• kcp

Axlarna ovanför bäletsingången i bilbarnstol?

Jag undrar om nån vet om det är OK att axlarna är ovanför bältesingången i bilbarnstolen. Vi har en Brio Zento som går att vända. Vår 3.5-åring är nu så lång att axlarna i princip är ovanför bältena i ryggen. Hur ska det funka om ett par år? Nån som vet?

• Svar på tråden Axlarna ovanför bäletsingången i bilbarnstol?
  • Joico

Helt OK. Sålänge öronen inte går ovanför kanten på bilbarnstolen så är det bara att fortsätta åka bakåtvänt!

Och du, vänd inte stolen sen. Vändbara stolar är inge vidare framåtvänt. Köp en ren bältesstol när det är dags för det

• cicci85

Du kan använda stolen tills öronen är vid kanten. Men är det väldigt obekvämt för barnet att bältena hamnar under axlarna och trycker ner dem skulle jag köpa en annan stol, eftersom h*n bör åka bakåtvänd minst 1-2 år till vill man ju att de ska åka bekvämt.
    Jag skulle inte heller använda zenton framåtvänd, den är ju godkänd för det men det rekommenderas att man använder en riktig bältesstol för att bältet ska sitta bättre och ge bättre skydd för huvudet.

• kcp

OK, tack för svaren! Får se hur länge hon står ut. Än så länge helt OK.  Glad

Svar på tråden Axlarna ovanför bäletsingången i bilbarnstol?