• Micaela

Vilken är den nyttigaste gröten?

Har börjat ge Nova hemlagad gröt. Hittills har hon bara fått havregryns- och mannagrynsgröt, men vilken är den absolut nyttigaste gröten till en ettåring?

• Svar på tråden Vilken är den nyttigaste gröten?
  • uniMog

jaaaa vad menar du med nyttigast?

Energirikast?
    Mest mättande?
    Fiberrikast?

• Micaela

Tja typ det!

Nej men hon får den på kvällen innan hon nattas så det är ju bra om den är mättande, men den ska ju även vara fiberrik och gärna innehålla lite vitaminer, men det kanske ingen gröt gör? Vi har frukt i så det är inte hela världen men ändå!

Ber om ursäkt om mitt första inlägg var lite otydligt!

• uniMog

äsch då jag tänkte bara jag skulle fråga

Utifrån mina helt egna personliga erfarenheter och jag är ju då ingen näringsexpert
    Havregrynsgröt är nog mest mättande, mannagrynsgröt tycker jag är lättare att få i barnen för det är lite godare (?), risgrynsgröt får hon bara ibland..

Köpegröten är ju vitaminberikad...

Jag tycker nog havregrynsgröten är "nyttigast" i så fall

• Emma mamman

här på bvc rekomenderas att helst inte göra gröten själv för den i affären är bäst o innehåller det som barn behöver. Står även i en bok om barnmat som jag har.
    Fast det blir ju dyrt i längden.
    Fast av dina alternativ skulle jag nog tro att havregrynsgröten är bäst.

• uniMog

Fast för så stora barn som 1-åringar kan man gott göra gröten själv. Och vill man järnberika den så går det ju att göra med frukten till.

• vårsol

Gör havregrynsgröt men koka den på mjölk istället för vatten, eventuellt kan du stoppa i lite hirsflingor också (ger järn) och sen servera med frukt.

Själv ger jag inte gärna köpegröt eftersom den innehåller så mkt konstiga grejer.

• Micaela

Men tar inte mjölken ner järnvärdet?

Ska nog fortsätta ge mest havregrynsgröt, hon gillar faktiskt den bättre än mannagrynsgröten! Konstig unge!

• vårsol

Det frågade jag med när jag var hos en barndietist men hon sa att det blir för lite näring i gröten om man kokar på vattnet och att det inte var nån fara med järnet. Och sen är det ju mjölk även i köpegröten som alla tjatar så om.

• Micaela

Okej, dåså då ska jag börja koka med mjölk! Tack!

Svar på tråden Vilken är den nyttigaste gröten?