• Äldre 21 Mar 22:13
    3253 visningar
    18 svar
    18
    3253

    Någon som skulle ta hadikappade barn?

    Hej jag är själv x fosterbarn och om ni har frågor, fråga på...
    Jag har en fråga till er som vill ha fosterbarn. Någon som skulle ta ett barn med handikapp? typ på halvtid? några dar i veckan 3-4 ca (jo de kan man) Fast via lss inte soc...

  • Svar på tråden Någon som skulle ta hadikappade barn?
  • Äldre 21 Mar 22:15
    #1

    Ja absolut. Nu får jag inte ta hand om "fosterbarn" efterom jag är 27, har hand om 2 barn som har det svårt och har ett eget barn på 1 år. Men jag vill hemskt gärna erbjuda mitt hem i framtiden och då vill jag erbjuda ett bra hem för barn. Inte barn med egenskaper jag väljer. Bara barn. 

  • mammsi­lon
    Äldre 21 Mar 22:16
    #2

    för mig/oss skulle det inte spela någon roll, handikappat eller inte. Råkar nu just det barnet man väljer att hjälpa va handikappat får man ställa i sig på det och köra på...

  • Äldre 21 Mar 22:18
    #3
    mammsilon skrev 2011-03-21 22:16:56 följande:
    för mig/oss skulle det inte spela någon roll, handikappat eller inte. Råkar nu just det barnet man väljer att hjälpa va handikappat får man ställa i sig på det och köra på...
    Väljer man barn? Jag skulle vilja öppna mig för att ta hand om barn. Punkt slut. Och det barn som komme rhit är välkommet med öppet hjärta och öppen famn med allt det är-. 
  • Villim­ey
    Äldre 21 Mar 22:25
    #4

    Har du haft det bra och bott i samma familjehem hela tiden?


    Har du velat\kunna hålla kontakt med dina föräldrar?


    Har du haft bra kontakt med din socialsekreterare?


     

  • mammsi­lon
    Äldre 21 Mar 22:26
    #5
    Mariohn skrev 2011-03-21 22:18:05 följande:
    Väljer man barn? Jag skulle vilja öppna mig för att ta hand om barn. Punkt slut. Och det barn som komme rhit är välkommet med öppet hjärta och öppen famn med allt det är-. 
    nej det var inte så jag menade, men väljer man att ställa upp som tex fosterfamilj får man vara berädd, dessutom blir man informerad om barnet och barnets bakrund innan man slutför processen.
  • Äldre 21 Mar 22:28
    #6
    mammsilon skrev 2011-03-21 22:26:46 följande:
    nej det var inte så jag menade, men väljer man att ställa upp som tex fosterfamilj får man vara berädd, dessutom blir man informerad om barnet och barnets bakrund innan man slutför processen.
    Jag förstår. Det var inte menat som ett påhopp. För mig skulle det vara en välsignelse att få hjälpa ett barn men jag tror inte att jag får det baserat på min situation. Det skulle inte vara bra för ett barn. 
  • Äldre 21 Mar 22:28
    #7

    Självklart skulle jag göra det.Har ett handikappat barn själv och tycker dom är helt underbara!!!

  • Äldre 21 Mar 22:31
    #8
    Anna1972 skrev 2011-03-21 22:28:33 följande:
    Självklart skulle jag göra det.Har ett handikappat barn själv och tycker dom är helt underbara!!!
    Ett barn som behöver hjälp behöver alltid hjälp. Frågan är om man kan erbjuda rätt sorts hjälp-
  • moroch­mer
    Äldre 30 Mar 08:58
    #9
    Mariohn skrev 2011-03-21 22:18:05 följande:
    Väljer man barn? Jag skulle vilja öppna mig för att ta hand om barn. Punkt slut. Och det barn som komme rhit är välkommet med öppet hjärta och öppen famn med allt det är-. 
    Ja, man måste tänka steget längre vid placerade barn eftersom det är viktigt att det klaffar så barnet slipper byta familjehem. Det är oerhört viktigt. Om man inte har erfarenhet av placerade barn så kanske det låter konstigt men det är superviktigt. Man måste utgå från alla inblandades behov, intressen, förutsättningar osv.
  • moroch­mer
    Äldre 30 Mar 09:01
    #10
    Anna1972 skrev 2011-03-21 22:28:33 följande:
    Självklart skulle jag göra det.Har ett handikappat barn själv och tycker dom är helt underbara!!!
    Vilka "dom"?

    Nu kanske jag läser in något som inte finns. Så ta det på rätt sätt.

    Handikappade människor är ingen egen art som alla är underbara. De är vanliga människor och individer som du och jag. Någon är negativ, surmule som ogillar allt och alla och någon annan är skämtsam optimist med rött hår.
  • Äldre 10 Apr 12:51
    #11
    Villimey skrev 2011-03-21 22:25:44 följande:

    Har du haft det bra och bott i samma familjehem hela tiden?


    Har du velat\kunna hålla kontakt med dina föräldrar?


    Har du haft bra kontakt med din socialsekreterare?


