Kalorier per dag
Vet att det är fel kategori men ville vara anonym. Vill gå ner i vikt och äter 1100 kalorier per dag. Är det bra, lagon mängd? Hur många kcal äter ni per dag. Är en kvinna.:)
Vet att det är fel kategori men ville vara anonym. Vill gå ner i vikt och äter 1100 kalorier per dag. Är det bra, lagon mängd? Hur många kcal äter ni per dag. Är en kvinna.:)
Det är för lite. Rekommenderat lägsta intag för en sund och jämn viktnedgång är ca 1300kcal/dag. Det ligger jag på nu.
Okej, men går man inte ner i vikt väldigt långsamt då?? Har inte sån koll. trodde först 1100 var för mycket:)
Nej, risken finns då att du får i dig så lite att kroppen ställer in sig på svält och då kommer den krampaktigt hålla kvar så många kilon som möjligt.
Vid 1300 kcal per dag går man ner ungefär 0,5-1 kg per vecka, med individuella variationer beroende på vikt, hur mycket man rör sig och så. Det är den viktminskningstakten som rekommenderas för att det ska vara varaktigt.
!300 är snålt det med, ät var 3 timme o glöm inte bra fett.Och gärna en promenad då o då så kommer det gå bra
när jag vill gå ner i vikt så brukar jag käka runt 1000 kalorier om dagen...så jag sedan kan äta lite mer på lördagen =)
Men då är ju hälften av viktminskningen muskel förlust,så det är ju inget värt.Kan ju t. o .m se tjockare ut
Egentligen är även 1300 kalorier per dag för lite, precis som redan sagts här i tråden. Om du bara ligger ner i din säng en hel dag så kräver kroppen denna mängd i energi för att upprätthålla hjärnans och hjärtats funktion. Dvs din kropp förbränner denna mängd bara för att kunna leva. Om du sedan stiger upp ur sängen och rör på dig så kommer kroppen såklart behöva mer energi än den mängden.
Äter du mindre än det kroppen behöver för att fungera optimalt så kommer kroppen stänga av din fetförbränning eftersom detta är det viktigaste lagret av energi för kroppen. Den kommer istället äta energin ur dina muskler. Fettet är det sista kroppen vill ta av då den svälter.
Tappar man vikt snabbt då vet man att man gör fel. Snabb viktminskning får man aldrig om det är fett man vill bli av med. Snabb viktminskning fås ur muskler. Det är med andra ord muskler som försvinner då man tappar vikt snabbt. Sedan då man tycker att man har rätt vikt på vågen igen och börjar äta normalt så står man där med en kropp som har lika mycket eller till och med mer fett på kroppen än då man började banta och med mindre muskler.
Något som också ökar förbränning är just muskelmassa. Så har man mycket muskler förbränner man mer fett, om man ser till att fixa träningen och dieten på rätt sätt.
Är det vikten som är det viktigaste eller är det måtten, hälsan och utseendet? Vill du vara i en viss vikt spelar roll om den består av höga halter fett och lite muskler? Eller är det vissa kläder du vill rymmas i? För du kan visserligen väga lite mer bara du har en bra fördelning av fett och muskler men du kan samtidigt ha en smal vacker kropp.
Långsam viktminskning är det allra bästa. Om det dessutom går långsamt är det mycket större chans att man lyckas gå ner och hålla den nya vikten. För gör man det långsamt så brukar man också ha lättare att anpassa sig till den nya livsstilen. Det är alltså inte meningen att banta utan att äta sunt, äta regelbundet och motionera/träna. Kan man anpassa detta till sin livsstil så kommer man sakta men säkert gå ner, hålla vikten och ha en sund och vålmående kropp.
Vill du inte träna så skulle jag satsa på att äta runt 1600-1800 kalorier. Då går det långsamt neråt men som sagt, långsamt är bra. Vill du träna, säg 3 gånger i veckan så kan det räcka att strunta i att räkna kalorier, bara du äter sunt, frukost, lunch, middag och någon frukt där emellan så att det inte går mer än ca 3 timmar mellan alla mål. Och se till att inte äta just innan du lägger dig, åtminstone låta det gå över 2 timmar sedan du tog ett lätt kvällsmål. Är du inte överdrivet hungrig på kvällen så ät inget alls mer efter ca 18.
Så, det var en liten grundgenomgång.
Tack så hemskt mycket för din text!! Vad du kan... Ska försöka få i mig lite mer per dag. Men man blir så ivrig när man väl börjar, vill se snabba resultat. Men får väl ha tålamod.;/ jag hade en vän nyligen som käkade bara 800 kcal dag så därför jag tyckte 1100 kändes mycket...:D
Tack så hemskt mycket för din text!! Vad du kan... Ska försöka få i mig lite mer per dag. Men man blir så ivrig när man väl börjar, vill se snabba resultat. Men får väl ha tålamod.;/ jag hade en vän nyligen som käkade bara 800 kcal dag så därför jag tyckte 1100 kändes mycket...:D
Men om man äter sån där äcklig shake då?? De ska ätas 5 gånger om dagen och det blir bara 550 kcal.... Det kan man äta i 3 veckor. JAG vet att det inte är så man går ner i vikt "på riktigt"... bara undrade hur de tänkte där... Jag äter visserligen 5 gånger om dagen men det är väl sammansatt kost på 1600 kcal + träning :) funkar för mig, mår jätte bra! Men de där som går på att äta shake 5 gånger ....? hummm 550 kcal.... illa eller?