• södermamman

vart "lätt" att läsa till sjuksköterska

Är i desperat behov av att utbilda mig till sjuksöterska men har dåliga betyg, typ 12,8 i snitt. Har sökt till alla utbildningar i Stockholm men är inte i närheten av en plats. Någon som har något tips på hur jag kan gå tillväga? Någon stad där utbildningen inte är lika poppis?
    Jag ska göra högskoleprovet i höst och kanske kamma hem några poäng men det känns så hopplöst, vill ju verkligen!

Läser en sociologikurs på Stockholms Universitet nu, 30 poäng, hjäler det något?

• Svar på tråden vart "lätt" att läsa till sjuksköterska
  • Anemthe

Spontant undrar jag om någon högskola överhuvudtaget har så lågt som 12,8 på systerutbildningarna... Du kan ju titta runt bland de mindre lärosätena (i mindre städer och så) men jag tror det är tveksamt. När jag läste för några år sedan vet jag att några kom in på runt 15,3 på första urvalet - och det ansågs vara extremt lågt då.

Däremot kan du säkerligen kamma in en hel del poäng om du skriver ett bra resultat på högskoleprovet! Definitivt värt att satsa på.

Jag vet inte om tidigare poäng (som dina från S.U) kan vara meriterande, det kanske någon annan kan svara bättre på... Lycka till!

♥ Mamma till Prinsessan E ♥
  • Tecken

Gör högskoleprovet! Ibland är det inte så många sökande i hogskoleprovskvoten, så det behövs inte alltid "topp-poäng" på högskoleprovet för att bli antagen.

12,8 är väldigt lågt och jag undrar om det är någon skola (i Sverige) som har så lågt till ssk-programmet. Jag utgår från att du redan kollat på www.studera.nu ? Ryktet säger annars att det ssk-program i Sthlm som är lättast att komma in på, är det fyraåriga med äldreinriktning på Ersta (men hur lätt det är vet jag inte, kolla länken).

Nej, en sociologikurs gör det inte lättare att komma in på ssk-programmet.

• mama no1

Sök i norge, där kommer man in på realkompetanse. Altså hur många år du jobbat i vården

• JK77
    mama no1 skrev 2011-04-01 20:55:33 följande:
    Sök i norge, där kommer man in på realkompetanse. Altså hur många år du jobbat i vården
    Gör man? Har för mig att de är hårdarae i Norge än i Sverige.
  • mama no1

Nej, det är inte hårdare där. Skal själv söka utbildning där genom högskolan i akershus. hiak.no

• JK77
    mama no1 skrev 2011-04-02 16:39:22 följande:
    Nej, det är inte hårdare där. Skal själv söka utbildning där genom högskolan i akershus. hiak.no
    Varför?
  • NICU

Det är inte lätt att läsa nånstans, det är ju en utbildning med en massa krav.... men jobba inom vården - som biträde eller liknande - eller på annan plats så att arbetslivserfarenhet räknas in i betygen. Gör högskoleprovet flera gånger om och fortsätt att söka! :)

• K T
    mama no1 skrev 2011-04-01 20:55:33 följande:
    Stämmer inte alls.
  • K T

I Kemi har jag hört att det ska vara lätt att komma in. De har på svenska och är på 3.5 år.

• HäckHäxan
    hejlis skrev 2011-04-01 20:50:27 följande:
    Gör Högskoleprovet!
    Håller med, det är inte alls så svårt eller jobbigt som folk tycks tro.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok.
  • spirituality
    NICU skrev 2011-04-12 15:26:51 följande:
    Det är inte lätt att läsa nånstans, det är ju en utbildning med en massa krav.... men jobba inom vården - som biträde eller liknande - eller på annan plats så att arbetslivserfarenhet räknas in i betygen. Gör högskoleprovet flera gånger om och fortsätt att söka! :)
    Arbetslivserfarenhet räknas väl inte in när du söker till ssk-programmet?
  • aussiemia

Jag läste på Flinders uni i Adelaide, Australien Skrattande

Utbildningen tog tre år och nu har jag en Bachelor of Nursing och jobbar inom äldrevården. 

• Livisu
    NICU skrev 2011-04-12 15:26:51 följande:
    Hur menar du med att arbetslivserfarenhet skulle räknas in i betygen?? Du tänker inte på 25:4-regeln hoppas jag, för det är död information.
  • MariaElionora

Gör högskoleprovet och sök till de mindre högskola tex blekinge tekniska högskola. De brukar ligga på runt 0.5 på hp och det är långt under medelresultat så där har du stor chans att komma in.

• Riddarjakob

Hej Södermammanm, som så gärna vill bli sjuksyrra och undrar om det finns en högskola som har utbildningen men som ej kräver höga poäng.
    Jag sitter i samma båt som du men är barnfri. Vad jag kan meddela dig är att de som är lättast att komma in på är Skövde, Jönköping och Blekinge, medan de som är svårast att komma in på är Göteborg och Stockholms Karolinska. Jag tänker i förstahand välja Skövde både för att det är lättast och då är jag nära storstaden Gbg. Betygsnittet är 12.70. Lite för långt att pendla mellan dem ja, men man kan bo någonstans mellan dem - i Alingsås. Därifrån går pendeltåg till Gbg och SJ till Skövde.Glad
    Kolla det på : http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11364812.ab
    Lycka till!

• Nemiia
    spirituality skrev 2011-05-30 07:05:39 följande:
    Arbetslivserfarenhet räknas väl inte in när du söker till ssk-programmet?
    Nix pix det gör det inte längre, det har dom tagit bort.
Svar på tråden vart "lätt" att läsa till sjuksköterska