     


    HEJ JAG HADE TRE FAMILJER PÅ 4 ÅR, MIN FAMILJ TRÄFFADE JAG 1 GÅNG I MÅN OCH SOC KOM VAR 6 MÅN FÖR O SE OM ALLT GICK BRA I FAMILJEN. jAG TYCKTE DE VAR ELAKA, JA TRIVDES SÅ BRA I FAMILJ 1 O DE VA BARA JOUR HEM SOM JA VA I 6 MÅN. sEN VILLE DE HA KVAR MIG MEN FICK EJ PGA DE HANDIKAPPADE BARN DE HADE SÅ JA FICK FLYTTA
  • Äldre 10 Apr 12:56
    #12

    hEJ TACK FÖR SVAR , JAG FUNDERAR NÄMLIGEN ATT DELA MITT HANDIKAPPADE BARN MED EN FOSTERFAMILJ. HON ÄR HELT UNDERBAR MEN KRÄVER EN DEL ...hON KAN EJ GÅ SJÄLV , HON KRYPER. hON BEHÖVER HJÄLP MED ATT ÄTA. hON ÄR HELT DÖV OCH UTVECKLINGSSTÖRD . äR 4 ÅR MEN UTVECKLAD SOM EN 1 ÅRING

  • Äldre 20 Jul 09:52
    #13
    Mariohn skrev 2011-03-21 22:31:05 följande:
    Ett barn som behöver hjälp behöver alltid hjälp. Frågan är om man kan erbjuda rätt sorts hjälp-

    Klok kommentar!
  • Äldre 11 Sep 18:48
    #14
    Mariohn skrev 2011-03-21 22:15:14 följande:
    Ja absolut. Nu får jag inte ta hand om "fosterbarn" efterom jag är 27, har hand om 2 barn som har det svårt och har ett eget barn på 1 år. Men jag vill hemskt gärna erbjuda mitt hem i framtiden och då vill jag erbjuda ett bra hem för barn. Inte barn med egenskaper jag väljer. Bara barn. 
    Varför får du inte ta hand om fosterbarn för att du är 27? Har ni ålderskrav i er kommun?
  • Äldre 22 Sep 19:51
    #15

    Ja självklart. Den dagen vi väljer att bli familjehem så kommer vi öppna våra dörrar för alla barn oavsett problematik. Nu kommer det nog dröja iaf ca 10 år innan det är aktuellt för vår del att bli familjehem eftersom vill att våra egna barn ska vara äldre först.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • jeppss­on
    Äldre 26 Sep 19:07
    #16

    Fast jag tycker inte det är en skälvklarhet att man som familjehem tar emot ALLA barn oavsett problematik o barkrund!
    Det finns saker man är bättre på o saker man är sämre på, saker man anser sig själv kunna klara av och saker man  anser sig själv inte klara av och ska då matchningen bli rätt för barnet så måste man vara 100% ärlig både mot sig själv och mot Soc!
    Det är inte "bara att ta emot alla barn" och att det ska vara ett krav för att ens bli familjehem!
    Man måste som sagt va vara ärlig mt sig själv framförallt innan man tackar ja till ett uppdrag!
    Klarar jag av detta barn? Kan jag tillräckligt mycket om ett ev handikapp? Kan hela min familj anpassa sig efter en ev stor förändring? Har jag dom resurserna för att vara den optimala familjen för just det barnet?Kan jag ge det barnet det som behövs?
    Osv osv osv...
    Tycker inte alls att bara för att man är ett familjehem så ska alla barn oavsett vad tas emot!
    Alla barn passar inte i alla famijer och dessa barn som då hamnar i familjer dom inte passar in i lider nåt fruktansvärt av att beslutet om placeringen inte va igenomtänt på alla sätt o vis! 

  • Litet My
    Äldre 21 Oct 16:48
    #17
    jeppsson skrev 2011-09-26 19:07:28 följande:
    Fast jag tycker inte det är en skälvklarhet att man som familjehem tar emot ALLA barn oavsett problematik o barkrund!
    Det finns saker man är bättre på o saker man är sämre på, saker man anser sig själv kunna klara av och saker man  anser sig själv inte klara av och ska då matchningen bli rätt för barnet så måste man vara 100% ärlig både mot sig själv och mot Soc!
    Det är inte "bara att ta emot alla barn" och att det ska vara ett krav för att ens bli familjehem!
    Man måste som sagt va vara ärlig mt sig själv framförallt innan man tackar ja till ett uppdrag!
    Klarar jag av detta barn? Kan jag tillräckligt mycket om ett ev handikapp? Kan hela min familj anpassa sig efter en ev stor förändring? Har jag dom resurserna för att vara den optimala familjen för just det barnet?Kan jag ge det barnet det som behövs?
    Osv osv osv...
    Tycker inte alls att bara för att man är ett familjehem så ska alla barn oavsett vad tas emot!
    Alla barn passar inte i alla famijer och dessa barn som då hamnar i familjer dom inte passar in i lider nåt fruktansvärt av att beslutet om placeringen inte va igenomtänt på alla sätt o vis! 
    Klok som vanligt. Glad

    Läste om en person som skrev att hon inte tog emot barn äldre än det egna barnet var just för att hon ville ha upplevt åldern på nära håll. Det var tänkvärt tyckte jag.

    Många barn kräver ju mycket extra dessutom, barn med funktionshinder, tonåringar med kriminalitet och övergrepp i bagaget osv känns inte riktigt som den gruppen kanske är riktigt för alla.

    Själv skulle jag inte ta emot ett barn med handikapp eller funktionshinder så länge sonen bor hemma och kräver en massa extra.
  • Äldre 21 Oct 16:56
    #18

    Självklart! Är familjehem och har alltid sagt att handikapp absolut inte är något hinder.

    Kram!

Svar på tråden Någon som skulle ta hadikappade barn?