• Anonym (Svullen)

Svullen och öm i underlivet i slutet av graviditeten.

Jag är i v 35 och är sedan ca 8-10 veckor lite svullen i underlivet. Den senaste veckan har det dock tilltagit. Till en början var det bara området mellan slidan och ändtarmen som jag upplevde vara svullet. Fick även hemorroider som jag dock ej haft besvär av. Sedan några dagar tycker jag dock även att de inre blygdläpparna är svullna, området runt slidan. Även inne i slidan känns det svullet. Jag är även lite öm i slemhinnan runt slidmynningen. Det svider lätt, men jag har inga konstiga flytningar och det kliar inte eller så.

När jag var hos läkaren förra gången för 2 veckor sedan påpekade jag läget som det var då, men han tyckte inte det var farligt. Nu är det dock värre. Jag antar själv att det är trycket från livmodern som stasar blodet och att man får ödem, men jag vill ändå kolla med er om någon annan haft liknande... Kan man göra något åt det? Typ kyla, ligga ner eller så? Nästa läkartid är om en vecka och då ska jag ta upp det igen om det inte blir akut innan dess.

Jag har inte haft sex sedan några veckor så det är inga skavsår jag har.

Vad kan man göra???

• Svar på tråden Svullen och öm i underlivet i slutet av graviditeten.
  • Anonym

Jag är också väldigt svullen i underlivet. Har inte heller haft sex på länge, för det gör helt enkelt för ont med svullnaden. Jag vet inte om det finns så mycket man kan göra åt det tyvärr. Man får ju mycket mer blod i kroppen under graviditeten och då blir slemhinnorna svullna. Det är ju samma sak som orsakar nästäppa som många, inklusive jag, får besvär av.

Eftersom du inte har någon klåda låter det inte heller som att du skulle ha svamp. Det är ju annars väldigt vanligt också under graviditet. Det enda tips jag kan komma på är att smörja lite med någon olja. T.ex. mandel- eller olivolja. Det kan kännas skönt om blygdläpparna är så svullna att de skaver mot varandra. Och så sägs ju oljemassage av mellangården dessutom hjälpa till att förhindra bristningar vid förlossningen.

• Anonym (!!!)

Drar liv i tråden igen då jag har samma sak Obestämd 

• Anonym (jag med)

Jag har likadant och min BM sa att det kan vara åderbråck pga att barnet trycker neråt och det blir tyngre, jag har som tur var inte ont av det än men det kommer väl... som tur är så försvinner det efter förlossningen när trycket lättar sa min BM. jag är i vecka 34

• Anonym (Between the Legs)

Är i v. 34 och har haft en känsla av att området mellan slidan och anus buktar ut. Framförallt när jag går på toaletten eller sitter på huk.

Jag har också fått väldigt ont efter samlag. Som värk och sveda som håller i ett par dagar.

Idag tog jag fram en spegel och tittade hur underlivet egentligen ser ut. Inte det lättaste med en stor mage i vägen, men jag fick en smärre chock.

Nu kommer lite intima detaljer (ursäkta mig)...

Mitt underliv brukar vara rosa till mörkare rosa. Djupet från slidmynningen till de yttre blygdläpparna ungefär en till två centimeter tror jag. Nu är hela slidan lilablå och djupet jag försökte beskriva, från de yttre läpparna till mynningen är 5 cm och otroligt svullet. Slemhinnorna är också tjockare. 

Normalt sett gör det inte ont alls. Det känns bara konstigt och ser förfärligt ut.

Jag känner inte igen mitt eget underliv. Jag väntar mitt tredje barn och har inte haft liknande problem tidigare. 
    Finns det något att göra åt detta? Är det farligt och kan leda till komplikationer? Jag är inte svullen i kroppen för övrigt.

Någon som vet mer?

• Salamina
    Anonym (Between the Legs) skrev 2011-08-20 20:24:41 följande:
    Är i v. 34 och har haft en känsla av att området mellan slidan och anus buktar ut. Framförallt när jag går på toaletten eller sitter på huk.

Jag har också fått väldigt ont efter samlag. Som värk och sveda som håller i ett par dagar.

Idag tog jag fram en spegel och tittade hur underlivet egentligen ser ut. Inte det lättaste med en stor mage i vägen, men jag fick en smärre chock.

Nu kommer lite intima detaljer (ursäkta mig)...

Mitt underliv brukar vara rosa till mörkare rosa. Djupet från slidmynningen till de yttre blygdläpparna ungefär en till två centimeter tror jag. Nu är hela slidan lilablå och djupet jag försökte beskriva, från de yttre läpparna till mynningen är 5 cm och otroligt svullet. Slemhinnorna är också tjockare. 

Normalt sett gör det inte ont alls. Det känns bara konstigt och ser förfärligt ut.

Jag känner inte igen mitt eget underliv. Jag väntar mitt tredje barn och har inte haft liknande problem tidigare. 
    Finns det något att göra åt detta? Är det farligt och kan leda till komplikationer? Jag är inte svullen i kroppen för övrigt.

Det du beskriver verkar som åderbråck tycker jag. Det kan också bli knögligt och som lilafärgade lillfingerstora "maskar". Det är inget farligt, men varken ser eller känns något trevligt. När du känner att det svullnar, försök att lägga dig ner en stund om du har möjlighet, så lättar trycket något. Det du kan se fram emot är att efter förlossningen är det väck :)
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • Anonym (Samma)

Between the legs- Jag har samma sak! Jag är i v 37 och ser ut som en babian i underlivet! Jag har inte ont på nåt sätt, utan har bara antagit att det har med ökat blodomlopp och ökat tryck att göra. Snyggt är det inte... Försvinner det inte efter förlossningen så får man kolla upp det. Lycka till med både din bebis och u derlivet :)

Salamina skrev 2011-08-21 07:30:52 följande:
    Det du beskriver verkar som åderbråck tycker jag. Det kan också bli knögligt och som lilafärgade lillfingerstora "maskar". Det är inget farligt, men varken ser eller känns något trevligt. När du känner att det svullnar, försök att lägga dig ner en stund om du har möjlighet, så lättar trycket något. Det du kan se fram emot är att efter förlossningen är det väck :)
    Ja, exakt så som du beskriver det ser det ut. Jag har ett arbete där jag står upp hela dagarna och redan vid tiotiden så känner jag obehag. 
    Anonym (Samma) skrev 2011-08-21 07:50:44 följande:
    Between the legs- Jag har samma sak! Jag är i v 37 och ser ut som en babian i underlivet! Jag har inte ont på nåt sätt, utan har bara antagit att det har med ökat blodomlopp och ökat tryck att göra. Snyggt är det inte... Försvinner det inte efter förlossningen så får man kolla upp det. Lycka till med både din bebis och u derlivet :)
    Ja, jag ser värre ut nu än jag gjort direkt efter mina förlossningar. Babian är en passande liknelse, helt klart. Vi får hoppas på att det försvinner efter förlossningen.

Tack för information!

Svar på tråden Svullen och öm i underlivet i slutet av graviditeten.