalker

-Praktiskt med paketresa.

-Service finns om du villa ha den. Vill du inte slipper du.

-Du gör semestern till vad du vill. Funkar att sitta på hotellet i sju dagar eller göra spännande utflykter på egen    hand och ha hotellet som bas.

-Paketreselagen gäller. (Något man kommer på är bra när man förlorat massor av pengar då det kom ett askmoln ivägen och man inte bokat paketresa).

-Trånga plan med trötta ungar (inklusive mina egna).

-Ungarna kan troligen hitta kompisar om de vill.

• SVejsan

Charterresa
    En paketresa beståenda av

Fattig flygresa ("inget extra") - trångt, klirrande spritflaskor, lottförsäljning, barn som klättrar.

Transfer, med merförsäljning/reklam för bolagets utflykter, barn som skriker.

Hotell, med precis som hemma shop (inkl kaviar, OLW och prickig korv). Buffe'er på hotellet som är nästintill okryddade (och bara en skugga av lokalanknytning) och med uppläggningar massakerade av självserverande barn...
    Ofta så är det svensk/skandinavisktalande (både personal och turister). Välkomstmöte med sangria.

Gäster som letar fel för att bråka med chartervärdarna...

Överprissatta utflykter med onödiga "säljstopp".

Barnklubb.

Ofta så åker man till områden redan invaderade av tysk/engelsk mat(o)kultur.

Charter är dessutom bekvämt, kul för barn då de hittar kompisar lätt, Barnklubben avlastar föräldrarna. Man får en säkerhet iom Paketreselagen. Ofta är det tidsbesparande om man jämför med egna insatsen som skall till för att göra motsvarande. Bätte Reklamationsrättsläge.

Vi åker både Charter / Reguljärt och kan uppskatta lite av varje ("man har så roligt som man gör det") . OCH  man kan välja att uttnyttja de dela man själv vill även i en charterresa...

Svar på tråden Vad tänker du på när jag säger "charter"?