• Trix85

Någon som har Chihuahua eller är kunnig om rasen?

En bekant till min sambo skaffade en chihuahua valp för ca 4-5 månader sedan. De har aldrig haft hund tidigare och kan varken något om hundar i allmänhet eller chihuahua som ras men valde ändå att skaffa en liten tik valp. De blev instruerade av uppfödaren att chihuahuan trivs med att bo i bur hemma och de uträttar sina behov inomhus på tidningspapper. Chihuahuan behöver, enligt uppfödaren, i princip ingen aktivering eller mental stimulans överhuvudtaget och det räcker i princip med att gå ut med hunden på innergården någon gång per dag. Så här har alltså den här valpens liv sett ut, den har i princip aldrig fått träffa en annan hund eller fått se andra miljöer förutom hemmet och parken utanför.

För mig som hundägare till en blandras (collie, schäfer, vinthund) låter detta helt befängt. Jag ska verkligen inte påstå att jag är speciellt kunnig i rasen chihuahua, men för mig verkar det helt sanslöst att man ska ha en hund i bur i sitt hem (alltså typ som en hamsterbur), inte träna hunden att bli rumsren eller gå ut på promenader med den eller på något annat sätt ge den ett "riktigt hundliv".

Familjen vill nu omplacera hunden, då de inte anser sig ha varken tid eller kunskap att ta hand om henne på rätt sätt och de har tillfrågat mig och min sambo om vi vill ta över henne. Jag tycker fruktansvärt synd om hunden, och skulle gärna ta hand om henne. Men då jag själv inte är spceillt insatt i rasen ännu (håller i skrivande stund på att söka så mycket information jag kan om rasen) undrar jag om någon här på FL har någon erfarenhet av chihuahua? Jag har som sagt en större blandras som aktiveras och promeneras många timmar om dagen, han är kastrerad och snart 2 år gammal och fungerar mycket bra med andra hundar. Jag är dessutom gravid i vecka 29 med första barnet.

Är det tokigt av mig att ta mig an en 5 månaders tikvalp med den bakgrund som jag beskrivit ovan, i mitt läge? Vad tror ni? Har ni några tips? Jag har erbjudit mig att ta hunden på foder till en början för att se hur allting går.

• Svar på tråden Någon som har Chihuahua eller är kunnig om rasen?
  • kirsty

Inte är du tokig! Har du redan hund så är en vavva knappast en belastning. Behandla den som en vanlig hund och den kommer bli en vanlig hund. Den klarar lika långa promenader som din blandras.
    Det man får se upp med med vavvor och många andra dvärgraser är att de kan vara svåra att få rumsrena men tikarna är det oftast lättare med.
    I övrigt verkar du ha ganska sund inställning till hunderiet så jag tror inte det blir några problem.

• Trix85
    kirsty skrev 2011-03-22 08:41:44 följande:
    Inte är du tokig! Har du redan hund så är en vavva knappast en belastning. Behandla den som en vanlig hund och den kommer bli en vanlig hund. Den klarar lika långa promenader som din blandras.
    Det man får se upp med med vavvor och många andra dvärgraser är att de kan vara svåra att få rumsrena men tikarna är det oftast lättare med.
    I övrigt verkar du ha ganska sund inställning till hunderiet så jag tror inte det blir några problem.
    Tack, det var min tanke också. Den är ju dessutom bara 5 månader gammal, så jag tycker det borde gå hyfsat snabbt för henne att anpassa sig. Det kanske dessutom är lättare för henne när hon ser hur min hud beter sig?
  • Diablo

Oj, jag har två chihuahuor och de vill ut på promenader varje dag, flera gånger om dagen. Det är en aktiv hundras! Jag har dessa två tillsammans med en bordercollie och det går jättebra. Jag hade absolut tagit hunden, de är otroligt lättlärda, mina kan gå lösa.
    Många gör ju felet att inte behandla chihuahuorna som hundar, men jag behandlar mina precis som jag behandlar bordern.
    Sedan måste man ju vara medveten om att det är en liten hund. Får du ett barn, måste du ju se till att hunden är säker, att barnet inte får tag i ett ben eller bär hunden. För det är ju en LITEN hund och den kan ju skadas. Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • kirsty
    Trix85 skrev 2011-03-22 08:45:08 följande:
    Tack, det var min tanke också. Den är ju dessutom bara 5 månader gammal, så jag tycker det borde gå hyfsat snabbt för henne att anpassa sig. Det kanske dessutom är lättare för henne när hon ser hur min hud beter sig?
    Absolut! Har man redan en vettig vuxen hund har man otroligt mycket gratis när det kommer till valpar och unghundar.
  • skyrocket

