Ett bra skuldebrev??
HejHej!
Jag och min sambo har tagit ett lån för att betala hans skulder. Eftersom han har betalningsanmärkningar så står lånet på mig. Vi har gemensam ekonomi men om det skulle hända något mellan oss så vill jag ha ett skuldebrev. Har skrivit ett men är inte alls duktig på att veta vad som ska vara med osv. Kan någon hjälpa mig?
Kopierar in det jag har skrivit.
Först har jag skrivit våra namn, adresser, personnummer och vem som är låntagare och långivare.
Sen ser de ut såhär:
betalningsåtagande
Till NAMN betalar NAMN den summa varje månad som NAMN amorterar enligt lånet hon tagit i Swedbank. Detta enligt bestämmelserna i detta skuldebrev.
1. amortering
Amortering skall ske månatligen från och med den dag som NAMN och NAMN inte har gemensam ekonomi längre. Med samma belopp som NAMN betalar Swedbank ska NAMN betala NAMN, intill dess att skulden i sin helhet har betalts. Amortering sker genom att NAMN meddelar NAMN senast den 10:de varje månad vilket belopp Swedbank kräver henne på. NAMN överför pengar till NAMN till anvisat bankkonto senast den 27evarje månad, vid vilken tidpunkt beloppet skall vara tillgängligt för NAMN, Långivaren.
2. DRÖJSMÅL
Långivaren har rätt att säga upp krediten till omedelbar betalning om förfallen ränta och amortering inte erläggs senast inom 60 dagar efter förfallodagen. Är krediten uppsagd till betalning utgår en årlig dröjsmålsränta efter en räntesats om 2 procentenheter över Riksbankens vid varje tid gällande referensränta.
3. förtida inlösen
Låntagaren får lösa in hela eller del av krediten närhelst Låntagaren så önskar.
Sen så skriver vi under och har två vittnen. Saknas det något? Eller är det flummigt? Vet inte riktigt själv vad jag har skrivit eftersom jag har skrivit om ett jag hittade på internet.
Hoppas någon kan hjälpa mig!