Någon som har Chihuahua eller är kunnig om rasen?
En bekant till min sambo skaffade en chihuahua valp för ca 4-5 månader sedan. De har aldrig haft hund tidigare och kan varken något om hundar i allmänhet eller chihuahua som ras men valde ändå att skaffa en liten tik valp. De blev instruerade av uppfödaren att chihuahuan trivs med att bo i bur hemma och de uträttar sina behov inomhus på tidningspapper. Chihuahuan behöver, enligt uppfödaren, i princip ingen aktivering eller mental stimulans överhuvudtaget och det räcker i princip med att gå ut med hunden på innergården någon gång per dag. Så här har alltså den här valpens liv sett ut, den har i princip aldrig fått träffa en annan hund eller fått se andra miljöer förutom hemmet och parken utanför.
För mig som hundägare till en blandras (collie, schäfer, vinthund) låter detta helt befängt. Jag ska verkligen inte påstå att jag är speciellt kunnig i rasen chihuahua, men för mig verkar det helt sanslöst att man ska ha en hund i bur i sitt hem (alltså typ som en hamsterbur), inte träna hunden att bli rumsren eller gå ut på promenader med den eller på något annat sätt ge den ett "riktigt hundliv".
Familjen vill nu omplacera hunden, då de inte anser sig ha varken tid eller kunskap att ta hand om henne på rätt sätt och de har tillfrågat mig och min sambo om vi vill ta över henne. Jag tycker fruktansvärt synd om hunden, och skulle gärna ta hand om henne. Men då jag själv inte är spceillt insatt i rasen ännu (håller i skrivande stund på att söka så mycket information jag kan om rasen) undrar jag om någon här på FL har någon erfarenhet av chihuahua? Jag har som sagt en större blandras som aktiveras och promeneras många timmar om dagen, han är kastrerad och snart 2 år gammal och fungerar mycket bra med andra hundar. Jag är dessutom gravid i vecka 29 med första barnet.
Är det tokigt av mig att ta mig an en 5 månaders tikvalp med den bakgrund som jag beskrivit ovan, i mitt läge? Vad tror ni? Har ni några tips? Jag har erbjudit mig att ta hunden på foder till en början för att se hur allting går.