Jag har själv haft ett par vavvor, senast en hane på foder och känner en uppfödare mycket väl (därav att jag haft några). Min uppfattning är att man ska behandla de som vilken annan hund som helst, dvs gå promenader (uppfödaren fjällvandrade med sina) samt aktivera de på annat sätt. Det man kan ha i åtanke är att de inte klarar kyla speciellt bra men med en "tröja" (och vid riktigt kallt väder ett täcke över) så klarar de långpromenader även i snöstorm ;)

Du verkar vettig och ha en sund syn på hundhantering så jag tycker absolut att du ska ta emot vavvan. De är underbara små varelser! :)

• Naik
    Trix85 skrev 2011-03-22 08:33:20 följande:

En bekant till min sambo skaffade en chihuahua valp för ca 4-5 månader sedan. De har aldrig haft hund tidigare och kan varken något om hundar i allmänhet eller chihuahua som ras men valde ändå att skaffa en liten tik valp. De blev instruerade av uppfödaren att chihuahuan trivs med att bo i bur hemma och de uträttar sina behov inomhus på tidningspapper. Chihuahuan behöver, enligt uppfödaren, i princip ingen aktivering eller mental stimulans överhuvudtaget och det räcker i princip med att gå ut med hunden på innergården någon gång per dag. Så här har alltså den här valpens liv sett ut, den har i princip aldrig fått träffa en annan hund eller fått se andra miljöer förutom hemmet och parken utanför.

För mig som hundägare till en blandras (collie, schäfer, vinthund) låter detta helt befängt. Jag ska verkligen inte påstå att jag är speciellt kunnig i rasen chihuahua, men för mig verkar det helt sanslöst att man ska ha en hund i bur i sitt hem (alltså typ som en hamsterbur), inte träna hunden att bli rumsren eller gå ut på promenader med den eller på något annat sätt ge den ett "riktigt hundliv".

Familjen vill nu omplacera hunden, då de inte anser sig ha varken tid eller kunskap att ta hand om henne på rätt sätt och de har tillfrågat mig och min sambo om vi vill ta över henne. Jag tycker fruktansvärt synd om hunden, och skulle gärna ta hand om henne. Men då jag själv inte är spceillt insatt i rasen ännu (håller i skrivande stund på att söka så mycket information jag kan om rasen) undrar jag om någon här på FL har någon erfarenhet av chihuahua? Jag har som sagt en större blandras som aktiveras och promeneras många timmar om dagen, han är kastrerad och snart 2 år gammal och fungerar mycket bra med andra hundar. Jag är dessutom gravid i vecka 29 med första barnet.

Är det tokigt av mig att ta mig an en 5 månaders tikvalp med den bakgrund som jag beskrivit ovan, i mitt läge? Vad tror ni? Har ni några tips? Jag har erbjudit mig att ta hunden på foder till en början för att se hur allting går.

Jag föder själv upp chihuahuor så jag vet en del. Jag har en tik på 2,5 år och hennes valp på 6 v, plus att jag har en eng staf tik på 1,5 år.

En chihuahua är en hund och ska således behandlas som en hund. Det räcker absolut inte men nån kort promenad på en innegård men dom ska i motsats heller inte ut i skogen och springa milen. Ingen av mina hundar kissar på nån tidning, inte ens valpen. Jag bor på femte våningen och spenderar den mesta tiden med att åka hiss upp och ner med min valp som faktiskt nästan är rumsren, trots att hon bara är 6 v.

Jag går en rask promenad på ca 15 min varje morgon, med alla hundarna, även valpen. Hon ligger i min jackficka, efter att hon har kissat och bajsat UTE. Sen har jag turen att kunna ha mina hundar med mig på jobbet och dit tar vi oss med tunnelbana. Stafen i koppel och småhundarna i en väska, det är enklast så. Sen är mina hundar ute på en innegård nästan hela dagarna, nu när det börjar bli varmt, och leker med 4 st andra hundar som finns på mitt jobb, även valpen. Sen åker vi hem vid 17-18 tiden och då får dom en 0,5 timmes promenad. Sen vid 23-00 får dom sin sista rastning och den brukar vara över på ca 5 min. Väl inomhus så har alla hundarna leksaker, aktivietsbollar och jag går på hundkurs med alla hundarna en gång i v. Inte valpen dock, hon är för liten än så länge.

