• ollebulle86

Värk i ena örat som spridit sej ner i käken

I söndags var jag på vårdcentralen och blev undersökt för att jag haft feber, hosta och värk i lungorna länge. Då kollade även läkaren öron och ltie sånt.

När jag kommer mej lägger jag mej och vilar någon timme och vaknar med lite värk i mitt högeröra.
    Tänkte inte så ycket mer på det eftersom det blivit så förr när jag legat konstigt på nått av öronen.
    Några timmar senare var smärtan ganska intensiv och hade spridit sej ner till högersidan av käken. Försöker jag ära så känns det jättekomstigt och stelt, nästan som det har låst sej en bit i käken (är jätespänd i högersidan vid käken).

I alla fall, hade väldigt svårt att somna sen på natten pga smärtan, men lyckades efter mycket om och men.
    När jag vaknade på morgonen var smärtan helt borta, men efter en timme kanske började det sakta men säkert komma tillbaka igen och på kvällen satt jag och grät stumdvis för jag hade så ont.

Idag när jag vaknade känndes det oxå ltie bättre, men har snabbt börjat göra riktigt jäkla ont igen. Känner mej täppt i örat och rör man på baksidan av örat gör det jätteont.
    Det känns som smärtan börjar i mitten av örat innuti och sprider sej neråt. Jag har oxå världens huvudvärk pga detta, eftersom jag spänner mej när det gör ont.

Sen igår har det nästan börjat känas i vänsterörat oxå, men det är ignet som utvecklat sej än.

Är det någon alls som känner igen vad detta kan vara?

Jag har en tid hos vårdcentralen om några timmar, men hon jag pratade med trodde inte det var nått efetrsom jag fick öronen kollade i söndags.

• Svar på tråden Värk i ena örat som spridit sej ner i käken
  • Dr Ä

Kan vara inflamerad tand. Jag ha haft liknande, typ där halva skallen ömmar.

• ollebulle86

Tand?
    Kan värken börja i örat då?
    Jag upplever itne värken i käken som att den siter i någon tand, utan mer precis innan tänderna kommer, i "skarven" av käken, eller vad man ska kalla det.

• Anonym

visdomstand som bråkar? eller någon lätt inflammation i örat.. ja hade likadant förra vecka + lock för örat.. satt i sig nästan en vecka med locket (vaxpropp som inte ville släppa).. ca 3 dagar med värk i hela högersida av huvudet .. läkaren kunde inte se någonting o värken försvann av sig självt!

• ollebulle86

Ja jag tror det är nått i örat helt enkelt som gör att jag omedvetet spänner mej så det är därför det gör ont i käken.
    Vaxpropp tänkte jag oxå på, och täntke köpa medel för det, men det stod att man inte skulle använda det om man hade värk.
    Så jag har avaktat lite, men igårkväll hade jag så ont så jag satt och grätt och mådde illa och trodde jag skulle kräkas
    Visst hade jag kunnat avakta lite till, just nu känns det itne jättefarligt, men blir det värre igen ikväll så orkar jag inte mer. Har nyss varit dunderförkyld och knappt kunnat sova och nu detta.

Får se vad de hittar, förhoppningsvis nått så jag kan få nått emot det.

• Anonym

läkaren föreslog medel mot vaxpropp även fast jag sa att jag hade ont.. o de var täppt i örat så han visste inte om de var nått infekterat innanför men han sa att jag skulle köra kur ialf!

• SandraP81

Jag hade exakt samma som du för ett par år sen, var sjuk med feber,  snuva, hosta mm. Sen plötsligt vaknade jag med tokont i örat och värk som fan i käken på den sida som jag hade ont i örat. Käken var helt stel och jag kunde knappt bita ihop plus att det sprängde i tänderna på överkäken.

Några timmar senare sprack trumhinnan och trycket lättade betydligt. Diagnosen av läkaren var kraftig bihåleinflammation + öroninflammation. Jag behövde äta pencillin i 10 dagar. Inte ovanligt att det går ner i käken tydligen. Nuförtiden får jag ofta bihåleinflammation så jag har kortisonspray hemma som jag tar efter jag varit förkyld med snuva i 3 dagar.

• SandraP81

Öroninflammation kan komma jättesnabbt så det kan visst vara det trots att du var o kollade nyligen. För mig gick det jättesnabbt från att jag hade ont tills trumhinnan sprack. (När den sprack var det bara skönt för all vätska innanför rann ut och värken försvann.)

• ollebulle86
    SandraP81 skrev 2011-03-22 09:43:10 följande:
    Jag hade exakt samma som du för ett par år sen, var sjuk med feber,  snuva, hosta mm. Sen plötsligt vaknade jag med tokont i örat och värk som fan i käken på den sida som jag hade ont i örat. Käken var helt stel och jag kunde knappt bita ihop plus att det sprängde i tänderna på överkäken.

Några timmar senare sprack trumhinnan och trycket lättade betydligt. Diagnosen av läkaren var kraftig bihåleinflammation + öroninflammation. Jag behövde äta pencillin i 10 dagar. Inte ovanligt att det går ner i käken tydligen. Nuförtiden får jag ofta bihåleinflammation så jag har kortisonspray hemma som jag tar efter jag varit förkyld med snuva i 3 dagar.
    Du, det där låter exakt som jvad jag har haft.
    Har precis varit dunderförkyld och det var därför jag var hos doktorn i söndags (hade värk i lungorna och så med). Men de hittade ignet alls, ingen lunginflammation (som jag hade trott) och läkaren trodde jag kunde ha nån influensa så det var därför jag var så dålig.
    Förkylningen är mycket bättre nu, men så har jag skitet med örat istället!
    Min värk började samma dag som jag var på undersökningen, men blev värre till kvällen. Sen igårmorse när jag vaknade var det borta, men kom tillbaka. Nu imorse gjoprde det ont som fan, men nu känns det hyfsat ok. Det värker såklart än och det känns tilltäppt, men itne alls som igår.
    Hade du det oxå så? Att det gjorde mer ont vissa tider på dygnen?
  • ollebulle86

Jag har även haft ont i huvudet innan, det där sprängande mitt i pannan som gör extra ont när man böjer sej fram, men det är borta nu. Har visserligen väldigt ont i huvudet ändå, men itne den där typiska sprängande känslan som man kan ha vid bihåleinflammation

• Themis

Typiskt för öroninflammation är att det blir värre när man ligger ner, men kan vara rätt okej på dagen.

Vad gäller känsla ner i käken så kan det ju vara så att du är så svullen i den delen av ansiktet så någon nerv har påverkats också.

Jag har bihåleinflammation just nu och igår så skakade jag på huvet för att känna ungefär hur många ställen som var påverkade. Då gjorde det ont som sjutton precis i käken ovanför en visdomstand-kändes typiskt som nåt nervstrul pga att jag är svullen i hela skallen, för jag har inte problem med mina tänder för övrigt och det är inte längesen jag var hos tandläkaren.

Nuförtiden får man inte alltid antibiotika mot öroninflammation, mest för att om det redan har gått ett par dagar så kan man lika gärna läka ut det själv, ta smärtstillande med jämna mellanrum bara. Om trumhinnan spricker bör man dock kolla upp hos läkare, det kan bildas ärr och ibland kan vätska stå kvar i örat och försämra hörseln.

(vår son har det så för tillfället och ska blåsa upp en medicinsk ballong med näsan varje kväll för att försöka utjämna trycket i örat så vätskan kan gå bort )

Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
Svar på tråden Värk i ena örat som spridit sej ner i käken