• Anonym (äldre mamman)

spädbarn åkandes på skotern?!?!

eftersom att jag själv är mamma, även om mina 5 nu är utflugna blev jag helt förfärad då
    jag såg grannarna i går komma med sin 1½ vecka gammla son på skotern

barnet låg i liggdelen från vagenen mellan henne och honom (det var han som körde) 
    på skotern en sån där kort sportig skoter.
    tycker det är hemskt och alldeles förskräckligt eller över reagerar jag nu?

• Svar på tråden spädbarn åkandes på skotern?!?!
  • Anonym

Och, det beror ju på hur de kör, eller syftar du på att ha barnet ute i kylan.

• mammaNena

håller nog med dig ts! låter lite underligt! nu har ju inte vi skoter här nere i syd, men det är ju ungefär som om vi skulle kört bebisar i mellan oss på en 4-hjuling = inte ok enligt mig!

• Anonym (tvåbarnsmamma)

Inte ok enligt mig. Alldeles för riskfyllt.

• Anonym (äldre mamman)

det var bara 6 minus så det var inte pga kylan som jag reagerade. men visst blir det mycket kallare om man sitter och kör/åker  skoter

en sportig skoter har inga handtag bak för en extra passagerare att hålla i sig i utan man får nypa fast sig med benen eller runt den som sitter framför vilket nog är rätt svårt om du har en liggdelen från vagen i knäna

tänker att även om  man kör rätt försiktigt så är skoterspåren långt i från lika plana som en
    vanlig väg och att tappa blanansen då du inte har nått redigt att hålla dig i är förmodligen ganska lätt och
    huva tänka vad som kunde ha hänt med den lille då

• Pickeli

Låter helt sjukt osannolikt att de skulle få plats 2 vuxna plus en hel liggdel till en vagn på en sportskoter. Hur vet du att barnet låg i?

Vi har våra barn i skoterkälke men på skotern skulle jag lätt kunna ha dem också, om jag körde sakta såklart..

• Pickeli

Knappast mer riskfyllt än att åka ut i trafiken med bilen.

Om man kör sakta, är nykter och en tämligen erfaren skoterförare.

• Anonym (äldre mamman)
    Pickeli skrev 2011-03-21 20:25:16 följande:
    Låter helt sjukt osannolikt att de skulle få plats 2 vuxna plus en hel liggdel till en vagn på en sportskoter. Hur vet du att barnet låg i?

Vi har våra barn i skoterkälke men på skotern skulle jag lätt kunna ha dem också, om jag körde sakta såklart..
    ja antigen låg bebisen där i eller så var han hemma ensam i flera timmar
  • Pickeli

Men då såg du ju att de kom hem välbehållna ändå, så slapp du oroa dig mer! :)

• Anonym (äldre mamman)
    Pickeli skrev 2011-03-21 20:25:16 följande:

och det är väl skillnad att ha barnen i en kälke, då hade jag absolut inte reagerat då finns det ju lite skydd och det nu skulle hända en olycka

och hur kan du ens jämföra detta med bilåkning? spädbarn är väl ändå dom som åker säkrast i bilen tack
    vare sina moderna skyddande bilstolar. i en kommun norr över hände en jätte tragisk bil olycka i sen sommras med en 4 barns familj (om jag inte minns helt fel) och alla utom bebisen på några månader dog i krocken med lastbilen, tack vare sin barnstol
  • Pickeli

Känner bekanta till familjen.. Det jag menar är att det är större risk för att råka ut för en trafikolycka. Mycket större.

Risken att något händer barnet i det scenariot du beskriver om föraren kör sakta, är frisk och erfaren är om vi ska vara realistiska i princip obefintlig. Lika liten/stor som skador vid en trafikolycka skulle jag tro.

Svar på tråden spädbarn åkandes på skotern?!?!