Nu vart det kanske ett lång och tråkigt inlägg men det var bara för att du skulle få en inblick i min chihuahua vardag =)
  • Trix85

Tack för era svar! Jag tror också att det skulle gå bra, ville mest lägga ut frågan och få lite medhåll :)

För övrigt kan jag tillägga att kenneln i fråga hävdar att alla uppfödare av chihuahua instruerar sina valpköpare om den hundhållningen som jag beskrev i trådstarten. Detta tyckte jag lät otroligt konstigt och tvivlar på att det egentligen är lagligt att ha sin hund på det sättet. Men det verkar som sagt inte alls som att ni andra chihuahuaägare gör på det viset, vilket kändes väldigt bra att få höra!

• skyrocket

Ts, du kan informera uppfödaren om att det är olagligt att hålla hund i bur samt att de enl lag ska få ett visst antal promenader osv per dag. (minns inte om det var ett visst antal eller en viss längd men vet i alla fall att även de hundar som bor i stora hundgårdar ska komma ut på promenader varje dag).

• kirsty
    skyrocket skrev 2011-03-22 09:11:57 följande:
    Ts, du kan informera uppfödaren om att det är olagligt att hålla hund i bur samt att de enl lag ska få ett visst antal promenader osv per dag. (minns inte om det var ett visst antal eller en viss längd men vet i alla fall att även de hundar som bor i stora hundgårdar ska komma ut på promenader varje dag).
    Det är faktiskt inte sant. Det är en rekomendation att en hund ska rastas var 6e timme och att hund ska rastas på annan plats minst en gång/dag vilket innebär att du kan ha två hundgårdar och bara byta hundgård en gång/dag så uppfyller du de kraven. Därmed är det inte sagt att det är ok ;)

Fråga till Naik: Varför skulle inte en vavva kunna springa milen i skogen? 50 min promenad totalt inklusive rastningsrundor låter väldigt snålt tom för en vavva. Går du inte längre med dina hundar?
  • Naik
    kirsty skrev 2011-03-22 10:59:22 följande:
    Det är faktiskt inte sant. Det är en rekomendation att en hund ska rastas var 6e timme och att hund ska rastas på annan plats minst en gång/dag vilket innebär att du kan ha två hundgårdar och bara byta hundgård en gång/dag så uppfyller du de kraven. Därmed är det inte sagt att det är ok ;)

Fråga till Naik: Varför skulle inte en vavva kunna springa milen i skogen? 50 min promenad totalt inklusive rastningsrundor låter väldigt snålt tom för en vavva. Går du inte längre med dina hundar?
    Nu var det inte meningen att det skulle tas bokstavligt, det var jag som uttryckte mig oklart. Anledningen till dom korta promenaderna är för att det har varit minst -15 grader. Min tik har varit dräktig och har sen gått ner massor i vikt när hon fick valparna. Hon fryser ihjäl om jag är ute längre. För övrigt så springer hon runt med fyra andra hundar 8 timmar om dagen så jag anser inte att hon behöver mer motion under vintern. Nu när värmen är tillbaka så går vi till jobbet och då får mina hundar 2 timmars promenad bara där. Men jag håller med dig att 50 min är för lite om det bara var det enda dom fick.
  • leolina1980

Går det inte att anmäla den här uppfödaren?

• kirsty
    Naik skrev 2011-03-22 14:38:39 följande:
    Nu var det inte meningen att det skulle tas bokstavligt, det var jag som uttryckte mig oklart. Anledningen till dom korta promenaderna är för att det har varit minst -15 grader. Min tik har varit dräktig och har sen gått ner massor i vikt när hon fick valparna. Hon fryser ihjäl om jag är ute längre. För övrigt så springer hon runt med fyra andra hundar 8 timmar om dagen så jag anser inte att hon behöver mer motion under vintern. Nu när värmen är tillbaka så går vi till jobbet och då får mina hundar 2 timmars promenad bara där. Men jag håller med dig att 50 min är för lite om det bara var det enda dom fick.
    Då är jag med! Att promenaderna blir kortare när det är kallt om man har frusen hund ser jag inte som något konstigt (har själv en greyhound som inte är så förtjust i kylan), lät mer som att det var er vardag :)
  • Halo

Tycker du ska ta över henne, tänka bara på att vavvor är sköra, väldigt sköra när de är valpar. Menar att du kan behöva ha hundarna under uppsikt om de leker med varandra, iaf innan vavvan blivit vuxen. 

Blev nyfiken, berätta gärna hur det gick för lillan.  

Svar på tråden Någon som har Chihuahua eller är kunnig om rasen?