• Gotlandsunge

Kissar inte på 17 timmar (3,5år)!

Hej!

Min dotter är snart 3,5år och har fortfarande blöja heltid.
    Men nu har jag märkt att blöjan är torr under vädigt långa perioder.

När jag hämtar dottern på dagis kl 16 är blöjan torr, blöjan är sedan torr hela kvällen och hela natten.
    På morgonen när hon vaknar kl 8 är blöjan fortfarande torr och även när jag lämnar på dagis kl 9.
    Blöjan är alltså helt torr mellan 16-09. Det är 17 timmar!!!

När hon sedan kissar på dagis kommer förstås en "flod".
    Men varför håller hon sig så länge?

Vi håller på med pott- och toalett-träning, men hon vill absolut inte försöka sitta på toa eller potta.
    Tänkte att vi skulle ta tag i det i sommar när det är varmare och mindre "kläder".

Hoppas någon kan ge mig svar.
    Bör man kontakta BVC eller vårdcentralen?

Tacksam för svar.
    Med vänlig hälsning, Anna

• Svar på tråden Kissar inte på 17 timmar (3,5år)!
  • pluvdo

Jag har egentligen inga svar att ge eftersom min son inte är så gammal än och så, men jag tycker så synd om dig när ingen svarar så... Kan det inte vara att hon känner sig pressad av er att börja gå på potta eller toalett, då? Eftersom hon kissar på dagis, men inte hemma..

• Gotlandsunge
    pluvdo skrev 2011-03-21 21:56:46 följande:
    Jag har egentligen inga svar att ge eftersom min son inte är så gammal än och så, men jag tycker så synd om dig när ingen svarar så... Kan det inte vara att hon känner sig pressad av er att börja gå på potta eller toalett, då? Eftersom hon kissar på dagis, men inte hemma..
    Tack vad gullig du är!
    Från att jag noterat att det är så (att blöjan är torr), till att jag borde kolla upp det, till närmare "panik", på bara några timmar, hihi. Snacka om att man kan stressa upp sig!

Ja, så kan det ju faktiskt va!!! Bra tanke! Tack för din hjälp och omtanke!
  • pluvdo
    Gotlandsunge skrev 2011-03-21 22:04:25 följande:
    Tack vad gullig du är!
    Från att jag noterat att det är så (att blöjan är torr), till att jag borde kolla upp det, till närmare "panik", på bara några timmar, hihi. Snacka om att man kan stressa upp sig!

Ja, så kan det ju faktiskt va!!! Bra tanke! Tack för din hjälp och omtanke!
    Sedan så, om hon nu är 3½... går det inte att fråga varför hon inte kissar på länge? :)
  • P i x i e

Tror också det kan vara att hon känner sig pressad till att gå på pottan.. men som pluvdo skrev, fråga.
    Men har hon varit torr på natten innan? Känns ju konstigt att hon håller sig på natten med annars?

and then I told myself - of course I deserve it!
  • Lindis 73

Min tös fyller snart 3 och  hon kissar också väldigt sällan. Kan mycket väl kissa vid 18-tiden på kvällen och vissa morgnar när vi är lediga så kan klockan vara närmare lunch innan hon kissar igen.... Ibland kissar hon inte heller innan vi går till dagmamman på morgonen. Hennes blöja var torr på morgonen i flera månader innan vi vågade lägga blöjorna just av den anledningen att skulle det ske en olycka så är det ju inga små mängder som kommer...  Tror hon har kissat på sig 2 ggr totalt sen hon slutade med blöjan i höstas och den ena gången var en natt när jag hade glömt "kissa" henne innan hon gick och la sig..

• MiisPiis

Låter härligt att höra.....missförstå mig inte. Vår son kissar ju ALDRIG, han kan gå en hel dag nästan kanske iaf 12 timmar innan kiss en del (många) dagar. Under en helt natt, så är han aldrig någonsin kissnödig på morgonen, DET trots att han inte var på toa det sista han gjorde innan läggdags.

Svar på tråden Kissar inte på 17 timmar (3,5år)!